Горанов vs. "Лукойл" за контрола върху данъчните складове за горива Снимка: © Getty Images

Какво е общото между Covid-19 и данъчните складове? Дисциплината, според министъра на правосъдието Данаил Кирилов. Въпросът беше провокиран от вкарването на промени в Закона за акцизите и данъчните складове през промените в Закона за здравето.

Текстовете, които задължават най-големият търговец на горива в България "Лукойл" да лицензира наново данъчните складове в петролно--складовите бази в България, свързани с нефтопровода в рафинерията в Бургас, предизвика сблъсък между компанията и финансовия министър Владислав Горанов. В интервю за bTV министърът на правосъдието Данаил Кирилов защити извънредното прокарване на промените като част от реформата за затягане на контрола при бюджетните приходи.

Генералният директор на "Лукойл България" Булат Субаев заплаши, че компанията може да спре да работи заради промените.

"Ние сме притеснени заради това, че поправката се предлага чрез законопроект, който няма нищо общо с акцизното законодателство (поправките се внесоха в преходни и заключителни разпоредби на Закона за здравето, б.р.). Нашата компания е лицензиран складодържател от 2006 г. За 14 години дейността ни многократно е проверявана и никога не е имало никакви нарушения на данъчното и акцизно законодателство. Компанията е един от най-големите и лоялни данъкоплатци и затова нямам никакво логично обяснение защо подобни изменения се внасят в такъв спешен порядък", казва той в интервю за БНР.

Ръководството на "Лукойл България" твърди, че промените в закона са написани така, че да засегнат само техния данъчен склад към нефтопровода от Бургас до София, който е свързан с базите Илиянци, Ихтиман, Ветрен, Пловдив, Стара Загора и Карнобат.

Какво пише в законопроекта?

  • Данъчен склад не може да бъде обект, който обхваща нефтопродуктопровод и свързана/присъединена към него повече от една база/обект за складиране и/или произовдство на енергийни продукти.
  • В случаите, когато нефтопродуктопроводът е разположен на територията на повече от едно митническо учреждение, за него се издава отделен лиценз за управление на данъчен склад.
  • Собственикът на склада използва средства за измерване и контрол на местата за въвеждане или извеждане на енергийни продукти от и към нефтопровода и към и от местата за производство и/или складиране в случаите на производсствена инсталация за преработка на нефт, разположена в данъчен склад
  • Използват се средства за измерване и контрол на входа и изхода на помпените съоръжения, необходими за функциониране на нефтопродуктопровода.
  • В едномесечен срок от влизането в сила на промените в закона, собствениците на данъчни складове трябва да подадат уведомление до директора на Агенция Митници за промяна на издадените лицензи. Срокът на производството може да бъде удължен с 1 месец за "изясняване на всички факти и обстоятелства от значение за промяната на лиценза".
  • Обезпеченията (банкови гаранции) за данъчните складове се представят преди издаването на лиценза.
  • Дейността по стария режим не може да се продължи по-късно от 30 ноември 2020 г.

Владислав Горанов посочва, че мярката цели повишаване на контрола върху облагането на горивата и че съществуващият до момента ред не дава гаранции срещу злоупотреби.

"В момента петролопроводът и петролните складове представляват едно цяло. След като бъдат разделени, те ще подават самостоятелна отчетност към Агенция "Митници", за да може да се подобри контрлът. В петролопровод, в който може да се съхранят 27 млн. литра и е свързан с няколко петролни бази, на практика надеждният контрол на митническите власти е невъзможен. Няма гаранция, че количеството в базата е коректно, защото е свързана с други бази по тръбата", каза Горанов.

Той обясни експресните мерки по отдавна съществуващия проблем с това, че "в дни на пандемия се налага да бъдем максимално усърдни и да съберем колкото може повече приходи във фиска".

От "Лукойл" твърдят, че бюджетните постъпления няма да се повишат след сепарирането на данъчните складове, но компанията ще трябва да отдели "огромни инвестиции и административни разходи" за съобразяване с новия законов ред.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Казусът Благовест Георгиев: Може ли Столичният общинският съвет да изключи съветник?

В началото на април Георгиев участва в пътен инцидент, а впоследствие се опита да избяга от местопроизшествието.

16:23 - 20.04.2024
Живот

Тейлър Суифт и разбитите сърца, или какво казват терапевти за 5-те фази на скръбта

Скръбта в действителност е по-малко предвидима

11:05 - 20.04.2024
Важно днес

Със 75 км/ч. над допустимата скорост е шофирал убиецът на треньора Ферарио Спасов

Футболният треньор Ферарио Спасов (61 г.) загина в катастрофа край Велико Търново през ноември миналата година.

10:23 - 20.04.2024
GEN Z дневници

VOL. 18: 40 години България на Еверест, каква република сме всъщност, Грузия с урок по бунт

Кои са 5-те новини от седмицата, направили впечатление на представителите на поколение Z* в редакцията на "Булевард България"?

09:57 - 20.04.2024
Важно днес

11 души са пострадали при катастрофа на автобус с българска регистрация в Турция

В превозното средство е имало 14 пътници, сред които и двама български граждани.

09:17 - 20.04.2024