L-39 ZA "Албатрос" - Какъв е самолетът, който катастрофира в Граф Игнатиево Снимка: © "Уикипедия"

Военният самолет L-39ZA "Албатрос" е на въоръжение в българските Военновъздушни сили от близо 38 години. В петък една от машините катастрофира в базата в Граф Игнатиево. При инцидента загинаха двама пилоти.

Военната полиция започна разследване по случая, като към момента няма достатъчно информация за причините за инцидента. L-39ZA "Албатрос" има дълга история като част от арсенала на военновъздушните сили.

Двуместният военно-трениворъчен самолет L-39ZA "Албатрос" е чешко производство на компанията Aero Vodochody. Първоначалната серия под името L-39 e проектирана в края на 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín.

С първия си полет през ноември 1968 г. L-39 става първият учебен самолет в света, оборудван с турбовентилаторна силова установка. Количественото производство на L-39 Albatros продължава през 1971 г.. Една година по-късно той е официално признат от повечето страни от Варшавския договор за предпочитан основен учебен самолет.

С началото на масовото серийно производство в Aero Vodochody компанията започва да мисли как може да повиши експортния потенциал на самолета. Така през 1973 г. се ражда проектът L-39Z. На доработеното крило са поставени четири пилона за носене на въоръжение. Първият прототип на новата въоръжена версия извършва първи си полет през юни 1974 г.

Впоследствие той бива модернизиран до L-39ZA - версия, предназначена за въоръжено обучение и леки атакуващи мисии. Тя включва по-здраво шаси (част на самолет, която служи за придвижване по земята и за кацане) и по-голям капацитет на полезния товар, което му позволява да носи повече оръжия.

Самолетът от семейството L-39 е разработен като лек боен самолет с някои подобрения от предшествениците си - например той разполага с оръдие, монтирано под фюзелажа. Летателният апарат бързо се превръща в един от най-широко използваните реактивни учебни самолети, особено в страните от бившия Източен блок. През 90-те години той е използван и в многобройни локални конфликти.

В България той е на въоръжение от близо 38 години. Първата поръчка на самолети от този тип е от 1985 г. Тогава са поръчани общо 36 самолета, разпределени в две ескадрили. Първият L-39ZA с борден номер 827 каца в България на 1 септември 1986 г., а българската армия го използва, за да замени остарелите тогава МиГ-15 и МиГ-17.

Той е високоманеврен учебно-боен самолет, предназначен за първоначално и напреднало летателно обучение. Самолетът се използва и за усъвършенстване на летателните умения на екипажите. През септември 2016 г. България чества 30-ата годишнина от L-39ZA "Албатрос" като част от въоръжението на военновъздушните сили.

Военният летателен апарат се използва широко от над 30 военновъздушни сили по света, включително в Източна Европа, Близкия изток и Африка.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Израел нападна Ливан и започна "нова фаза на войната" срещу "Хизбула"

Израел започна да нанася удари по цели в Ливан в поредна ескалация на напрежението

20:01 - 19.09.2024
Важно днес

Законът на "Възраждане" за чуждестранните агенти се провали в парламентарна комисия

Законопроектът беше отхвърлен още на първо четене и събра подкрепа само от "Възраждане"

19:03 - 19.09.2024
Живот

Висша мода по халат: Риана, Изабел Юпер и новата мания по комфортни дрехи

Нова тенденция превръща халатите за баня в облекло от висшата мода

18:50 - 19.09.2024
Технологии

Huawei представи 14 нови смарт часовника. Сред тях и за 24-часово следене на кръвното

И тази година Huawei избра Барселона, за да представи новите си смарт часовници

17:50 - 19.09.2024
Важно днес

ЕС праща 160 млн. евро на Украйна, взети от замразени руски активи

Средствата ще отидат за хуманитарна помощ и ремонти на енергийната инфраструктура

16:44 - 19.09.2024
Текстове от партньори

Player 0.0 е първото по рода си виртуално състезание за почитателите на F1®, в което най-добрият шофьор е този, който не пие

Участниците ще се състезават на специални симулатори за място на световния финал, където ще могат да се изправят срещу трикратния световен шампион във F1® и официален посланик на Heineken® 0.0 Макс Верстапен

16:31 - 19.09.2024