Намерението на държавата да се намеси в пазара на хранителните стоки с т.нар. "Магазини за хората" е "капка в морето, която не може да побутне целия пазар" и вместо да решава реалните проблеми за доходите, икономическия растеж и конкуренцията, хаби ресурс и енергия в ненужна посока.
Това коментира макроикономистът Лъчезар Богданов в интервю за сутрешния блок на bTV ден след като правителството създаде едноименното предприятие.
То ще е с 10 млн. лв. капитал и борд, съставен от бивши мениджъри в хипермаркети - а цялата концепция се появи след натиск от страна на Делян Пеевски.
Богданов напомни, че в България съществуват 42 000 търговски обекта за хранителни стоки и над 80 000 души са заети в тях - т.е. проблем с пазарната конкуренция няма.
С план за 600 магазина "за хората" и наличното финансиране правителството ще може да отвори най-много "една витрина, касов апарат и тезгях", но не и да повлияе върху конкуренцията.
Бившият министър на енергетиката от кабинета "Сакскобургготски" Мирослав Севлиевски се оказа изненадващ привърженик на "народните магазини" - но не защото вярва в икономическата им ефективност, а поради политически причини, за "връщане на доверието на хората, които живеят в социални пустини - без лeкарства, без вода и транспорт".
По думите му - 10-те милиона лева за веригата щели да са по-добре инвестирани от същата сума за печатане на неизползваеми ведомствени тефтери, каквито се поръчват всяка година.
Дори Севлиевски обаче отправи предупреждение: Рискът е "магазините за хората" да се превърнат в "изборни сборища, където партиите да събират гласове".
"Страхувам се от политическа гледна точка, че в тях ще се появят тефтерите на вересията. Въпросът е кой я пише и кой я отписва. Коя партия ще държи този тефтер е големият въпрос", коментира той.
Севлиевски предупреди още и че в момента се готви много по-рисков удар върху пазара с намеренията на правителството да се занимава с контрол над цените.
"Тези 10 милиона не са краят на света. Краят на света е, ако държавата се опитва да ценообразува - да ти влезе във фирмата и да ти каже, че не ти приема разходите. Тогава влизаме в контролни механизми, с които едва ли не направихме от Комисията за защита на потребителите едно ново КГБ", каза още той.
"Логически абсурд, който ще се ползва за мачкане на бизнеса"
Лъчезар Богданов сравни първия проект за закона за еврото, в който се въвеждат подобни схеми, със закона за цените от времето на Жан Виденов от 1995 г.
Той посочи, че дори тогава БСП са записали в него само ограничен кръг от стоки под контрол - докато вариантът на днешния кабинет първоначално е допускал намеса навсякъде.
Според него - това представлява опит за сплашване на няколко от по-големите играчи на пазара за хранителни стоки, които "имат какво да губят" заради големите си инвестиции във веригите си в България.
Богданов се възмути и от логическите противоречия, при които властта едновременно иска да натисне високите цени надолу, но и да гарантира определен дял на българските стоки за сметка на вносните продукти и да забрани промоциите.
"Как бориш високите цени, когато забраняваш конкуренцията? Това се случва, защото всички различни групи по интереси са отишли при министъра и са казали: "ето това е важно за моя бранш". Събрали са ги в едно и се е получил един логически абсурд, който няма да сработи или ще се използва за мачкане на бизнеса", каза още той.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: