Фалшиви и подвеждащи публикации за войната в Украйна продължават да се разпространяват в най-големите социални медии на фона на течащата повече от 500 дни руска инвазия в страната. Някои от най-широко споделяните такива са в Twitter и се публикуват от абонати със синя отметка – проверени акаунти, които плащат, за да популяризират съдържанието си сред другите, пише BBC в свой материал по темата.
Пример за такива подвеждащи публикации може да бъде даден с неотдавнашните протести във Франция, а насред всички тях един привлече особено внимание. Става дума за информация, свързана с военната помощ на САЩ за Украйна. Постът включва скрийншот, изглеждащ като от новинарски уебсайт, на който се вижда изображение на две пушки. Заглавието гласи: „Неизвестни лица стрелят по френската полиция с американски пушки, които може да идват от Украйна“.
Редица акаунти със синя отметка в Twitter – т.е. с потвърден статус – споделиха този пост, като събраха над един милион гледания. При проверка на BBC Verify публикацията е проследена до прокремълски канали в приложението за съобщения Telegram. Интересно е, че изображението с оръжията произтича от руски военен блог през 2012 г. и е свързано със състезание по стрелба край Москва.
Освен това търсенето за онлайн статии с въпросното заглавие не дава резултати. Също така няма доказателства, които да сочат, че неотдавнашните размирици във Франция са били свързани с използването на оръжия, предоставени от САЩ на Украйна.
Проверени акаунти със синя отметка стоят и зад наскоро разпространилата се фалшива новина, че Русия е открила „фабрики за бебета“ в Украйна. Твърди се, че деца на възраст между две и седем години са „фабрично отглеждани“, след което или са изпращани в „детски бордеи“, или органите им са вземани и продавани на Запад.
Екипът на BBC проследи произхода на твърдението до статия, публикувана през март от The People's Voice, алтернативно име на YourNewsWire, която бе определена от организации за проверка на фактите като един от най-големите производители на фалшиви новини в интернет. По-рано платформата публикува конспиративни теории срещу ваксините и необосновани твърдения за масовата стрелба в Лас Вегас през 2017 г.
Акаунти със сини отметки са помогнали значително и за разпространението на невярна информация за руска ракетна атака от края юни, при която бяха убити осем души в центъра на Краматорск в Източна Украйна. Непосредствено след нападението профили, определени като легитимен източник на новини, започват да разпространяват твърдения, че ударът е бил погрешно нанесен от Киев и е поразил военна казарма, в която са настанени войски на НАТО и чуждестранни наемници.
„Ракетата Storm Shadow внезапно е променила драстично траекторията си, удряйки Краматорск, унищожила е украинска военна казарма, в която са се намирали чуждестранни войници и наемници“, се казва в туита.
Публикацията е видяна повече от милион пъти. Доказателства, че се е случило това обаче – няма.
Една от последните разпространени на същия принцип фалшиви новини е, че украинският президент Володимир Зеленски е „отменил“ изборите в страната. Тя стъпва на изказване на държавния глава, в което той коментира, че такива ще има, ако Украйна спечели войната, защото „избори трябва да се провеждат в мирно време“.
Коментирайки изявлението, бившият водещ на Fox News Тъкър Карлсън, критичен към помощта на САЩ за Украйна, заяви в наскоро стартиралото си предаване в Twitter, че коментарите на Зеленски доказват, че той е сложил край на демокрацията в Украйна.
„Сините“ акаунти в Twitter бяха изключително активни по темата.
Пропуска се обаче да се отбележи, че украинската конституция забранява разпускането на парламента и провеждането на национални избори по време на военно положение, което означава, че настоящият президент и парламентът ще продължат да управляват до края на периода на военно положение.
Twitter въведе за първи път функцията Twitter Blue за верификация през 2009 г., след като бивш професионален бейзболист съди технологичния гигант заради фалшиви акаунти. По-рано синята значка се даваше безплатно на акаунтите на знаменитости и други известни лица в социалната мрежата, като служеше за проверка на самоличността. С времето се превърна в символ на статус и знак за авторитет. След като придоби платформата обаче, Илон Мъск направи така, че само абонатите, които си плащат за нея, да могат да я ползват.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: