Художник трябва да върне на музей в Дания близо 77 хил. долара, които е трябвало да включи като физическа валута в две произведения на изкуството. Вместо да го направи обаче артистът изпраща две празни платна на музея и бяга със заетите пари.
Действията му предизвикват съдебно дело, което продължава почти две години. Сега датският художник Йенс Хаанинг е осъден в Копенхаген да плати 500 000 датски крони (около 76 500 долара) на Музея за модерно изкуство "Кънстен".
Платната са базирани на две творби, с които Хаанинг дебютира през 2007 г. и 2010 г. - "Среден австрийски годишен доход" и "Среден датски годишен доход". Те представят средната заплата на датските и австрийските работници, като интересното в тях е, че съдържат физически банкноти на общата стойност на тези суми.
През 2021 г. музеят в град Олборг възлага на Хаанинг да пресъздаде двете платна за своята изложба "Work it Out", като му дава съответната комисионна. Целта на изложбата е да накара посетителите "да се запитат какво искат от кариерата си".
"Work It Out" трябва да бъде открита още същата година, а за да са готови и двете произведения, на художника му трябват точно 534 000 крони в брой, които да бъдат включени в картината. Вместо Хаанинг да вземе заем от банката, институцията предлага сама да му заеме пълната сума, пише изданието "The Art Newspaper".
Впоследствие обаче музеят получава от него само две празни платна под общо име: "Взимай парите и бягай". Художникът по-късно признава пред датската медия dr.dk, че новото произведение е имало за цел да подчертае, че хората не получават достатъчно пари за труда си, и да насърчи работещите като касиери също да вземат парите и да избягат.
Споразумението в договора на Хаанинг и Музея за модерно изкуство "Кънстен" гласи, че отдадената сума трябва да бъде върната, когато изложбата приключи, но той отказва да го направи.
„Изкуството е в това, че взех парите им“, смята артистът.
Според директора на музея Ласе Андерсон, Хаанинг е нямал право да задържи парите въпреки художествения замисъл, тъй като споразумението за изплащане включва само 10 000 крони хонорар на художника и 6 000 крони за разходи.
„Ние не сме богат музей. Трябва да мислим внимателно как използваме средствата си и да не харчим повече, отколкото можем да си позволим", коментира Андерсон пред британския вестник "Guardian".
Датският художник обаче твърди, че музеят е спечелил много повече от 500 хил. крони от двугодишната рекламна кампания, създадена покрай произведението му.
В уебсайта си, преди откриването на изложбата, "Кънстен" описва работата на Хаанинг като „критика на механизмите в света на изкуството, която също така сочи към по-големи структури в нашето общество“.
По това време директорът на музея признава, че случката му се е видяла смешна.
"Той развълнува кураторския ми персонал. Също и мен. Така се засмях, защото беше наистина смешно“, споделя той.
Макар че съдът в Копенхаген в крайна сметка застава на страната на музея, той изважда от обезщетението хонорара на Хаанинг и разходите по направата на картината. Въпреки това художникът ще трябва да върне особено голяма сума.
„Това е добре за работата ми, но също така ме поставя в неуправляема ситуация, в която наистина не знам какво да правя“, казва датчанинът.
Смята се, че в света на изкуството има дълга и напрегната история между това каква е визията на творците и каква е визията на музея, който курира изложбата.
Един от последните големи примери е изложбата на Банкси от 2018 г. "Love is in the Bin".
Оригиналната творба на енигматичния художник, озаглавена "Момиче с балон" (Girl With Balloon), първоначално беше продадена за 1 млн. паунда на търг в лондонската аукционна къща Sotheby's.
Това, което купувачът не знае по това време, е че портретът на Банкси е настроен да се самоунищожи веднага щом печелившата оферта на търга бъде определена.
"Girl With Balloon" обаче се върна на търг в новия ѝ нарязан вид и впоследствие се продава за 16 милиона паунда.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: