Снимка: © Getty Images

На фона на задаващата се икономическа криза в резултат на пандемията от COVID-19, бизнесът на технологичните гиганти процъфтява. Милиони хора по света са принудени да работят и да пазаруват от вкъщи, което увеличава интереса към възможностите, предоставяни от технологичните компании. 

Amazon обяви, че наема 100 000 складови работници, за да обслужи нарасналия брой поръчки, пише "Ню Йорк Таймс". Една от причините за увеличения интерес към услугите им е, че клиентите търсят по-широко разнообразие от продукти, включително хранителни стоки. Заради променените потребителски навици, компанията може да разбие и „последната крепост“ на офлайн пазаруването – хранителните стоки.

В допълнение, за последния месец продажбите на лекарства без рецепта чрез Amazon в САЩ са се увеличили деветкратно, в сравнение с година по-рано. Поръчките на кучешка храна са нараснали 13 пъти, а тези на тоалетна хартия и салфетки са се утроили. 

Facebook съобщава, че заради нарастването на видеоразговорите и съобщенията трафикът към платформата е „експлодирал“. Според собственика на компанията Марк Зукърбърг, разговорите чрез двете приложения за съобщения на компанията, WhatsApp и Messenger, са се удвоили като обем. Обикновено рекорден трафик отбелязваме в навечерието на Нова година, когато всички едновременно искат да честитят празника или да си направят селфи и да го пратят на семейството си някъде по света, но сега сме надминали този пик, обяснява Зукърбърг.

Според анализатори използването на Facebook като източник на новини също е нараснало значително през последните седмици в резултат на кризата. 

Microsoft  използва момента, за да наложи услугата си за онлайн офиси Microsoft Teams. Според компанията броят на потребителите на Teams се е увеличил с близо 40% за една седмица, до повече от 44 милиона дневни потребители. Всеки ден чрез услугата се провеждат разговори и срещи за поне 900 милиона минути. 

Междувременно, компаниите стремглаво наемат технологична инфраструктура от Amazon, Microsoft и Google, тъй като собствените им ресурси не издържат на натоварването, създадено от дистанционния режим на работа

Стрийминг услугите като Netflix също печелят нова публика в условията на затваряне на кината и невъзможността за други забавления. В Италия броят на хората, свалили приложението на Netflix, е нараснал с 66%, в Испания с 35%, в САЩ с 9%. Netflix отказва да коментира дали има увеличение в броя на абонатите. Компания обяви, че снижава качеството на стрийминга си за 30 дни, за да облекчи натоварването върху интернет мрежите, след като беше призована за това от някои европейски правителства.  YouTube също се съгласи да преустанови стрийминга с висока резолюция за един месец. 

Дори Apple, която изглеждаше като най-силно изложена на риск сред американските компании, заради зависимостта си от китайските фабрики и потребители, успява да стъпи на крака. Много от заводите почти са възстановили нормалния режим на производство, докато хората харчат повече време и пари за дигиталните услуги на компанията. 

Apple се опитва да намали силната си зависимост от продажбите на устройства, за сметка на увеличение на приходите от услуги, включително продажбата на приложения и абонаменти за музикални и телевизионни услуги.

В този смисъл, затварянето на голяма част от хората в САЩ и Европа вкъщи е добра новина за компанията. Първите данни показват, че хората отделят повече време за гледане на телевизия. Apple похарчи милиарди долари за оригинално съдържание в услугата си Apple TV Plus, за да изкуши хората да платят 5 долара за месечен абонамент.  Повече време прекарано на телефона също е добра новина както за Apple, така и за Google, тъй като взимат част от повечето продажби чрез приложения. 

За първите десет седмици на годината делът на Apple от продажбите на приложения в iPhone е нараснал с 18% до 690 милиона долара. Google отбелязва 5% ръст на своя дял в продажбите на приложения в Android, до 360 милиона долара. През последните две седмици в САЩ техните приходи нарастват още по-стремглаво, с 20% за Apple и с 14% за Google.

Разбира се, технологичните гиганти имат и поводи за тревога.

За Google и Facebook притесненията идват от очакваното намаляване на рекламния трафик, което се очаква в период на икономическа криза. Акциите на Apple, Microsoft, Amazon, Facebook и Alphabet (компанията майка на Google) са загубили общо повече от 1 трилион долара от стойността си само за последния месец. Microsoft и Apple орязаха краткосрочните си финансови прогрози заради намаленото потребителско търсене. 

Като цяло, глобалната технологична индустрия на стойност близо 4 трилиона долара ще понесе загуби тази година, макар че все още не е ясно в какъв размер. През декември миналата година изследователската компания IDC прогнозира годишен ръст от 5 % в продажбите на хардуер, софтуер и услуги в глобален мащаб за 2020 г.  През февруари 2020 г. обаче компанията ревизира прогнозата си на 1% и дори това в момента изглежда крайно оптимистична оценка. Най-големите компании обаче вероятно ще приключат годината по-силни отвсякога.

Прочети