След 12 години преговори, страните членки на Европейския съюз се споразумяха да увеличат минималния срок на закъснение, след който пътниците ще имат право на обезщетение при отменен или забавен полет.

Отсега нататък компенсации ще се изплащат само при закъснение от поне 4 часа за къси полети и 6 часа за дълги маршрути.

Досега пътниците имаха право на обезщетение, ако полетът им закъснее с повече от три часа – независимо от дестинацията. Обезщетенията варираха между 250 и 600 евро според разстоянието на полета, с изключение на извънредни обстоятелства.

Следващата стъпка е преговори с Европейския парламент, преди новите правила да бъдат окончателно приети и да влязат в сила. ЕП има право да предложи промени в следващите 4 месеца, но те трябва да бъдат подкрепени от поне 361 евродепутати.

Новата регулация предвижда и други промени:

  • увеличаване на компенсацията при закъснение за кратки полети от 250 на 300 евро;
  • намаляване на обезщетенията за дълги полети от 600 на 500 евро;
  • aвтоматизиране на процеса по подаване на искове за обезщетение;
  • по-ясно дефинирани основания за отказ от изплащане на глобата;
  • засилени задължения за авиокомпаниите при осигуряване на алтернативен транспорт и настаняване при дълги закъснения;
  • и разширени права за пътници с увреждания.

Реформата беше предложена от Европейската комисия още през 2013 г., но едва сега страните членки постигнаха съгласие по най-спорния въпрос – времевите прагове за обезщетение.

Първоначалният вариант на Комисията дори предвиждаше още по-драстични мерки: например изплащане на компенсация само при закъснение от поне пет часа за полети до 3500 км, девет часа за по-дълги вътрешноевропейски полети и дванадесет часа за междуконтинентални маршрути.

Авиокомпаниите, обединени в сдружението Airlines for Europe (A4E) – сред чиито членове са Lufthansa, Air France-KLM и Ryanair – настояваха за по-високи прагове.

В писмо до германския министър на транспорта те посочват, че толеранс от пет часа би дал повече време за реакция при непредвидени ситуации и би предотвратил до 70% от отменените полети. По техни оценки това би облагодетелствало до 10 милиона пътници годишно.

Въпреки това A4E изрази недоволство от приетия компромис, като заяви, че държавите членки са отстъпили от първоначалното предложение на Европейската комисия и са усложнили регулацията, вместо да я направят по-ясна и ефективна.

Германия и Испания бяха сред основните противници на реформата.

Германската министърка на правосъдието Щефани Хубих я определи като неприемлива: „Компенсацията не е лукс, който може да се премахне в икономически трудни времена.“

Евродепутати от Европейската народна партия също защитиха досегашните правила и посочиха, че три часа закъснение е установен стандарт, който трябва да се запази.

„Никой политик не иска да бъде този, който ще каже на гражданите, че вече няма да получават обезщетение при три часа закъснение“, коментира висш дипломат от ЕС, цитиран от Financial Times.

Дефектни двигатели спряха над 40 самолета на Wizz Air и сринаха акциите ѝ с 24%

Спешна проверка на Летище София заради сигнали за лошо обслужване на пътници


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

Нямаше чудо. Германия се класира на Мондиал 2026

Нидерландия ще играе на Световното

23:51 - 17.11.2025
Важно днес

Хиляди излязоха на протести в Словакия срещу проруския премиер Роберт Фицо

Демонстрации се провеждат и в Чехия по повод 36-годишнината от падането на комунистическия режим в бивша Чехословакия

20:30 - 17.11.2025
Важно днес

Кабинетът назначи нов шеф на НАП, след като Румен Спецов отиде в "Лукойл"

Един от заместниците на Спецов ще заеме титулярното място

17:53 - 17.11.2025
Важно днес

Благомир Коцев и Никола Барбутов са преместени в Софийския централен затвор

От ПП настояват прокуратурата да обясни какво е правното основание на преместванията и защо се случват именно сега

17:46 - 17.11.2025
Важно днес

Златната тоалетна в операция “Мидас” - какво знаем за корупционната схема в Украйна

Разследване в „Енергоатом“ разкрива схема за 100 млн. долара и разклаща властта в Киев в разгара на войната

17:40 - 17.11.2025
Важно днес

"Чешкият Сфинкс" - милиардерът, който стана главен акционер най-голямата петролна компания на Франция

Апетитът на Даниел Кретински се разпрострира от енергетика, през футбол до британските кралски пощи

17:19 - 17.11.2025
Важно днес

Кабинетът на Виктор Орбан намекна за интерес към активите на "Лукойл" в България

Петeр Сиярто обяви, че властта ще подкрепя местни компании, които биха искали да преговарят за сделка

16:38 - 17.11.2025
Важно днес

Захари Карабашлиев се завръща с нов роман - "Последният ловец на делфини"

Две години след "Рана" писателят разказва история за България след Втората световна война

15:16 - 17.11.2025