Дело срещу Facebook може да създаде прецедент и да спре събирането на лични данни за реклами Снимка: © Getty Images
  • Компанията майка на Facebook - Meta - е дадена на съд заради политиката ѝ за събиране на лични данни.
  • Ищецът твърди, че социалната мрежа нарушава британските закони за защита на данните.
  • Решението по иска може да засегне милиони потребители.

Технологичният гигант Meta е изправен пред съдебно дело, в което се настоява компанията да спре да събира личните данни на потребителите за рекламни цели. Делото засяга част от бизнес модела на социалната ѝ мрежа Facebook.

Активистката в областта на технологиите и правата на човека Таня О'Карол е подала иск във Върховния съд на Лондон. Според нея Facebook нарушава общите разпоредби за защита на данните, като обработва и профилира личните ѝ данни, които след това се насочват към рекламодателите. Социалната мрежа генерира приходи от изграждането на профили на потребителите и свързването им с рекламодатели, които насочват реклами към хора, таргетирайки техните специфични интереси.

"Делото е наистина за това всички ние да можем да използваме социалните мрежи при наши собствени условия, без да се налага да приемаме, че трябва да бъдем подложени на изключително грубо проследяване и наблюдение, за да имаме достъп до тях", посочва О'Карол в интервю пред BBC Radio 4.

Според нея компанията нарушава Общия регламент за защита на данните на Великобритания, който дава право на лицата да не се съгласяват личните им данни да бъдат обработвани за маркетингови цели. Успешното разглеждане на делото може да създаде прецедент за милиони потребители на Facebook, социалните медии и търсачките.

Делото атакува бизнес модела на Meta и е поредното, което се отнася до регулаторните и правните противоречия в работата на компанията в Европа. О'Карол не иска обезщетение, а настоява за решение с "да" или "не" относно това дали може да даде своя отказ данните ѝ да бъдат събирани и предоставяни за рекламни цели.

От своя страна говорител на Meta каза, че потребителите имат достъп до инструмент за проверка на поверителността, където е обяснено какви точно данни се споделят на рекламодателите.

"Знаем, че неприкосновеността на личния живот е важна за нашите потребители и се отнасяме сериозно към това. Ето защо създаваме инструменти като проверка на поверителността и предпочитания за реклами, в които обясняваме какви данни са споделили хората и показваме как могат да упражняват контрол върху вида на рекламите, които виждат", посочва той.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Денков: Нали Борисов иска да е премиер. Билбордовете са реклама и за него

Той ще обжалва решението на ЦИК за глоба

08:32 - 28.05.2024
Важно днес

Торнадо и бури отнеха живота на поне 21 души и разрушиха стотици сгради в САЩ

Бурите са повредили 100 щатски магистрали и пътища.

08:18 - 28.05.2024
Важно днес

ГЕРБ се похвали със свалени билбордове на Николай Денков

Борисов не давал на партията си да му качва снимките на рекламни пана

19:09 - 27.05.2024
Важно днес

Главчев освободи заместник-министъра на транспорта Димитър Герасимов

Той беше на поста 4 месеца и отговаряше за "Български пощи"

18:41 - 27.05.2024
Важно днес

Мистерия около смъртта на съпруга на евродепутат: Убит ли е Анджело Онорато

Властите проверяват всяка хипотеза за смъртта на съпругата на италианския евродепутат Франческа Донато

18:15 - 27.05.2024
Важно днес

ЕС санкционира магистратите от делата срещу Алексей Навални и други правозащитници

В списъка попада и Федерлната служба за изпълнение на наказанията на Русия

17:23 - 27.05.2024