С BMW 1 се разминаваме неволно през годините. Въпреки взаимното ни привличане.

На теория се вписвам прилично в таргет групата на “модерните градски хора, които водят динамичен живот (извинете ме за жестоките клишета, но са виновни рекламистите!)”, а 1-цата до голяма степен отговаря на моите изисквания, които се въртят около три неща - производител, мотор и удоволствие от шофирането. Пардон, забравих голям багажник! Ние жените, държим на това.

Случва се така обаче, че аргументите срещу покупката й винаги са били доста: малка е, скъпа е, … а и е малка, и също така е скъпа.

Новото трето поколение на BMW 1 идва, и промяната си личи отдалеч.

Размерът е уцелен добре - повече ширина (3 см.) и височина (13 мм.) за сметка на (5 мм. дължина - само не казвайте, че ги забелязахте). Дизайнът е топ - капакът вече не е толкова непропорционално издължен, а вътре усещането е точно каквото се очаква от едно истинско BMW. Какъвто не беше случаят досега, а това не носеше конкурентно предимство, особено на фона на здравата конкуренция в лицето на Mercedes-Benz A-Class и Audi A3.

Интересно е да видите колко бързо технологиите от големите и скъпи модели влизат в по-компактните класове: Отключване със смартфон, гласови команди, жестово управление, BMW консиерж, който ви говори на български, автономен ход назад.

BMW1 е с предно предаване. Веднага след това изречение обаче идва и обяснението, че прословутото “недозавиване” на предното предаване е компенсирано от ARB сензор (actuator contiguous wheel slip limitation) директно в блока за управление на двигателя, а не при стабилизацията на управлението (DSP или ESP)

За динамиката на шофиране отговарят новите режими на предавките, чиято скорост на превключване е 10 пъти по-бърза в сравнение с предишната скоростна кутия.

И едно забавно уточнение: Първото поколения на BMW 1 беше със задно предаване. Следва 2-то през 2011г., което също е със задно.

Смешна подробност, която идва от устата на един от предишните изпълнителни директори на BMW Норберт Райтофер - 80% от собствениците на 1 серия вярват, че автомобилите им са задвижвани отпред.

Също така всички, които страдат по “лошото момче” на BMW 1 - M140i и неговият 6-цилиндров двигател трябва да си дават сметка, че продажбите на точно този модел са едва 5% от иначе една доста успешна линия. По данни на BMW 2,5 млн. коли от серия 1 са продадени по света. По-интересно е друго число - преобладаваща част от продажбите са на xDrive. С други думи абсолютно нищо не пречи на BMW да преместят предаването на задно на предно.

Идеята на BMW в един момент е да започне да влага предно предаване в предимно компактни, като използва споделена платформа заедно с Mini. След пускането на 2-ра серия Active Tourer, и на X1 и X2 минава доста време докато BMW успее да излезе от своята изконна идентичност на кола със задно предаване.

От край време 1-серия на BMW има два бензинови и три дизелови двигателя.

118i e базовият бензинов, а BMW M135i xDrive (306 к.с.) е перлата в короната.

Ако искаш да караш “перлата”, отиваш първи на тест драйв, за всички останали има BMW 120d xDrive (190 к.с). Честно казано, въобще не се оплаквам. Оборудването варира между от SE до Sport, M Sport и M Performance.

Вратата е прилично тежка, седалката в тестовата кола е с визията на такава от състезателен автомобил, ергономична, и те държи здраво.

Всъщност една важна подробност. Идеята на този тест драйв е да е градски. Не просто градски, а софийски - т.е. сравнително тежък трафик, много неадекватно регулирани светофари и малко места за паркиране. Дълги години изповядвах тезата, че там където влиза малка кола, идеално се събира и голяма, но в последната една година положението с паркирането в центъра е доста критично. И въпреки че имам претенцията да мога да паркирам камила в иглено ухо (не беше точно така изразът, нали?), много често правя по три обиколки около нас, за да намеря място за петметровата ни кола.

Тръгваме от “Черни връх” минаваме за по едно бързо кафе през Costа, Малките 5, и накрая последна спирка “Белчин”. Ако сте с нагласата, че това е кола, чийто волан ще въртите небрежно с лявата си ръка, докато с дясната си пиете кафето, лъжете се. Ще ви трябва повече концентрация. Воланът е по-тежък от очакваното. BWM има претенцията да е марка, която вие карате, а не в която просто се возите, докато си говорите по телефона.

Ако си вземете автомобил с адаптивни амортисьори (опция) ще се радвате на кола, която умело варира между комфортна и спортна.

Между София и Белчин има малко завои, които 1-та серия взима с лекота. Таблото с цифрови инструменти зад волана е много по-модерно от това на предшественика си. Навигационният дисплей е по-голям и може да се управлява и с докосване. В допълнение идва и контролът с жестове, познат от сериите 3 и 7, който се използва за определени функции.

Гласовият контрол също е подобрен: може да отговори на въпроси, подобни на тези, които задавате на Alexa на Amazon, като не е задължително да ги репетирате предварително.

Нещо смешно, което прочетох някъде е, че на въпроса :„Хей BMW, харесва ли ти Mercedes“, отговорът, който получвате е: „Те правят добри автомобили, но при нас е радостта от шофирането“. Заигравка със слогана на BWM - “радостта от шофирането”.

Системата също може да разказва шеги и, разбира се, също така да отговаря на сериозни въпроси като „кога ще стигнем“.

За първи път в “единицата” има пълноцветен, 9,2-инчов head-up дисплей.

За всички, които си имат “история” с BMW - функционалното копче на средна конзола си е все още там, сензорните бутони от 1 до 8, които можете да “натоварвате” с различни функции по ваш избор - също.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

4 см лишиха Божидар Саръбоюков от втора европейска титла

  Българският талант докосваше златото

23:20 - 18.07.2025
Важно днес

Протестното шествие тръгна от Съдебната палата към Народното събрание

Протестът е под надслов “Нямате белезници за всички”

19:15 - 18.07.2025
Важно днес

МВнР обвини Кремъл в нова "хибридна атака" след изказване на Мария Захарова

По-рано Захарова замеси България в предполагаема схема за контрабанда на оръжия

18:37 - 18.07.2025
Важно днес

Четирима души са в болница след тежка катастрофа на пътя между Шумен и Карнобат

Пътят между Шумен и Карнобат е временно затворен

18:05 - 18.07.2025
Важно днес

Пицарията О!Шипка затваря и последния си ресторант в София

Легендарната верига заведения прекратява дейността си

17:25 - 18.07.2025
Важно днес

Верижна катастрофа затруднява движението на АМ "Тракия"

Инцидентът се е случил около 50 км в посока Пловдив

16:47 - 18.07.2025
Пътуване

Wizz Air ще лети редовно между София и Варшава

Това е втората редовна линия между България и Полша от нискотарифната компания

15:04 - 18.07.2025
Технологии

Какво би учил днес основателят на Nvidia? Не е програмиране

Директорът на най-ценната компания в света Дженсън Хуанг вижда бъдещето в природните науки

15:02 - 18.07.2025
Политика

Мъка без край: Опозицията готви нов вот на недоверие

Парламентарната група на МЕЧ обяви, че събира подписи за пети вот на недоверие.

15:01 - 18.07.2025