Формула 1 прави кадифена революция от няколко години, но никой не говореше за това. Не и докато част от процесите не стана Ела Хакинен.
14-годишната дъщеря на легендата във Формула 1 Мика Хакинен вече е част от шампионския отбор на “Макларън”, а присъединяването ѝ взриви социалните мрежи.
Талантливата състезателка стана част от програмата за развитие на пилоти, след като впечатли с изявите си в картинга и показа, че e достойна наследничка на скоростта.
Баща ѝ е една от големите легенди във Формула 1, като печели титлата с отбора на "Макларън" през 1998 и 1999 година.
През 2001 година слага край на кариерата си, но оставя след себе си постижения, заради които печели прозвището Летящия финландец.
Ела е най-младата състезателка в програмата на "Макларън", в която се присъединиха още 19-годишната британка Ела Стивънс, както и 20-годишната ѝ сънародничка Ела Лойд.
„Осъзнавам, че има още много работа по увеличаването на женското присъствие в моторните спортове, но съм изключително горд с напредъка, който постигнахме досега,“ каза изпълнителният директор на "Макларън" Зак Браун.
„Надявам се това да изпрати ясен сигнал към всички невероятно талантливи момичета и жени – картинг състезатели, пилоти, инженери, механици, специалисти по маркетинг и финанси – че нашият спорт е отворен за всички и е напълно отдаден на това да поддържа невероятния прогрес, който виждаме през последните години”.
Точно в последните думи на Браун се крие тайната на бъдещето.
Жените във Формула 1 ще станат нещо голямо, а крайната цел е да има такива, които напълно равностойно да се съревновават срещу мъжете. Това ще, добави към Формула 1 страстта, която малко липсва в последно време.
Например, през този сезон още в началото беше ясно, че няма кой да спре болидите на “Макларън”, което уби интригата още в началото.
Ръководители на спорта готвят промени по двигателите и параметрите им за следващите години, а от няколко сезона насам поредицата за Формула 1 в Netflix вдигна интереса към най-престижния моторен спорт. Но това не е достатъчно. Трябва нещо по-специално и това са жените.
Точно заради това през 2023 година е създадена F1 Academy, в която сега ще бъде Ела Хакинен.
Първоначално всички си мислят, че проектът е отговор на въпроса “Къде са жените?”, но серията се оказва много повече от символичен жест. А внимателно курирана платформа, която предлага на младите състезателки не само място, а трамплин към върховете на спорта.
Всичко започва с Марта Гарсия – първата шампионка, която нагледно демонстрира, че от F1 Academy излизат знаменитости.
Сезон 2025 е абсолютното доказателство за метеоритния възход на F1 Academy.
Шест отбора, всеки с по три състезателки, се борят през седем уикенда, рамо до рамо с Формула 1. Решетката е пъстра мозайка от националности, спонсори и истории.
Но не става дума само за състезание. Серията е магнит за модни къщи, инфлуенсъри и знаменитости. И всичко расте с огромни темпове.
То обаче се съчетава със спорт за високи постижения.
Точно такава е целта на програмата More Than Equal, основана от бившия пилот Дейвид Култард.

Програмата работи на базата на научни изследвания, за да подкрепи жените в моторния спорт и предоставя физическа, тактическа и емоционална подготовка, специално адаптирана за жените. Така талантливите състезателки получават не просто шанс, а качествена подкрепа.
Инициативи като Champions of the Future (COTFA) предвиждат за 2026 година да бъдат подкрепени до 27 жени пилоти.
В същото време F1 Academy сключва дългогодишни договори с мощни компании като Gatorade, гарантирайки си финансова стабилност.
Макар сега се случва “кадифената революция”, жените във Формула 1 не са нещо ново.

Първата жена във Формула 1, е Мария Тереза де Филипис, родена на 11 ноември 1926 година в Неапол.
В рамките на шест години Де Филипис стига до заводския тим на Maserati и през 1958 стартира във Формула 1 с болида, с който предишната година легендарният Хуан Мануел Фанджо е спечелил петата си световна титла.
Мария има пет състезания за Формула 1, като първото е на 18 май 1958.
Решаваща за това приключение е помощта на приятеля ѝ - Луиджи Мусо, пилот от Формула 1, който през 1958 загива в Гран при на Франция. През 1958 Де Филипис кара в четири състезателни уикенда във Ф1, а най-доброто й класиране е 10-о място на "Спа", на две обиколки от победителя.
Мария Грация "Лела" Ломбарди е единствената дама, спечелила точки във Формула 1.
Ломбарди кара във Формула 1 от 1974 до 1976 и стига до Топ 6 в класирането на отделно състезание, като през 1975 завършва на 21-во място в крайното класиране във Формула 1.
А южноафриканката Дезире Уилсън е единствената, спечелила състезание във Формула 1, макар и да става въпрос за надпревара, което е извън календара и не носи точки в битката за титлата.
Става въпрос за състезание от сериите Aurora, а след това собствениците на пистата „Брандс Хеч" кръщават на нейно име една от трибуните.

Бъдещето
Според създателите на F1 Academy (в лицето на Сузи Волф), бъдещето на жените в F1 изисква стратегически подход:
„Създаваме платформа, която не само дава шанс, но и изгражда траектория на растеж.“
Този подход показва, че целта не е просто „да има жени“, а „да има конкурентоспособни жени, които могат да се борят за най-високите нива“.
А след години може да се стигне и до това жена да надмине всички мъже и да спечели състазание от Формула 1.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: