Дело срещу Facebook може да създаде прецедент и да спре събирането на лични данни за реклами Снимка: © Getty Images
  • Компанията майка на Facebook - Meta - е дадена на съд заради политиката ѝ за събиране на лични данни.
  • Ищецът твърди, че социалната мрежа нарушава британските закони за защита на данните.
  • Решението по иска може да засегне милиони потребители.

Технологичният гигант Meta е изправен пред съдебно дело, в което се настоява компанията да спре да събира личните данни на потребителите за рекламни цели. Делото засяга част от бизнес модела на социалната ѝ мрежа Facebook.

Активистката в областта на технологиите и правата на човека Таня О'Карол е подала иск във Върховния съд на Лондон. Според нея Facebook нарушава общите разпоредби за защита на данните, като обработва и профилира личните ѝ данни, които след това се насочват към рекламодателите. Социалната мрежа генерира приходи от изграждането на профили на потребителите и свързването им с рекламодатели, които насочват реклами към хора, таргетирайки техните специфични интереси.

"Делото е наистина за това всички ние да можем да използваме социалните мрежи при наши собствени условия, без да се налага да приемаме, че трябва да бъдем подложени на изключително грубо проследяване и наблюдение, за да имаме достъп до тях", посочва О'Карол в интервю пред BBC Radio 4.

Според нея компанията нарушава Общия регламент за защита на данните на Великобритания, който дава право на лицата да не се съгласяват личните им данни да бъдат обработвани за маркетингови цели. Успешното разглеждане на делото може да създаде прецедент за милиони потребители на Facebook, социалните медии и търсачките.

Делото атакува бизнес модела на Meta и е поредното, което се отнася до регулаторните и правните противоречия в работата на компанията в Европа. О'Карол не иска обезщетение, а настоява за решение с "да" или "не" относно това дали може да даде своя отказ данните ѝ да бъдат събирани и предоставяни за рекламни цели.

От своя страна говорител на Meta каза, че потребителите имат достъп до инструмент за проверка на поверителността, където е обяснено какви точно данни се споделят на рекламодателите.

"Знаем, че неприкосновеността на личния живот е важна за нашите потребители и се отнасяме сериозно към това. Ето защо създаваме инструменти като проверка на поверителността и предпочитания за реклами, в които обясняваме какви данни са споделили хората и показваме как могат да упражняват контрол върху вида на рекламите, които виждат", посочва той.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Сирийски бежанец е прострелян на българската граница, показва видео. МВР отрича

Кадри показват как 19-годишният сирийски гражданин Абдула Ел Рустум пада на земята, след като куршум преминава през ръката му

19:08 - 05.12.2022

Путин се качи в Мерцедес и тръгна да инспектира Кримския мост

Путин премина с мерцедес по стратегически важния мост, за да покаже състоянието му

18:39 - 05.12.2022

Радев: Аз бях първият излъган от "Продължаваме промяната" и сега плащам цената

Президентът с нови остри критики към "Продължаваме промяната"

17:46 - 05.12.2022

Хари и Меган обещават да разкажат "цялата истина" в документалната им поредица за Netflix

В нов трейлър за поредицата принц Хари осъжда "болката и страданието на жените", които се омъжват за членове на кралското семейство

15:02 - 05.12.2022

Експлозии в две военновъздушни бази в Русия. Има загинали и вероятно повредени бомбардировачи

Смята се, че в базите се съхраняват бомбардировачи, използвани за удари срещу Украйна

13:35 - 05.12.2022

Тя отказа да се състезава с хиджаб за Иран. Режимът намери начин да си отмъсти

Елназ Рекаби остава под домашен арест, а къщата на брат ѝ беше съборена

13:30 - 05.12.2022