Има ли значение "животът на чернокожите" за Gucci, Prada и Dolce & Gabbana? Снимка: © Getty Images

Чернокожите модни дизайнери в Италия отправиха критики към големите фирми Gucci, Prada и Dolce & Gabbana и ги призоваха да „изчистят“ расизма от модната индустрия в страната. Те обвиниха лидерите в бранша, че приоритетите им са да покажат „драматични“ жестове в подкрепа на движението „Black Lives Matter“ в САЩ, вместо да се изправят срещу расизма в тяхната собствена страна.

Дизайнерите Стела Джийн и Едуард Бюканън написаха отворено писмо до лидерите на италианската модна индустрия, което озаглавиха „Има ли значение животът на чернокожите в италианската мода?“. С него те призоваха големите компании да започнат план, включващ инвестиции, обучение и надзор, за да не се стига до ситуацията от началото на юли, когато нито една марка, собственост на чернокож, не бе представена в Миланската седмица на модата.

„Нека променим кръглите маси, на които се говори за разнообразие и мултикултура… в истинска работа, истинско сътрудничество“, пише в писмото. „Само това ще доведе до промяна на нашето пасивно поведение и ще ни превърне във валидни активни инициатори на реална промяна“.

Много от големите италиански модни къщи са имали проблеми с расизма в миналото. Пример за това е Gucci, която миналата година пусна черен пуловер, чиято яка минава над врата и закрива част от устата и носа. Тогава компанията стана обект на множество критики от страна на защитници на расовото равноправие и премахна дрехата от продажба.

През 2018 Prada беше пуснала малка дрънкулка в черен цвят, приличаща на плашило, и също генерира върху себе си редица обвинения. А Dolce & Gabbana не остана на заден план след реклама, в която азиатка изпитва затруднения при яденето на традиционна италианска паста и на пица. Тя бе определена за расистка и фирмата трябваше веднага да я премахне от сайта си.

В интервю за The Guardian през юни Бюканън каза, че в италианското общество съществува „огромна умора“ от допускането на расизма. „Но това не обосновава редовното му отричане“, каза дизайнерът.

Инцидентите продължават – по-рано през юли дизайнерската къща Marni бе критикувана в онлайн пространството за „унизително“ расистко представяне на пролетно-лятната колекция за 2020.

Diet Prada – Instagram акаунт, който се смята за „куче пазач“ на индустрията, показа снимките, които представляват чернокож модел с вериги. Marni изтриха снимките и се извиниха: „Полагаме усилия са създадем свят на равноправието и искрено съжаляваме, че сме донесли болка“.

В писмото си двамата дизайнери пишат, че ще има по-малко такива ситуации, ако в борда на директорите на различните компании има повече чернокожи хора. Джийн смята, че расизмът в италианската модна индустрия това е един от най-големите проблеми.

„Напълно наясно съм, че расизмът е една от най-малко приятните теми в Италия“, каза тя, цитирана от The Guardian. „Всички можем да се съгласим, че единственият начин да разрешим проблема, е да се запознаем с него“, сподели дизайнерът, добавяйки, че се надява думите ѝ да имат ефект при следващата Миланска седмица на модата, която започва на 22 септември.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024