Снимка: © bTV Media Group

Главният изпълнителен директор на bTV Media Group Флориан Скала отправи апел за възстановяване на Потребителския комитет, в който влизат всички телевизионни оператори, агенции и рекламодатели, чрез който да се организира одит на системата за измерване на аудиторията от ГАРБ

"Сега, когато всички ние - телевизионните оператори, агенциите и рекламодателите - гледаме в една посока, трябва да обединим усилия и да работим за възстановяване на пълното доверие в данните за аудиторията, които нашият официално избран партньор предоставя", призовава Скала в писмо до всички участници в медийната и рекламната индустрия в България. 

Поводът за позицията му е промяната в измерването на телевизионните рейтинги и решението на Нова ТВ да се откаже от досегашния си доставчик на пийпълметрия - Nielsen Admosphere Bulgaria и да премине към ГАРБ. 

Главният изпълнителен директор на bTV Флориан Скала посочва, че е удовлетворен от факта, че индустрията се завръща към единната валута на измерване и че bTV Media Group винаги е смятала разделянето на алтернативни доставчици на пийпълметрични данни за погрешно и вредно за пазара. 

В същото време, той призовава за възстановяване на Потребителския комитет, в който влизат всички телевизионни оператори, агенции и рекламодатели, чрез който да се организира одит на системата за измерване на аудиторията от ГАРБ.

"Ние отчитаме, че през 2014 г., когато Nielsen Admosphere Bulgaria се появи като алтернативен доставчик на пийпълметрични данни, колегите ни от NOVA публично повдигнаха немалко въпроси, свързани с представителността и коректността на панела на ГАРБ и във времето многократно насочваха вниманието към тях. За съжаление, тези въпроси останаха без отговор, защото Потребителският комитет престана да съществува след като NOVA напусна, за да се прехвърли към Nielsen. Сега без отлагане трябва да разгледаме всички тези притеснения относно панела, повдигнати още тогава, заедно с всички актуални въпроси от индустрията", се казва в позицията на Флориан Скала. 

Той посочва, че "ще е в най-добрия интерес на целия пазар" да бъдат открити и елиминирани потенциалните несъвършенства на модела за пийпълметрия. 

"Затова сред първите ангажименти на Потребителския комитет трябва да бъде провеждането на обстоен одит на настоящата система за измерване на телевизионна аудитория. Одитът не само ще ни подсигури общоприета и надеждна валута, но и ще постави основата за следващата важна стъпка, необходима в съвременния дигитализиран свят – въвеждането на подобрено мултиплатформено измерване", казва още той. 

От 2014 г. досега измерването на аудиторията се извършваше от две конкурентни агенции - "ГАРБ Аудиенс Межърмент България" и Nielsen Admosphere Bulgaria. Услугите на ГАРБ се ползваха от bTV и БНТ, докато Нова ТВ разчиташе на метриката на Nielsen. Решението на Нова да се отдели от ГАРБ през 2014 г. се обясняваше от тогавашния изпълнителен директор Дидие Щосел с това, че "има по-голямо доверие в международна компания с доказана репутация, отколкото в ГАРБ". 

Двойното засичане на аудиторията обаче показа значителни разлики в крайни данни на агенциите при измерването на лидерството на телевизионния пазар. Липсата на универсална единица за гледаемостта на медиите затруднява значително вземането на информирани решения както за вътрешното програмиране, така и за рекламните агенции и рекламодателите.  

На 9 април изпълнителните директори на Нова ТВ Николай Андреев и Ива Стоянова обявиха, че предстои прекратяване на договора на медията с пийпълметричния доставчик и преход към услугите на ГАРБ. Аргументът им: "по този начин ще наложим така желаното и необходимо за всички участници единно измерване на телевизионния пазар в България, което значително ще улесни както оперативно, така и финансово участниците в рекламната индустрия". 

Второто обяснение на Нова ТВ за внезапната смяна на системата за измерване на аудитория се оказва "тенденцията на уеднаквяване на данните, системите и измерването им" между двете водещи агенции на пазара. Докато данните на Nielsen показват относително стабилни позиции на двете частни национални телевизии, при данните на ГАРБ се вижда необяснимо отклонение в показателите на Нова ТВ за последните 6 месеца, които правят рязък ръст нагоре. Сравнение на данните за аудиторията 18-45 г. между март 2019 и март 2020 г., публикувано в "Капитал", показва почти 100% ръст за Нова ТВ - пик, който не съвпада нито с паралелните данни на Nielsen, нито с каквито и да било извънредни промени в програмната политика на медията. 

В интервю за "Капитал" Флориан Скала казва, че bTV Media Group "няма да повтори грешката на Нова" и не би преминала към друг доставчик на рейтингови данни, ако одитът не се проведе. 

В същото време обаче той подчертава, че цялата индустрия трябва да се стреми "доставчикът на данни за телевизионната аудитория в България да е модерен, с регулярни одити и подобрени механизми за измерване на гледаемостта на всички платформи в тази нова дигитална среда". 

"Не виждам причина някой да блокира този процес", казва той. 

До момента няма реакция от страна на Нова Броудкастинг по предложението за възстановяване на Потребителския комитет и за одитиране на рейтинговите данни.

Прочети