Доктор Йоткер - фармацевтът, който направи революция в кухнята преди 133 години Снимка: © Dr. Oetker

Историята на това семейство заслужава холивудска продукция. Не само защото успяват да направят от всяка жена добра домакиня или защото карат милиони хора по света да тренират немския "умлаут" в името "Доктор Йоткер", но и заради всички премеждия, през които минават, за да се изправят отново по-силни и с нови идеи.

Всичко започва с мечтата на д-р Аугуст Йоткер, син на пекар, да има собствена аптека. След като се жени за богатата Каролине – Лине, младата двойка се озовава в Билефелд и открива аптека, където обаче вместо крем срещу петна и бръчки, през 1891 години Аугуст прави откритие, което предизвиква истинска революция в сладкарството.

Бакпулвер от Др. Йоткер

Така е изглеждала опаковката на бакпулвер Доктор Йоткер, през 1893 година.

След многобройни експерименти той успява да разработи успешна рецепта за това, което днес наричаме бакпулвер (от немски "прах за печене"). Преди него е имало и други опити за създаването на набухвател за домашни сладкиши, но именно д-р Йоткер получава първия търговски патент от Германското патентно ведомство, след като съумява да формулира точното съотношение на съставките, но и да създаде смес, която може да се съхранява в домашни условия.

Аптекарят бил новатор не само в импровизираната си лаборатория, но и в рекламата на продукта си: пакетчето с бакпулвер се появява във вестниците заедно с отпечатани рецепти на сладкиши.

Бързо последват още нововъведения като ванилова захар, пшеничено нишесте, есенции, десерти, смеси за сладкиши, а малката аптека се превръща в голяма компания, която днес присъства на всички континенти в повече от 40 държави по света с над 16 000 служители. Вече над 130 години компанията продължава да е семейна, като до 2017 г е управлявана само от членове на семейството.

Повече от 130 години профилът на жената в червено и бяло - рекламното лице госпожа Ренате, продължава да стои върху опаковките на продуктите на Доктор Йоткер. Слоганът на компанията „Качеството е нашата най-добра рецепта" остава непроменен също в продължение на много години. Днес обаче в Доктор Йоткер важно е не само качеството на продуктите, но и качеството на живот. 100% растителни продукти, рециклируеми опаковки, намаляване на захарта и солта в рецептите са част от нововъведенията в последните години.Част от стратегията за устойчиво развитие на компанията е също да използва суровини със сертификати за екосъобразно добиване и честна търговия.

Ванилова захар от Др. Йоткер 1896

Опаковка ванилена захар, Доктор Йоткер, 1896 година.

В България компанията стъпва на пазара през 1995 г., а неин пръв директор е Георги Граменов. Разказва, че преговорите с германските партньори започват още в края на 80-те години, а началото е трудно и несигурно, какъвто е и периодът по това време.

Продуктите на Доктор Йоткер не стават веднага разпознаваеми на българския пазар. В страната все още се използват обикновено нишесте, ванилин и сода за хляб, но не и бакпулвер, пудинг и смеси за сладкиши.

Всеки неуспех обаче е смятан за урок и финансовите резултати на компанията започват да се подобряват с година след година.

Създадени са и първите партньорства с големи вериги и дистрибутори в страната. През 2003 г. се появява и първата телевизионна реклама.

Но най-голямото предизвикателство и най-големият успех остават ролята на Доктор Йоткер в това да промени навиците на българите и днес почти всеки потребител да използва бакпулвера и ваниловата захар на Доктор Йоткер, когато приготвя сладкиши у дома.

Именно тези два продукта, заедно с маята се превръщат в едни от най-използваните заради високото им качество и винаги гарантирания резултат, казват самите клиенти.

През 2005 г. от компанията отправят ново предизвикателство: появява се Creme Ole - кремът без варене, който запазва познатия вкус, но приготвянето му отнема много по-малко време.

През същата година начело на компанията застава Ангел Лозев, който и досега е на този пост.

"Не се отказвайте от това, в което вярвайте, преценявайте рискa, анализирайте пазара и неговите особености и не се впускайте веднага към най-лесните решения, защото те невинаги носят успех. Работете здраво, разумно и с търпение и резултатът ще дойде," обяснява той своята формула на управление.

Фабрика Др. Йоткер

Повратна точка за компанията е през 2007 г., когато за първи път продажбите бележат стабилен ръст, но предизвикателствата не спират. Оказва се, че в България много по-предпочитани са солените печива, за които не са необходими нито бакпулвер, нито мая. Отговорът на компанията е да предложат нови и интересни вкусове, с които да достигнат най-вече до по-младите потребители.

Истински бум предизвиква телевизионната поредица от реклами на оригиналния пудинг на Доктор Йоткер през 2012 г., която води до големи ръстове в продажбите на този продукт.

В България най-често именно той се използва за приготвянето на бисквитена торта и тъй като за един десерт са били необходими две пакетчета, чиято консистенция не се различава от тази на традиционния домашен крем, се появява още един нов продукт.

Това е Специалният пудинг за бисквитена торта, разработен да отговори на вкусa и предпочитанията на българския клиент в двата му любими вкуса - ванилия и шоколад

Отзивите са повече от добри, за няколко месеца постигат значителен пазарен дял.

vitalis by Dr.Oetker

Междувременно асортиментът от продукти на Доктор Йоткер в България расте с такива, които заемат по-голяма част от менюто на потребителите. Като се започне от овесената каша Vitalis за балансираназакуска, която се приготвя само за 3 минути с топла вода и се стигне до пиците Feliciana и Ristorante.

Замразените пици се появяват на пазара след няколко неуспешни опита, но в крайна сметка благодарение на инвестициите, но и на упоритостта на екипа на компанията и партньорите й, сега никой не може да повярва, че това не е пица, току-що излязла от пещта на италианска пицария.

Към днешна дата компанията заема водещи позиции в категориите замразена пица, десерти на прах и добавките за печене и декориране.

И докато самият д-р Йоткер е печатал рецептите си във вестника, сега славата на продуктите му се носи в социалните мрежи.

От компанията признават, че през последните години потребителите искат да усетят именно това: емоция, неочаквани комбинации от съставки и нови вкусове, особено тези от поколенията Y и Z.

За всички обаче най-разпознаваеми остават ароматът на домашно изпечен кекс или току-що извадена от фурната пица, които събират цялото семейство и се превръщат в повод за създаване на нови спомени.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Бъдещето на Северна Македония в ЕС е поставено на карта с победата на ВМРО-ДМПНЕ на изборите "2 в 1"

На втори тур страната избра първата жена министър-председател

22:44 - 08.05.2024
Важно днес

Кабинетът "Главчев" продължава с рокадите в администрацията

Служебният кабинет смени още четири областни управители

21:15 - 08.05.2024
Важно днес

Певицата Роксана се оказа водач на листа от партията на Радостин Василев

Наричат я още Кралицата на ромската музика

18:00 - 08.05.2024
Важно днес

Лондон гони руския военен аташе, няма да търпи действията на Москва

Ще бъде отнет и дипломатическият статут на някои руски имоти

17:32 - 08.05.2024
Европейски дневници

Пловдив посрещна роуд шоуто на подкаста "Европеец"

Епизод 3: Пловдив

16:46 - 08.05.2024
Живот

Потребител на Firefox държи 7400 отворени "таба" от години. И не планира да ги затвори

Браузърът не натоварва оперативната памет на компютъра, казват от Mozzila

16:02 - 08.05.2024