С BMW 1 се разминаваме неволно през годините. Въпреки взаимното ни привличане.

На теория се вписвам прилично в таргет групата на “модерните градски хора, които водят динамичен живот (извинете ме за жестоките клишета, но са виновни рекламистите!)”, а 1-цата до голяма степен отговаря на моите изисквания, които се въртят около три неща - производител, мотор и удоволствие от шофирането. Пардон, забравих голям багажник! Ние жените, държим на това. 

Случва се така обаче, че аргументите срещу покупката й винаги са били доста: малка е, скъпа е, … а и е малка, и също така е скъпа. 

Новото трето поколение на BMW 1 идва, и промяната си личи отдалеч.

Размерът е уцелен добре - повече ширина (3 см.) и височина (13 мм.) за сметка на (5 мм. дължина - само не казвайте, че ги забелязахте). Дизайнът е топ - капакът вече не е толкова непропорционално издължен, а вътре усещането е точно каквото се очаква от едно истинско BMW. Какъвто не беше случаят досега, а това не носеше конкурентно предимство, особено на фона на здравата конкуренция в лицето на  Mercedes-Benz A-Class и Audi A3. 

Интересно е да видите колко бързо технологиите от големите и скъпи модели влизат в по-компактните класове: Отключване със смартфон, гласови команди, жестово управление, BMW консиерж, който ви говори на български, автономен ход назад. 

BMW1 е с предно предаване. Веднага след това изречение обаче идва и обяснението, че прословутото “недозавиване” на предното предаване е компенсирано от  ARB сензор (actuator contiguous wheel slip limitation) директно в блока за управление на двигателя, а не при стабилизацията на управлението (DSP или ESP) 

За динамиката на шофиране отговарят новите режими на предавките, чиято скорост на превключване е 10 пъти по-бърза в сравнение с предишната скоростна кутия. 

И едно забавно уточнение: Първото поколения на BMW 1 беше със задно предаване. Следва 2-то през 2011г., което също е със задно.

Смешна подробност, която идва от устата на един от предишните изпълнителни директори на BMW Норберт Райтофер - 80% от собствениците на 1 серия вярват, че автомобилите им са задвижвани отпред.

Също така всички, които страдат по “лошото момче” на BMW 1 - M140i и неговият 6-цилиндров двигател трябва да си дават сметка, че продажбите на точно този модел са едва 5% от иначе една доста успешна линия. По данни на BMW 2,5 млн. коли от серия 1 са продадени по света. По-интересно е друго число - преобладаваща част от продажбите са на xDrive. С други думи абсолютно нищо не пречи на BMW да преместят предаването на задно на предно. 

Идеята на BMW в един момент е да започне да влага предно предаване в предимно компактни, като използва споделена платформа заедно с Mini. След пускането на 2-ра серия Active Tourer, и на X1 и X2 минава доста време докато BMW успее да излезе от своята изконна идентичност на кола със задно предаване.

От край време 1-серия на BMW има два бензинови и три дизелови двигателя. 

118i e базовият бензинов, а BMW M135i xDrive (306 к.с.) е перлата в короната. 

Ако искаш да караш “перлата”, отиваш първи на тест драйв, за всички останали има BMW 120d xDrive (190 к.с). Честно казано, въобще не се оплаквам. Оборудването варира между от SE до Sport, M Sport и M Performance.

Вратата е прилично тежка, седалката в тестовата кола е с визията на такава  от състезателен автомобил, ергономична, и те държи здраво.

Всъщност една важна подробност. Идеята на този тест драйв е да е градски. Не просто градски, а софийски - т.е. сравнително тежък трафик, много неадекватно регулирани светофари и малко места за паркиране. Дълги години изповядвах тезата, че там където влиза малка кола, идеално се събира и голяма, но в последната една година положението с паркирането в центъра е доста критично. И въпреки че имам претенцията да мога да паркирам камила в иглено ухо (не беше точно така изразът, нали?), много често правя по три обиколки около нас, за да намеря място за петметровата ни кола.

Тръгваме от “Черни връх” минаваме за по едно бързо кафе през Costа, Малките 5, и накрая последна спирка “Белчин”. Ако сте с нагласата, че това е кола, чийто волан ще въртите небрежно с лявата си ръка, докато с дясната си пиете кафето, лъжете се. Ще ви трябва повече концентрация. Воланът е по-тежък от очакваното. BWM има претенцията да е марка, която вие карате, а не в която просто се возите, докато си говорите по телефона. 

Ако си вземете автомобил с адаптивни амортисьори (опция) ще се радвате на кола, която умело варира между комфортна и спортна.

Между София и Белчин има малко завои, които 1-та серия взима с лекота. Таблото с цифрови инструменти зад волана е много по-модерно от това на предшественика си. Навигационният дисплей е по-голям и може да се управлява и с докосване. В допълнение идва и контролът с жестове, познат от сериите 3 и 7, който се използва за определени функции.

Гласовият контрол също е подобрен: може да отговори на въпроси, подобни на тези, които задавате на Alexa на Amazon, като не е задължително да ги репетирате предварително.

Нещо смешно, което прочетох някъде е, че на въпроса :„Хей BMW, харесва ли ти Mercedes“, отговорът, който получвате е: „Те правят добри автомобили, но при нас е радостта от шофирането“. Заигравка със слогана на BWM - “радостта от шофирането”. 

Системата също може да разказва шеги и, разбира се, също така да отговаря на сериозни въпроси като „кога ще стигнем“.

За първи път в “единицата” има пълноцветен, 9,2-инчов head-up дисплей.

За всички, които си имат “история” с BMW - функционалното копче на средна конзола си е все още там, сензорните бутони от 1 до 8, които можете да “натоварвате” с различни функции по ваш избор - също.