Модната улица Монтенаполеоне гъмжи от хора, но сред тях има и един по-различен човек. Той стои на прозореца на своя магазин и поправя дрехите върху един от манекените. Може точно в този момент да се намира на Хавайските острови с коктейл в ръка или да лети с частен самолет, оставяйки хилядите си служители да свършат цялата работа. Но е в Милано, където прави това, което обича, редейки най-малките парчета от огромния пъзел, наречен „Армани“.

Година след запаметяването на този емблематичен момент, Джорджо Армани отново е у дома. И този път не работи само за себе си, а се е притекъл на помощ на целия италиански народ, борещ се с пандемията от коронавируса. 

85-годишният моден дизайнер спря производството на луксозни колекции, за да се концентрира върху изработването на облекла за еднократна употреба, предназначени за медицинските работници на първа линия в борбата срещу Covid-19. Фабриките в регионите Ломбардия, Емилия-Романя, Венето, Пиемонт и Третино-Алто Адидже започват да разпространяват напълно безплатно готовата продукция сред лекари, медицински сестри и санитари в Италия, а Джорджо Армани вече дари около 2,2 милиона долара на болници в Милано, Рим, Бергамо, Пиаченца и Версилия.

„Това, което ме тревожи най-много, е здравната ситуация в нашата страна и по целия свят“, сподели той пред Forbes. „Много е рано да прогнозираме дългосрочното влияние на пандемията върху икономиката, което със сигурност ще бъде значително. Но историята ни учи, че нови възможности се раждат в моментите на най-дълбока криза“.

Липсата на медицинско оборудване е основният проблем в Италия, а пандемията се разпространява с бързи темпове. По данни на здравните власти, броят на регистрираните заболели с коронавирус е 97 689 души, а жертвите са 10 779 – най-много сред всички страни в световен мащаб. Излекуваните са над 13 хиляди, но в тежко състояние остават близо 4000 души.

Поради тази причина медицинските работници нямат друг избор, освен да използват повторно маските и облеклата си. В този критичен момент на помощ се притече 85-годишният Джорджо Армани.

Живата легенда на модата взе мерки срещу Covid-19 още в ранните етапи на разпространението му в Европа. На 23 февруари той проведе шоуто си от Седмицата на модата без публика. Всички магазини и ресторанти Armani бяха затворени на 10 март – денят, в който бе наложена блокада в Италия. А заводите му за производство на дрехи затвориха врати още през първата седмица на март. 

„Здравето на моите служители винаги е било от първостепенно значение“, каза 85-годишният дизайнер. Друго важно нещо за него са лекарите на първа линия и скоро те ще бъдат облечени в Armani, докато спасяват стотици животи на ден.

Като цяло италианските милиардери бързо откликнаха на призивите на здравните работници и дариха повече от 45 милиона долара на болници, лечебни заведения и правителствени агенции от началото на кризата този февруари. Освен Джорджо Армани, със средства се включиха още Ремо Руфини и Силвио Берлускони, дарили по над 10 милиона долара. Джулиана, Лусиано и Сабрина Бенетон, Патрицио Бертели и Миука Прада, Масимо Морати, Доменико Долче, Стефано Габана, Джузепе Де’Лонги – това са само част от известните лица, подпомогнали каузата на италианските медици.

За Джорджо Армани обаче поводът е по-специален – той чувства лекарите като свои събратя. 

След като израства в Северна Италия, той записва медицина в университета в Болоня. Страстта му към науката е голяма, но през 1953 г., само две години след като е започнал обучението си, Армани трябва да напусне учебното заведение и да служи на италианската армия във военната болница. Преживяванията му там го карат да осъзнае, че медицината не е създадена за него. Остава обаче духовно свързан с всички, които я практикуват.

„Трогателно е да видя колко отдадени сте на своята работа с оглед на трудностите, но светът сега вижда невероятните ви усилия“ – обърна се Армани към всички медицински лица в отворено писмо, публикувано преди дни.

„Но над всичко останало виждам как плачете. Вярвам, че това чувство е свързано с мечтите ми да преследвам кариера в медицината, когато бях млад и търсех своя път. Организацията на Джорджо Армани е засегната от тази реалност и подкрепя всички вас отблизо: от хората, които бутат инвалидните колички, до медицинските сестри; от общопрактикуващите лекари до специалистите. Лично аз стоя до вас“.

Армани го доказа не само с думи, но и с действия. Въпреки че е поел по съвсем различен път, той помага на медиците с всичко, което в този момент може да стори.

През 1957 г. Джорджо Армани започва работа като търговец в известния магазин La Rinascente. После става дизайнер при Нино Черути, а след това работи на свободна практика и за различни компании.

През 1975 г. използва целия натрупан опит и заедно с бизнес партньора си Серджо Галеоти създава своята собствена модна линия Armani.

Бизнесът процъфтява и добива популярност в световен мащаб, но към 1980 все още не е добре известен в САЩ. Точно тогава обаче Армани е поканен да изработи облеклото на Ричард Гиър за филма „Американско жиголо“ на Пол Шрейдър. Продукцията е огромен успех и се оказва перфектният пробив за Армани на американската сцена.

Малко след това дизайнерът започва да изработва костюмите за популярното шоу „Маями Вайс“ и работи за още десетки филми. Постепенно моделите му започват да се превръщат в константа на червения килим – Джорджо Армани е изправен пред огромен интерес и мащабно търсене. През 1982 г. се появява на корицата на списание Time и става първият дизайнер с такова постижение от Кристиан Дорин, който заблестява през 1940. 

В края на 90-те и в началото на новия век бизнесът на Армани вече се е разширил и обхваща продукти за дома, книгоиздаване, а по-късно музика, интериорен дизайн и хотелиерство. Що се отнася до модата, той изработва още спортни облекла, гримове, парфюми и аксесоари.

85-годишният италианец е удостоен с множество награди по време на знаменитата си кариера. Избран е за най-добър международен дизайнер и получава награда за специални постижения от Съвета на модните дизайнери на Америка. 

През 2003 взима приза „Walk of Style“ за съчетаването на модата и киното. А три години по-късно получава наградата Dino Ferrari – признание за най-влиятелен моден дизайнер в света.

Компанията Armani отчете по-ниски продажби от нормалните за две години подред (2017 и 2018) и очакваше възвръщане на печалбите през 2020, но пандемията от коронавируса провали плановете. В момента Forbes оценява богатството на 85-годишния италианец на 6,5 милиарда долара, с което той заема 173-о място в световната класация.

Армани е огромен фен на спорта и е президент на баскетболния отбор „Олимпия“ (Милано), който се състезава в Евролигата и чийто основен спонсор е Armani. 85-годишният италианец е голям привърженик на футболния „Интер“, а любовта си към спорта изразява чрез колекциите, които подготвя за играчите на „Челси“ от август 2007 г. насам.

Освен това Армани изработва костюма на носителя на италианския флаг на Зимните олимпийски игри в Торино през 2006. Негово дело са и олимпийските екипи на италианските спортисти за Игрите в Лондон през 2012. 

А през 2020 лекарите в Италия също ще са облечени в Armani, макар и не по добър повод.