ЕК ще регулира вече по-строго Booking, Amazon и AliExpress. Да се готвят PornHub и YouPorn Снимка: © Getty Images

Европейската комисия официално вдигна мерника на технологичните гиганти и обяви списък с 19 големи интернет платформи, които попадат под ударите на новия Закон за цифровите услуги (DSA). Сред тях са цели четири продукта на Google, както и някои по-неочаквани сайтове като Booking, Wikipedia и Pinterest. Същевременно бъдещето на няколко компании остава неясно засега, включително на няколко порнографски платформи като Pornhub и YouPorn.

За DSA се говори упорито от известно време, тъй като законът обещава драстични промени в правилата за онлайн платформите. Досега те не носеха пряка отговорност за съдържанието, което публикуват потребителите, но с новия акт на ЕК това ще се промени от август.

След напрегнато очакване, тази седмица ЕК официално обяви списъка на платформите, на които ще бъдат вменени по-строги задължения. Списъкът включва:

  • Няколко платформи на Alphabet: Google Search, Google Maps, Google Play, Google Shopping, както и видеоплатформата YouTube,
  • Платформите за търговия Amazon, Alibaba и AliExpress,
  • платформите за социални медии Instagram и Facebook (собственост на Meta), LinkedIn (Microsoft), Pinterest, Snapchat, TikTok и Twitter,
  • платформата за пътувания Booking,
  • търсачката Bing на Microsoft,
  • нетърговската онлайн енциклопедия Wikipedia
  • и германската платформа за продажбата на дрехи и модни аксесоари Zalando.

„Смятаме, че тези 19 онлайн платформи и търсачки систематично увеличават значението си и носят специална отговорност за сигурността в интернет“, коментира еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон. ЕС все още обмисля включването на четири или пет други компании в списъка, заяви още той и допълни, че решението по този въпрос трябва да бъде взето през идните седмици.

Попада ли Pornhub в списъка?

В борбата си срещу незаконното съдържание онлайн ЕС започна да се подготвя за сблъсък с популярен, но непрозрачен враг – порнографските уебсайтове. Именно сайтове като Pornhub и YouPorn, изглежда, са сред тези, за които сега Брюксел обмисля дали да добави към списъка си.

В началото на годината Pornhub и YouPorn съобщиха за по-малък брой потребители от прага от 45 млн. месечни ползватели в ЕС, определен от Комисията като критерий за таргетиране от DSA.

Онлайн платформите трябваше да разкрият до 17 февруари тази година колко души в 27-членния блок използват техните уебсайтове и приложения, което хвърли светлина върху дълго пазените данни. Тъкмо така бе даден старт на процеса, в който Комисията накрая стигна до изброените по-горе 19 бранда.

Междувременно обаче развлекателната индустрия за възрастни, оценявана на близо 45 млрд. евро през 2022 г., продължава да се разраства. С над 2,5 милиарда общи посещения в световен мащаб през януари 2023 г. Pornhub се нарежда сред 15-те най-посещавани уебсайта в много държави от ЕС – като Нидерландия, Австрия, Германия, Белгия, Румъния, Италия, Ирландия и Франция, според външни оценки на SimilarWeb.

На 17 февруари обаче Pornhub обаче обяви, че само 33 милиона европейци посещават уебсайта му всеки месец. YouPorn заяви, че има малко над 7 милиона потребители в ЕС.

Работата се оказва сложна. Сайтовете за възрастни, особено тези, в които всеки може да качва свои видеоклипове и снимки, са остро критикувани, че печелят от и позволяват на своите платформи да разпространяват стряскащо и незаконно съдържание – като изображения от шпионски камери, порно отмъщение и кадри от изнасилвания.

Сега, на фона на данните за по-малко на брой потребители от изискуемия, превръща тези платформи в огромно регулаторно предизвикателство за властите.

Какво променя DSA?

Законът за цифровите услуги има за цел да принуди компаниите да предприемат по-строги действия срещу омразното, подбудителско и друго незаконно съдържание в мрежата. Прост пример са манипулативните практики, които карат потребителите да правят нежелани покупки. DSA ги забранява, както и персонализираната реклама, насочена към деца.

Освен това големите платформи трябва да предоставят на потребителите по-голямо влияние върху това какви реклами да им бъдат показвани в бъдеще. Проблем в момента например е, че на много хора им се показват реклами, базирани на политически или сексуални предпочитания, за каквито те не са информирали съответната социална мрежа. Това показва, че компанията се е сдобила по заобиколен начин тази информация, която за някои хора може да е чувствителна или просто да не желаят да бъдат таргетирани по този критерий.

Платформите трябва също така да представят оценка на риска относно начина, по който се справят с незаконно съдържание. След това докладите ще бъдат разгледани от ЕК.

Собственикът на Twitter Елон Мъск например също може да се окаже проблемен. По думите на евродепутата Александра Гиз (от „Зелените“) милиардерът толерира държавни кампании за дезинформация от Китай, Русия и Иран в своята платформа.

Задълженията на държавите

Всяка страна членка трябва да изгради национален орган, който да след и за спазването на DSA на нейна територия, като може да вмени функциите и на съществуваща структура.

Срокът за изграждането на тези институции е 17 февруари 2024 г., когато влиза в сила DSA. Оттогава технологичните гиганти вече ще подлежат на новия закон на ЕС.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024