Boeing 787 Dreamliner, дълго време смятан за еталон за безопасност в гражданската авиация, претърпя първата си фатална катастрофа от въвеждането в експлоатация през 2011 г. насам.
Полет AI171 на Air India, изпълняващ редовен курс от индийския град Ахмедабад до Лондон на 12 юни, се разби малко след излитане. На борда са се намирали 242 души. По първоначални данни 241 от тях са загинали, а един пътник е оцелял и е настанен в болница. Полицията добавя, че общо загиналите в самолета и на земята са най-малко 290.
Това е бележи повратен момент в историята на модела 787 Dreamliner. Тези самолети са транспортирали над 1 милиард души за изминалите 14 години.
Инцидентът е и нов удар за бизнеса на Boeing. Компанията само преди месец се споразумя с прокуратурата в САЩ да плати 1,1 млрд. долара заради две други катастрофи на модела 737 Max в Индонезия (2018 г.) и Етиопия (2019 г.).
При тях загинаха общо 346 души, всички самолети от линията Max бяха приземени за почти една година, за да бъде отстранен откритият технически дефект и да се върнат отново в експлоатация.
Как се стигна до катастрофата в Индия?
Самолетът излетял от международното летище „Сардар Валабхай Пател“ в 13:38 ч. местно време днес, но пет минути по-късно се разбива в гъсто населен жилищен район. Ударена е сграда, използвана като общежитие за лекари, недалеч от болничен комплекс. Най-малко 15 медици са били ранени – някои от тях тежко.
По информация от FlightRadar самолетът е достигнал височина от едва 190 метра, преди да изгуби контакт с контролната кула.
Все още няма официална информация за причините за катастрофата. Associated Press цитира коментар на специалист по авиационна сигурност, според когото основната линия на разследване ще е дали самолетът е бил конфигуриран правилно за полет.
Проверката например трябва да установи дали предкрилките и задкрилките са били в правилно положение, докато машината е опитвала да набере височина.
Случаят привлече незабавно международно внимание.
Boeing 787 Dreamliner дълго време беше сочен за технологичен шедьовър, изграден с материали, които го правят по-лек и по-устойчив от традиционните алуминиеви конструкции.
Моделът се отличава и с напреднали системи за наблюдение на техническата изправност, и с по-нисък разход на гориво.
От въвеждането му в търговска експлоатация през 2011 г. досега не беше регистриран нито един фатален инцидент.
Зад имиджа на „най-сигурния пътнически самолет“ все пак е натрупана история на технически проблеми, напомня Daily Beast в своя статия.
През 2013 г. два отделни случая на запалване на литиево-йонни батерии водят до временното приземяване на всички машини 787 Dreamliner. Това е първото подобно решение на Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) от 1979 г.
Зачестяват и сигналите за конструктивни и производствени дефекти. През 2024 г. бившият инженер на Boeing Сам Салехпур свидетелства пред Конгреса на САЩ, че при сглобяването на Dreamliner компанията е допускала сериозни отклонения от стандартите – включително неправилно пробиване на отвори и напасване на елементи със сила.
Тогава той твърди, че подобни отклонения могат да отслабят структурата на самолета с течение на времето. Boeing публично отхвърля обвиненията и уверява, че моделът е напълно безопасен.
В момента над 1100 Dreamliner-а са в употреба по света, като повечето от най-големите международни превозвачи ги използват. Air India лети с около 30 самолета от този вид.
От Boeing съобщават, че събират допълнителна информация за катастрофата в Индия.
Няма оцелели след катастрофата на самолет на Air India с 242 души на борда (Обновена)
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: