Drive to Survive: Никола Цолов в „Холивуд“ на моторните спортове

Drive to Survive: Никола Цолов в „Холивуд“ на моторните спортове

Снимка: © Nikola Tsolov Racing

Всеки състезателен уикенд той вижда около себе си хора като Шакира, Мария Шарапова, Конър Макгрегър и Неймар. Тези четиримата и още много от техния ранг само в рамките на две седмици.

Светът на Формула 1 е бляскав, класен и такъв, на който да вървиш по червен килим е нещо нормално. Там е храмът на моторните спортове, до който малцина могат да се докоснат.

В подножието на върха е Никола Цолов. 16-годишният тийнейджър от България, чийто ментор е легендата Фернандо Алонсо.

С няколко години напред в развитието си, той е считан за един от най-големите таланти в свят, в който „motorsport” е свещена дума. И където е най-трудно, най-скъпо и най-престижно. Където е Холивуд (на четири колела).

През 2023 година Цолов се състезава във Формула 3 – световен шампионат, който се провежда на същите трасета в уикендите на Формула 1. На емблематичната "Имола“, в Монте Карло, Бахрейн. През миналата година, само на 15, Никола счупи няколко рекорда в испанската Формула 4 и стана шампион с 13 победи от 21 състезания, записа 17 най-бързи обиколки, 18 подиума и 15 пол-позишъна . И вместо да следва отъпкания път и да се задържи още 2-3 сезона на това ниво, изпреварва времето и скача директно във Формула 3.

„Все още не мога да кажа, че съм сред „елита“, поне в този момент. Пред мен са Формула 2 и Формула 1. Всички звезди отиват заради Формула 1, макар че впоследствие гледат и нас. Не може да се правят сравнения и няма по-трудно и по-лесно. Във Формула 1 най-важното нещо е да биеш съотборника си – той е единственият човек, с когото се сравняваш и така знаеш състоянието на болида. При нас във Формула 3 всички болиди са еднакви и трябва да победиш всички“, уточнява Цолов.

Макар и все още тийнейджър, той води много по-различен живот от връстниците си. “Drive to survive”, подобно на името на популярната поредица на Netflix за Формула 1, е мотото на неговия свят.

„Когато имаш нормален живот, през цялото време си в училище и си в групи, в които хората са на твоята възраст. В моя спорт има много хора на 30-40 години. Почваш да прекарваш много време с хора, които имат много повече опит. В един момент забравяш, че си на 16 и подсъзнателно имам чувството, че съм на 23-24, примерно. Нямам много приятели, които са на моята възраст“, обяснява Цолов.

А за последното със сигурност не съжалява.

„Така ми е по-добре. Когато видя какво правят някои хора на моята възраст и как говорят… как си живеят живота, радвам се, че не съм като тях. Целта ми е да завърша училище, уча и си взимам изпитите в края на годината. Имам още две години и не съм планирал да ходя в университет, ако с карането всичко е добре, защото няма да има време за това“.

Колко точно по-различен е животът на един тийнейджър във Формула 3, спрямо този на негов връстник?

„Събуждам се рано и закусвам. Отиваме на пистата и анализираме с инженера на отбора какво можем да подобрим и какво можем да направим. Изготвяме план за състезанието. Около 1 час преди състезанието започваме да загряваме физически и ментално. Например, скачаме на въже, а после тренираме реакциите си със специални светлини. След състезанието е време за анализ, даваме обратна връзка и попълваме въпросник, на който описваме какво сме чувствали на всеки завой и на всяка част на болида“.

Когато не е не пистата или на симулатора, Никола разказва, че обича да бъде ангажиран във всекидневието си и да не си губи времето. Трябва да следи с какво се храни, наблягайки на богати на протеин храни. Пилотите нямат право да са тежки повече от 70 кг, защото това ще забави времената им на пистата. Цолов е 57, така че е един от най-леките.

„Физическа подготовка се състои от тренировки във фитнеса, но и много различни спортове – тенис, падел, футбол. Не само пилотиране. Аз в тениса съм много зле (смее се), но на падел нивото ми е добро. Преди състезанията вече се набляга на психологическата подготовка“.

„В деня има много напрежение, но 2-3 часа преди старта се опитваш да си спокоен. Най-важното е да си „активирал мозъка“, допълва Никола.

Светът на Формула е сложен, а и много различен – във всяко отношение. Например 99% от хората не могат да разберат тази шега, която предизвиква усмивка на лицето на Никола, а после и предизвикателство да я обясни по елегантен начин:

„В моя спорт има гуми за мокра и суха настилка (смее се). Вляво виждаш гума за мокра настилка. Тези за суха се делят на три вида: Soft, Medium и Hard. А сега сам се сети каква е шегата…“

Шегата настрана, но хората виждат много малка част от един отбор. Фокусът винаги е върху състезателите. В най-високото ниво един пилот разполага със стотици инженери. Повечето от тях стоят в завода по време на състезанието и си комуникират с десетимата, които са в бокса, а само главният говори със състезателя.

„Спрямо Формула 3 има доста разлика по отношение на това колко хора работят. Аз имам двама механици и един инженер. Това е основната част, разбира се, има и мениджъри, и хора на много други позиции, които са част от структурата на отбора. Принципите на работа са същите, особено в самия Race Weekend“, казва Цолов.

Българинът се състезава във Формула 3 за ART Grand Prix. Отборът има над 30-годишна история, а през него са минали пилоти като Алекс Албън, Джордж Ръсел, Ник де Врийс и Никита Мазепин. Основан е от Никола Тодт (син на президента на ФИА Жан Тодт) и новия шеф на "Ферари" Фредерик Васьор.

За да стигнеш до подобно обкръжение, започваш с „най-обикновен“ картинг. Минаваш през категориите Mini, OK Junior и OK. Последната е KZ, която Никола пропуска, защото вече е привлякъл вниманието на Фернандо Алонсо. Под негово менторство печели шампионата във Формула 4.

След безапелационната титла през 2022 г., Никола има повече трудности във Формула 3, но това е част от плана – да пожертваш моментните успехи в името на развитието си.

„От моя гледна точка сезонът до този момент не е възможно най-добър. Но гледайки откъде идвам и каква е ситуацията, бих си поставил оценка 8 от 10. Във всяко състезание показвах прогрес. Сега е важно пилотите да работим, за да подобрим болида и да вървим напред“.

Част от прогреса е и да бъдеш сред най-популярните лица на Формула 1 и някои от най-големите звезди на музиката и киното – всеки състезателен уикенд.

„Чувстваш се в друг свят. Всичко става нереалистично. Почваш да се чувстваш един от тях, когато си около тези хора. В Монте Карло видях Конър Макгрегър, а в Барселона - Неймар“.

„Пистата в Монте Карло е много по-различна от всяка, на която досега съм карал. Скоростта е много висока, много адреналин. Виждаш феновете по трибуните, защото са толкова близо, и това е нещо, което съм гледал като по-малък по телевизията и никога не съм очаквал, че няколко години по-късно ще се състезавам на това трасе“, признава Цолов.

Той сякаш наистина е по пътя на това да стане следващата голяма звезда, ако продължава в същия дух. И не става дума само за таланта му да пилотира, който е безспорен. Нито за готовността да положи тонове труд и да бъде изцяло отдаден.

Личността му пасва на Формула 1, което изобщо не е за подценяване. Чаровен и с различен, собствен стил. Интелигентен и създаващ впечатление за зрялост. Сдържан, когато трябва, и яростен на пистата.

Фен на 2Pack и Biggie заради времената, когато хората, пеещи за живота на улицата, поне са били истински гангстери, а не псевдо такива. Вкусът е показателен.

„Е, слушам и хаус музика, както и техно. Включително преди състезания. Харесвам много и Peaky Blinders – един от любимите ми сериали“, добавя той.

Да си на 16 години, пилот във Формула, с бъдеще, добре изглеждащ и изобщо да си олицетворение на всичко, което тийнейджърите определят като „готино“, може само да предизвиква много момичета да пишат в Google: “10 ways to flirt with your crush”.

„Момичетата не са разсейване. Разбира се, трябва да имаш контрол. Когато съм на пистата, мисля само за пилотиране и нищо друго. В личния ми живот и малкото свободно време може да мислиш и за момичета. Това е нещо нормално. Нямам приятелка, но излизам с момичета“.

А социалните мрежи?

„Instagram и Facebook са тези, на които гледам професионално. Те помагат да намираш и спонсори, които искат да ги тагваш на публикациите, защото логата им са на болида. А и да информираш хората какво правиш и какви са новините около теб. Никога не съм гледал сериозно на TikTok – изтеглих си го, защото всички го имаха“.

Е, поне едно нещо, на което Никола не е задал тренда в обкръжението си.

За него предстои втората част от сезона във Формула 3, така че паузата в бокса за приказки е кратка – винаги. В Холивуд на моторните спортове „караш, за да живееш“ (Drive to Survive), така че нито имаш право да си бавен, нито да не си по-добър на следващия ден.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам