Филмите, които ще гледаме на "Киномания" 2025

Нежността е новият пънк. С тези думи норвежкият режисьор Йоаким Триер (Oslo, 31 August, The Worst Person in the World, Louder Than Bombs) се обърна към публиката в Кан тази пролет, когато представи своя нов филм Sentimental Value. Той спечели и Голямата награда на фестивала. „Нуждая се от нежност сега – да вярвам, че можем да виждаме другия, че има възможност за помирение. Поляризацията, гневът и мачизмът не са пътят напред“, каза Триер по време на пресконференцията.

Именно тази негова фраза, „Tenderness is the new punk“, бележи духа не само на Sentimental Value, но e и слоган 39-ото издание на „Киномания“, което ще се проведе в София от 13 до 30 ноември.

Откриването на „Киномания“ на 13 ноември в Зала 1 на НДК е поверено на Стефан Командарев и неговия нов филм Made in EU – българо-германско-чешка копродукция, отличена с голямата награда на фестивала „Златна роза“.

Историята на филма тръгва от един етикет върху чифт дънки – с надпис „Made in EU" и дребните букви отдолу: „ушито в България“. „Ето така, от един етикет, се ражда историята на един филм“, разказва Командарев в интервю за списание EVA.

Филмът проследява живота на шивачка от малък град в Родопите (в ролята Гергана Плетньова). Тя е една от хилядите жени, които шият дрехи за световни марки срещу минимално заплащане. Историята е вдъхновена от реални събития и от данни на инициативата Clean Clothes Campaign, която изследва условията в шивашките цехове в България. „Тези жени са изключително трудолюбиви, но често попадат в капана на бедността и страха – не могат да си позволят да отсъстват от работа, дори когато са болни“, казва режисьорът.

Made in EU се развива в първите дни на пандемията, когато фабриките не спират работа, а жените продължават да шият дрехи за Европа – в условия на несигурност, мълчание и непризнат труд. „Няма по-добър сценарист от живота“, обобщава Командарев.

След откриването, на 16 ноември, отново в Зала 1 на НДК, ще бъде показан Sentimental value на Йоаким Триер. Сценарият е написан в съавторство с неговия дългогодишен сътрудник Ескил Вогт, а в главните роли участват Стелан Скарсгард, Ренате Рейнсве, Инга Ибсдотер Лилеаас и Ел Фанинг.

Филмът разказва историята на две сестри – Нора и Агнес, които от години са се отдалечили една от друга, но смъртта на майка им ги принуждава отново да се срещнат. Нора е успешна театрална актриса, напълно погълната от кариерата си, докато Агнес е избрала стабилността – семейство, дете и по-подреден живот.

В центъра на напрежението между тях стои бащата им Густав – някога уважаван кинорежисьор, напуснал семейството, когато дъщерите са били малки. Сега той се завръща с намерението да възроди кариерата си, като заснеме филм за собствената си майка – жена, белязана от травмите на войната и от лична трагедия, която продължава да тегне над семейството.

Когато предлага на Нора да изиграе ролята на своята баба, но впоследствие я поверява на холивудска звезда (в ролята Ел Фанинг), старите рани се отварят отново. Между родител и деца започва сблъсък, в който изкуството, суетата и нуждата от прошка се преплитат в едно.

The Guardian описва филма като „иронична и тъжна история за нарцисизма на твореца и опита му да превърне близките си в материал за изкуство“.

„Ескил и аз израснахме в пънк среда – бяхме част от контракултурата, искахме да бягаме от сантименталността“, казва Триер. „С времето обаче осъзнахме, че да остарееш и да запазиш способността си да бъдеш нежен е може би най-радикалният жест на бунт.“

Father Mother Sister Brother – Джим Джармуш

Една от дългоочакваните прожекции на „Киномания“ е Father Mother Sister Brother (2025) – новият филм на Джим Джармуш, носител на „Златен лъв“ от 82-рия кинофестивал във Венеция.

Продукцията събира впечатляващ актьорски състав: Кейт Бланшет, Адам Драйвър, Вики Крипс, Шарлот Рамплинг и Маим Бялик.

Филмът е изграден като триптих от свързани истории, които изследват отношенията между вече пораснали деца и техните родители, както и сложната близост между братя и сестри.

Dead Man’s Wire – Гюс Ван Сант

Друг филм в списъка ни със задължителни заглавия е Dead Man’s Wire (2025) на Гюс Ван Сант – криминална драма, вдъхновена от действителни събития от 1977 г.

Филмът проследява историята на Тони Кирицис (Бил Скарсгард) – мъж, който отвлича своя ипотечен брокер Ричард Хол и го държи вързан с „мъртва хватка“ – самоунищожаващ се механизъм, който ще убие и двамата, ако бъдат разделени. Ал Пачино играе бащата на заложника, който се оказва неочаквано въвлечен в кризата.

Похитителят настоява за пет милиона долара откуп и публично извинение, докато цялата драма се излъчва на живо по телевизията. Ван Сант превръща тази реална история в напрегнат разказ за медийната истерия и безсилието на институциите. Dead Man’s Wire е едновременно трилър и социален портрет.

Die my love – Лин Рамзи

Друг от най-очакваните филми на Киномания е Die My Love на Лин Рамзи – една от най-влиятелните режисьорки в съвременното кино. Авторката на We Need to Talk About Kevin (2011), Morvern Callar (2002), Ratcatcher (1999) и You Were Never Really Here (2017) с Хоакин Финикс отново се насочва към темите за уязвимостта, самотата и разпада на човешката психика.

Филмът е адаптация по едноименния роман на Ариана Харуиц, по сценарий на Лин Рамзи и Енда Уолш, с участието на Дженифър Лорънс, Робърт Патинсън, Лакийт Станфийлд, Сиси Спейсек и Ник Нолти. Продуцент е Мартин Скорсезе, а оператор – Сиймъс МакГарви.

Историята проследява младата двойка Грейс и Джаксън, които напускат Ню Йорк и се установяват в изолирана къща в Монтана. Грейс се грижи за новороденото си дете, докато постепенно усеща как самотата и натискът на новата среда започват да я поглъщат. В опит да се съхрани, тя предприема вътрешно пътуване, в което границите между реалността и въображението се размиват.

„Някои ситуации в живота изглеждат малки, но крият в себе си тежестта на времето“, казва Лин Рамзи. „В сърцевината на този филм стои уязвимостта – мястото, където болката и красотата съжителстват. Това е история за различните лица на любовта и за начина, по който тя ни променя.“

Hamnet - Клои Жао

Българската публика ще има възможност да види филм, определян от критиците като един от сигурните претенденти за Оскар – Hamnet на Клои Жао, с Пол Мескал и Джеси Бъкли в главните роли. След премиерата си продукцията беше описана като „великолепна“, „технически безупречна“ и „филм, който ще ви разплаче с глас“.

Сценарият, по едноименния роман на Маги О’Фарел, е вдъхновен от личната трагедия на Уилям Шекспир – смъртта на 11-годишния му син, Хамнет, през 1596 г. Историята проследява двама родители, които се опитват да намерят смисъл след най-дълбоката човешка загуба.

Клои Жао, носителка на Оскар за Nomadland, превръща болката в поетична медитация за любовта, паметта и изкуството като форма на изкупление.

Eraserhead – Дейвид Линч

Сред специалните прожекции на „Киномания“ е Eraserhead (1978) – пълнометражният дебют на Дейвид Линч, превърнал се в един от най-влиятелните филми в историята на независимото кино. Филмът проследява Хенри Спенсър – мъж, чийто подреден, сив живот се разпада, когато става баща на странно и болнаво дете.

Историята се развива в индустриална пустош, пропита с усещане за тревога, вина и отчуждение. Сюрреалистичните и кошмарни образи не просто шокират – те визуализират страховете на героя от бащинството, от близостта и от самото съществуване в свят, който изглежда едновременно познат и враждебен.

Създаден почти изцяло извън студийната система, Eraserhead е изцяло личен проект – Линч е автор на сценария, участва в монтажа, звуковия дизайн и художественото оформление. Резултатът е тъмна, хипнотична визия, в която звукът и образът се преплитат в тревожен сън.

Днес Eraserhead остава едновременно загадка и еталон за авторско кино – кошмар, превърнат в шедьовър, който поставя началото на уникалната естетика на Дейвид Линч.

Couture - Алис Винокур

В Couture (2025) Анджелина Джоли е в ролята на Максин Уокър – американска режисьорка, която пристига в Париж, за да заснеме документален филм. Плановете ѝ се променят, когато получава диагноза рак на гърдата – тема с дълбоко лично значение за Джоли, чиято майка почина от това заболяване, а самата актриса се подложи на превантивна мастектомия преди повече от десетилетие.

Историята на Максин се преплита с тази на Ада (Аниер Аней) – млада манекенка от Судан, която се опитва да избяга от очакванията на света, и на Анжел (Ела Румпф) – гримьорка, която не иска повече да остава незабележима зад кулисите.

Първият игрален филм, заснет в ателието на „Шанел“ в Париж, Couture е фин и въздействащ разказ за тялото като пространство на промяна и изцеление.

Скандинавски филми на „Киномания“ 2025

Норвежкият писател Ю Несбьо ще бъде един от специалните гости на „Киномания“ 2025. Авторът на популярната поредица за инспектор Хари Хуле идва за първи път в България по покана на издателство „Емас“. В негова чест фестивалът включва прожекция на Headhunters (Ловци на глави, 2011) – най-успешната филмова адаптация по негова книга.

Сред скандинавските заглавия тази година се открояват The Last Viking с Мадс Микелсен – мащабна датска историческа драма, и The Summer Book – финландска адаптация по Туве Янсон с участието на Глен Клоуз.

В програмата присъстват и по-смели експерименти като норвежкия хорър The Ugly Stepsister, който преобръща приказката за Пепеляшка, и Dreams – финалът на трилогията Sex, Love, Dreams на Йенс Лилес Хаугеруд. Публиката ще види и метъл комедията One More Heavy Journey, създадена с участието на българските продуценти Андреа Станоева и Тонислав Христов.

Фестивалът ще отдаде почит и на легендарната Биби Андершон с прожекция на класическия шведски филм The Girls (1968) – създаден преди повече от половин век, но все така жив и актуален със своите теми за женската свобода и самосъзнание.

Валерия Бруни Тедески на "Киномания"

Още един специален гост на 39-ото издание на Киномания е актрисата и режисьор Валерия Бруни Тедески – сестра на Карла Бруни, но отдавна излязла от нейната сянка и превърнала се в едно от най-силните и елегантни присъствия в европейското кино.

Тя пристига в София по повод Празника на италианското кино и ще открие вечерта на 14 ноември в кино „Одеон“. Ден по-късно – на 15 ноември от 13:00 ч. – ще се срещне с публиката в кино „Люмиер“ след прожекцията на филма Дузе на режисьора Пиетро Марчело. Същия ден ще бъде показан и новият филм на Паоло Вирдзи 5 секунди, в който Бруни Тедески се появява в запомняща се роля.

„Едва ли има жена, която толкова точно да въплъщава духа на тазгодишния слоган на фестивала – ‘Нежността е новият пънк’,“ казва Христо Христозов, програмният директор на "Киномания".

Цялата програма на фестивала можете да видите тук.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

България се спаси от исторически срам пред празен национален стадион

“Лъвовете” надиграха Грузия с 2:1

20:47 - 18.11.2025
Важно днес

Режисьорът Максим Генчев иска пари от Пеевски за нов исторически филм

Авторът на спорните филми за Левски и Ботев иска да прави продукция за Стефан Караджа

19:36 - 18.11.2025
Култура

Антонио Форчоне и Дженк Ердоган: Виртуозните китаристи, които разказват приказки от Ориента и Средиземноморието

Музиката като диалог между съмишленици, подправен с чувство за хумор, малко носталгия и респект

18:52 - 18.11.2025
Важно днес

Украинци, работещи за Русия, стоят зад взрива на жп линията в Полша

Заподозрените са влезли в страната от Беларус

17:50 - 18.11.2025
Важно днес

Наталия Киселова неправомерно е спряла референдума на Румен Радев за еврото

Конституционният съд реши, че Киселова е попречила на депутатите да се произнесат по въпроса

17:25 - 18.11.2025
Важно днес

Съдът оправда Лена Бориславова по делото "Корал"

Тя беше обвинена в документно престъпление, свързано с отписването на Кирил Петков от сдружение

16:58 - 18.11.2025
Технологии

Когато TikTok решава изборите, или как България да не повтори кризата на Румъния

Balkan Free Media Initiative и Sensika представят доклад за риска от TikTok-крация на Балканите

15:39 - 18.11.2025
Технологии

ChatGPT, X, Canva и десетки медии спряха заради мащабен срив при Cloudflare

Проблемът започна малко след 13:30 ч. българско време, като се разпространи в глобален мащаб

14:18 - 18.11.2025