След 12 години преговори, страните членки на Европейския съюз се споразумяха да увеличат минималния срок на закъснение, след който пътниците ще имат право на обезщетение при отменен или забавен полет.
Отсега нататък компенсации ще се изплащат само при закъснение от поне 4 часа за къси полети и 6 часа за дълги маршрути.
Досега пътниците имаха право на обезщетение, ако полетът им закъснее с повече от три часа – независимо от дестинацията. Обезщетенията варираха между 250 и 600 евро според разстоянието на полета, с изключение на извънредни обстоятелства.
Следващата стъпка е преговори с Европейския парламент, преди новите правила да бъдат окончателно приети и да влязат в сила. ЕП има право да предложи промени в следващите 4 месеца, но те трябва да бъдат подкрепени от поне 361 евродепутати.
Новата регулация предвижда и други промени:
- увеличаване на компенсацията при закъснение за кратки полети от 250 на 300 евро;
- намаляване на обезщетенията за дълги полети от 600 на 500 евро;
- aвтоматизиране на процеса по подаване на искове за обезщетение;
- по-ясно дефинирани основания за отказ от изплащане на глобата;
- засилени задължения за авиокомпаниите при осигуряване на алтернативен транспорт и настаняване при дълги закъснения;
- и разширени права за пътници с увреждания.
Реформата беше предложена от Европейската комисия още през 2013 г., но едва сега страните членки постигнаха съгласие по най-спорния въпрос – времевите прагове за обезщетение.
Първоначалният вариант на Комисията дори предвиждаше още по-драстични мерки: например изплащане на компенсация само при закъснение от поне пет часа за полети до 3500 км, девет часа за по-дълги вътрешноевропейски полети и дванадесет часа за междуконтинентални маршрути.
Авиокомпаниите, обединени в сдружението Airlines for Europe (A4E) – сред чиито членове са Lufthansa, Air France-KLM и Ryanair – настояваха за по-високи прагове.
В писмо до германския министър на транспорта те посочват, че толеранс от пет часа би дал повече време за реакция при непредвидени ситуации и би предотвратил до 70% от отменените полети. По техни оценки това би облагодетелствало до 10 милиона пътници годишно.
Въпреки това A4E изрази недоволство от приетия компромис, като заяви, че държавите членки са отстъпили от първоначалното предложение на Европейската комисия и са усложнили регулацията, вместо да я направят по-ясна и ефективна.
Германия и Испания бяха сред основните противници на реформата.
Германската министърка на правосъдието Щефани Хубих я определи като неприемлива: „Компенсацията не е лукс, който може да се премахне в икономически трудни времена.“
Евродепутати от Европейската народна партия също защитиха досегашните правила и посочиха, че три часа закъснение е установен стандарт, който трябва да се запази.
„Никой политик не иска да бъде този, който ще каже на гражданите, че вече няма да получават обезщетение при три часа закъснение“, коментира висш дипломат от ЕС, цитиран от Financial Times.
Дефектни двигатели спряха над 40 самолета на Wizz Air и сринаха акциите ѝ с 24%
Спешна проверка на Летище София заради сигнали за лошо обслужване на пътници
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: