• Оперативният лизинг на BMW е насочен към развиващата се средна класа
  • Идеята на оперативния лизинг е да осигури достъпност
  • Освобождава от всички грижи по поддръжка и ремонт, застраховки и такси
  • Плащаш за ползване и затова плащаш по-малко

Един от големите трендове на социалната психология на нашето време (дори и отпреди пандемията) е, че поколенията, родени в последните 20 години, нямат онази привързаност към собствеността, каквато имаме ние - техните родители. Според скорошно изследване в Лондон например, над 80% от младите хора нямат желание да притежават дори и жилище. Ползване без обвързване – това е новата философия и немалка част от икономиката ще трябва да се пренасочва в тази посока в близко бъдеще. 

По-големите компании, за които глобалните трендове са в основата на търговските им политики и на практика са жизнено важни за бизнесмоделите им, ползват силна социология и са наясно с това. Тази нагласа за потребление у следващите поколения е особено важна за стоките за дълготрайна употреба - такива, които имат характер на активи, и са сравнително скъпи, напримиер автомобилите.

В моделите на продажби на BMW има няколко възможности, но тази, която отразява най-пълно темите, засегнати по-горе, се нарича „концепция за ползване“. Това е термин, с който в BMW описват новата търговска философия на компанията. Юридически и счетоводно, това е „оперативен лизинг“.

Щефан Прикоп е мениджър за България и Румъния на BMW Financial Services от 2011 г. Той има над двадесетгодишен професионален опит в областта на финансите, включително за други автомобилни производители на румънския пазар, като например Mercedes-Benz и Renault. В качеството си на Мениджър за България и Румъния на BMW Financial Services, г-н Прикоп управлява стратегическото развитие на финансовите услуги на BMW за двата пазара, а като част от мениджърския екип на търговски регион Централна и Южна Европа на BMW Group, отговоря за застрахователните проекти и развитие на онлайн услугите на регионално ниво.

"Традиционното мислене в Източна Европа е такова, че повечето хора си представят по-скоро да бъдат собственици на автомобилите си", казва Щефан. "Истината обаче е, че купувайки кола, човек практически е блокиран в избора си за в бъдеще много повече, отколкото с нашата опция за използване. Това казвам дори и на приятелите си, когато ме питат да им споделя честно какво мисля за различните форми на придобиване на един автомобил.

"Модерно или не, като оперираме на пазарите на Източна Европа, ние сме длъжни да се съобразим със специфичното отношение към собствеността, без да отнемаме гъвкавостта. В този смисъл, ние в BMW сме създали подход в две стъпки – първата е да предложим все пак споразумение за финансов лизинг, но с опцията в края на лизинговия период колата да бъде върната. И този финансов продукт се казва BMW Select. Като статус на договора, това означава финансов лизинг с отворени опции. BMW Select е междинна стъпка между традиционното придобиване на собственост и това, което ние наричаме договор за ползване.

По същество - догворът за ползване е „оперативен лизинг“. Клиентът знае, че просто ползва колата и накрая на договора трябва да я върне. Това, на практика, е нашето намерение за следващата стъпка на развитие. Тук говорим за изграждането на напълно нова категория клиенти, които са стигнали до идеята за използването на колата.

За нас всичко е важно – важно е да имаме традиционни клиенти, които си купуват колите, клиенти, които имат възможността да избират дали да придобият, или да върнат актива в края на периода, и накрая – важното е да отговорим на тази тенденция за клиенти, които ползват колата за определен период.

Ако трябва да профилирам клиентите за всеки тип продажба (с уважение към всеки, разбира се), бих казал, че тези, които са окей с идеята за ползване - оперативен лизинг, са хора с повече опит в работата с финансови инструменти изобщо. Отделно, това са хора, които са склонни да си купят дом с ипотека, клиенти, които някак гледат на нещата от малко по-различен ъгъл, и тази категория е много важна за нас.

В нашата част на Европа вече има средна класа, която, макар че е още в процес на изграждане, е важна. Това се вижда в София, във Варшава, Букурещ, Будпеща, това са също развиващи се компании, които могат да си позволят 500 или дори 1000 евро на месец плащане за използване на нова кола всяка година, или на всеки три-четири години.

Второто нещо, което осигуряваме с тази концепция, е достъпност. Оперативният лизинг изобщо е насочен към достъпността. Защо? Защото в този случай ти плащаш единствено ползването. Като плащаш единствено ползването, ти плащаш по-малко. И не само това – освободен си от всички грижи по поддръжка и ремонт, застраховки и такси. Това е част от услугата на BMW, а накрая ти просто връщаш ключа.

Концепцията за достъпност е много важна за тази нова категория клиенти, които започват да печелят пари, да искат по-добър живот, и това им позволява да използват такава концепция за по-дълги периоди.

В България засега тази концепция се използва най-често от големи компании и такива със западни собственици, а отворената опция (BMW Select) е популярна повече сред физически лица.

Но сега имаме кампания с акцент върху най-достъпните модели на BMW и тук използването на концепцията за достъпност може да е много полезна. Тя е насочена към млади професионалисти, хора с прилични доходи и усет към свобода. Финансовите условия, които сега можем да предложим в България, са много добри. И като казвам добри, имам предвид дори и в световен мащаб.

BMW файнаншъл сървисиз работи директно в няколко страни от Източна Европа - Полша, Словакия, Чехия, a за другите държави като Румъния, България, Унгария, ние все още оперираме чрез местен партньор. В България и Румъния това е Уникредит Лизинг.

Ако ме питате честно „какво мисля за тази нова концепция за използване?". Това, което мисля е, че във време, в което никой не знае какво ще се случи дори и в краткосрочен план, тази концепция работи добре. Никой не те обвързва с нищо, не се жениш за БМВ, можеш спокойно да смениш след периода на договора. Дава ти отворени възможности да направиш каквото пожелаеш в края на лизинга. Дава свобода".


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Адвокатурата няма да иска наказание за Петър Илиев заради плагиатството

Софийският адвокатски съвет отказа дисциплинарно дело срещу юриста

МОН опроверга Кацаров: Тестовете за Covid-19 не достигат дори за една седмица

Около 150 хил. тестове не стигат за връщане в клас на всички ученици

Платформата за билети за Arctic Monkeys била атакувана от "вторичния пазар"

Мениджмънтът на бандата отказал преместване на концерта на друго място в Бургас, което щяло да увеличи капацитета двойно

Нинова: Не сме се договаряли нито да съм първи председател на НС, нито да има ротация

"Нито едно от имената, които се спрягат за министри от БСП, не отговаря на истината"

Фаворитите за най-добър филм на "Оскари" 2022

10 предложения, които могат да попаднат сред номинираните

Бог е високо, МВР - далеко, а юмручното право отнема живот

Престъпленията стават компенсация на липсващия ред и правосъдие

Всички ученици ще могат да се върнат в клас от 6 декември

Стойчо Кацаров ще издаде нова заповед