Денят, в който черните квадрати превзеха Instagram

Черен квадрат. Черен квадрат. Черен квадрат. Black Lives Matter. Бяло сърце върху черен фон. "Не на расизма". И отново черен квадрат. Черен квадрат. Черен квадрат. Не, Instagram не се е счупил, нито модераторите му цензурират съдържанието на снимките, които потребителите публикуват под хаштага #BlackOutTuesday.

Журналисти, актьори, спортисти, художници, фотографи, филмови студиа, фирмени профили, приятели, разпръснати по цял свят - всички (с малки изключения) престанаха да споделят цветни снимки за един ден и ги замениха с послание на съпричастност към протестите срещу полицейското насилие срещу чернокожи в САЩ.

"Разбирам, че никога няма да разбера какво чувствате. Въпреки това ви подкрепям". "Избирам любовта". "И аз, като много американци, съм гневна и сърцето ме боли. Ще ми се да имах по-подходящи думи, но всичко, което бих казала, вече е изричано твърде много пъти. Просто искам да знаете, че това е моята позиция. Сега е време да замълчим и да се вслушаме. Да протестираме, да даряваме, да четем, да разпространяваме посланието", се казва в част от коментарите на хората, които решиха да се включат в кампанията.

Според метриката на Instagram - над 28,4 милиона публикации с хаштага #blackouttuesday са споделени за близо едно денонощие. Още 1,2 милиона са постингите с #blackoutday2020, а 17,6 милиона са обединени под #BlackLivesMatter (животът на черните хора е важен) - слогана на кампанията за защита от дискриминационно насилие, основано на расова принадлежност.

Прави впечатление, че и немалко хора публикуват коментари за това, че се чувстват неудобно от изтъкването на черния цвят на кожата и са по-склонни да защитават каузата "Всеки живот е важен".

За тях Били Айлиш има лично, не особено деликатно послание:

"Ако още веднъж чуя някой да казва "Всеки живот е важен", ще полудея. Няма ли да млъкнете най-накрая? Никой не твърди, че вашият живот няма значение. Никой не твърди, че вашият живот не е тежък. Никой не твърди нищо за вас. Това, което вие ***** правите, е да превръщате всеки проблем в свой собствен проблем. Спрете. Ако някой от вашите приятели пореже ръката си, ще раздадете ли лепенки на всеки от познатите си, защото всички ръце са важни? НЕ, ще помогнете на човека, който изпитва болка, защото точно той има нужда от помощ и защото той кърви. Ако нечия къща пламне в пожар, а собственикът й е заклещен вътре, ще накарате ли пожарната да влезе първо в другите сгради на улицата, защото всички къщи са важни? Не! Защото останалите не се нуждаят от **** помощ... Ако всеки живот е важен, защо чернокожите биват убити само защото са чернокожи? Защо имигрантите са преследвани от прокуратурата? Защо белите хора получават възможности, каквито хората от останалите раси не получават? Защо разрешават протестите на белите хора, които буквално са въоръжени с полуавтоматични оръжия, като само ги молят да си останат вкъщи? Защо е ОК чернокожите да бъдат наричани бандити, когато протестират срещу убийството на невинни хора?".

#justiceforgeorgefloyd #blacklivesmatter

A post shared by BILLIE EILISH (@billieeilish) on

Заливането на Instagram с черни снимки в знак на протест срещу расизма се превърна в проблем за самите автори на кампанията.

#BlackLivesMatter се ползва като връзка към дарителски кампании, книги, образователни материали и други ресурси, с които активистите се опитват да разпространят посланието си. Трендът с черните квадрати обаче започна да изтласква публикациите с полезни връзки надолу и заплаши да обезсмисли цялата инициатива.

Алгоритмите на Instagram създадоха още един проблем, като първоначално маркираха публикациите от кампанията като спам заради едновременното и многократно споделяне.

"Поради увеличеното съдържание, което се споделя с #blacklivesmatter, технологията ни се задейства неправилно. Ще разрешим този проблем по възможно най-бързия начин. Искаме да е ясно, че използването на #blacklivesmatter се подкрепя и почита от Instаgram, затова предприемаме бързи действия, за да гарантираме, че гласът на хората ще бъде чут", се казва в позиция на социалната мрежа (собственост на Facebook).

Full credit to @das.penman. Link in bio for more.

A post shared by Gillian Anderson (@gilliana) on

Не само техническите ограничения и бъгове поставиха кампанията в социалните мрежи под въпрос. Variety публикува редакционен коментар под заглавие "Защо публикуването на черни квадрати или хаштагове без други мерки е безполезно".

"Оригиналната идея на кампанията за "Blackout" в социалните мрежи дойде от Джамила Томас и Бриана Агиеманг, които искаха музикантите и компаниите да използват хаштага #TheShowMustBePaused, за да насочат цялото внимание към движението Black Lives Matter. Но в хода на тази кампания, тяхното послание се трансформира в нещо напълно различно. Каквото и да е било първоначалното намерение, безкрайното скролване от квадрат на квадрат стана контрапродуктивно, като блокира достъпа до важна информация за желаещите да дарят и да подкрепят каузата с действия.

Публикуването на черен квадрат в Instagram всъщност не помага за чуваемостта на гласовете на чернокожите хора. То просто ги затрупва под лавината на показния нонсенс".

Авторът на статията обръща внимание на това, че прекалената загриженост за "правилния тон" превръща дори добронамерените послания на политици и популярни личности в "салата от думи" без особен смисъл.

"Когато Пийт Бутиджъдж каза, че "Животът на чернокожите хора зависи от това дали Америка може да бъде такава, каквато искаме да вярваме, че е", звучеше като бот, който плюе извадки от речи на Барак Обама", се казва още в коментара. В него се посочва още, че почти никой от големите компании, спортни клубове или знаменитости не смее да спомене ключовата дума "полицейско насилие" в алтруистичните си призиви, което отново е начин за заобикаляне на основната причина за протестите.

"Стремежът да демонстрираш принадлежност към ценности, като ги представиш като подкрепа за каузата без каквато и да е фактическа помощ за нея, е твърде познат инстинкт в социалните мрежи. В момент, в който брандовете търсят достъп до колкото може по-голяма аудитория, този тип евтино привличане на вниманието е твърде удобно за корпорациите и популярните личности", се казва още в статията.

Социалните мрежи са отличен инструмент за ангажиране към една или друга инициатива. Всеки социален проблем може да се превърне в тренд, който много бързо може да обедини непознати съмишленици. Понякога - инстинктивно, инерционно, мнозина се чувстват длъжни да се включат в общата вълна, за да не изглеждат неадекватно на фона на масовото настроение.

Това не ги прави осъзнати поддръжници на каузата, но ги освобождава от усещането, че бездействат, докато улицата гори.

Доколко има смисъл от това действие, е спорен въпрос. От една страна, със сигурност прави впечатление дори на хората, които никога не са се интересували от този проблем. Но със сигурност политическата реформа във всяка държава по света е много по-трудно, бавно и неблагодарно начинание от трупането на сърца в Instagram.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024