През май тази година едно видео привлече вниманието на италианските потребители на TikTok. То бе заснето на фона на известната песен на Томи Рико „Si Sto’ Carcerato“ („Да, затворник съм“), чийто текст описва болката и страданието на хората зад решетките. Песента от 2013 от албума „'Nu figlio 'e Napule“ e в типичния за Неапол неомелодичен стил – драматичен музикален жанр, който често е описван като възхваляващ престъпността. Това, което се оказа най-странно в клипа, бе фактът, че е заснет в затвор, който по-късно беше разпознат – най-строго охраняваното крило от затвора Авелино, на 50 км от Неапол.

Авелино е дом на множество престъпници, свързани с тайното общество Камора – мафията в региона на Кампания. Един от тях е успял да се сдобие с телефон, да заснеме видеото, в което показва килията си, и да го качи в TikTok, където се разпространи със скоростта на светлината. После бе свалено, но все още може да се намери в YouTube.

Това представлява един от най-ярките примери, че младите камористи използват приложението, за да станат известни сред „каймака“ в света на мафията, и играе ролята на своеобразно прослушване за позиции по горните етажи на властта в Камората.

Камора е криминална организация, която се занимава с трафик на хора и наркотици. Освен това прави пари от незаконни договори за строителство и извозване на отпадъци в Кампания. Тайното общество е една от най-старите и големи престъпни организация в Италия – неговите корени могат да се проследят чак до 17 век.

За разлика от пирамидалната структура на сицилианската мафия, Камората е разделена на малки групи – кланове. По принцип всеки един клан е ръководен от семейства, контролиращи определена територия, като името на групата и района носят фамилията на големия бос. Клановете се формират, „когато едно семейство се сдобие с властова позиция в един от престъпните сектори“, пише проф. Лучано Бранкачо в книгата си „Клановете на Камора. Генезис и история“.

За да запазят контрола си обаче, семействата трябва „рационално“ да извършват престъпления, да намалят убийствата и насилствените конфликти, за да може местните да не се обърнат срещу тях.

В продължение на няколко месеца медията VICE Italy следи използваните „хаштагове“, видеа и потребители в TikTok, станали част от вълната „Si Sto’ Carcerato“. Откриват, че младите мафиоти използват приложението значително повече от Facebook, а по-възрастните членове на клановете следват същата тенденция.

Медията посочва, че присъствието на Камората в TikTok предлага поглед към големите промени в структурата на мафията. Камора няма списък на своите членове и не съществува сигурен начин да се докаже дали даден потребител в социалните мрежи е част от нея. Това е така, защото в миналото названието „камориста“ е било право по рождение, а новите членове са идвали само от няколко основни семейства.

Днес обаче младите мафиоти бързо печелят уважение и всяват страх, прилагайки насилие по улиците. Те също така публикуват снимки и видеа на оръжия в мрежата и показват престъпния си начин на живот, отхвърляйки традицията членовете на мафията да избягват светлината на прожекторите.

От началото на новия век арестите на мафиоти от по-старите кланове са все по-често явление, а децата в техните семейства заемат позициите им, разказва The Guardian в статия от февруари 2019 г. Така по улиците се оформя младо ядро, което осъществява спонтанни актове на насилие.

Доклад от 2019 на Италианския разследващ директорат срещу мафията (Direzione Investigativa Antimafia) окачествява тези млади престъпници като „Академията на Камора“. Улицата е тяхната зала за тренировки и действията им представляват кандидатура за лидерство. Докладът, публикуван в ansa.it, подчертава, че много от тези деца нямат семейни връзки с мафията, но „проявяват също толкова голямо насилие“.

Много от профилите в TikTok на младите камористи показват видеа с оръжия, татуировки, автомобили, мотори и други луксозни принадлежности на фона на неомелодична музика. Най-популярният „трак“ е „Paradies – Remix“ на Bl4ir, в който се пее за израстването в опасния квартал: „Дай ми знак, ако полицията мине“.

Нито едно от видеата не показва извършено престъпно действие, отчитат от VICE Italy при своя анализ. Но използваната музика и написаните „хаштагове“ определено доказват гордостта на младежите и емоционалната им свързаност с организираната престъпност. „По-добре да умреш, отколкото да предадеш“, гласи описанието към едно от видеата, което е качено от човек, свързан с младите камористи. В друг клип момче говори с „брат“ си, който е в затвора: „Затворът няма да те спре“, а описанието включва емотикони с вериги и черни сърца. Много потребители на TikTok в Италия качват снимки с моторите си и използват „хаштага“ #paranza, което означава „млада банда“.

Едни от най-използваните емотикони са лъвове – символът на силата и агресията. Често се публикуват емоджита на пистолети и две хванати мъжки ръце като символ на братството. Популярна е и емотиконата, показваща само две очи. Според VICE – тя изразява известната неаполитанска поговорка „Който познава играта, ще замълчи“ (или кодекса на тишината).

В други TikTok профили се среща темата за живота в затвора и извън него. Един от потребителите е отпразнувал онлайн излизането от ареста на свой приятел. Провъзгласява го за „господаря на площада“ – сленг, който се използва за описание на място, където се прави търговия с наркотици.

Докладът, публикуван в ansa.it през 2019, подчертава как традиционните кланове защитават територията си от младите престъпници. През 2015 тийнейджърът Емануеле Сибило, водач на престъпна банда, се е противопоставил на местния бос на Камората и е бил убит. Случаят е хвърлил негативна светлина върху мафията в Кампания и оттогава насам клановете са започнали да използват социалните мрежи, за да изчистят имиджа си. Сега вниманието им е концентрирано в TikTok.

Най-бруталният пример за войната между клановете е от началото на века, когато по улиците на неаполитанския квартал Скампия избухва мафиотска война. Тя започва, след като от групата Амато-Пагано предават клана Ди Лауро и започват да се наричат „отцепниците“. Оттогава насам са известни и като „Испанците“ – прякор, произтичащ от престоя на лидера им Рафаеле Амато в испанския Коста дел Сол. В много от видеата в социалните мрежи се вижда употребата на испанското знаме.

Професорът по история в Университета в Салерно – Марсело Раведуто, смята, че предаването на послания на италианската мафия в TikTok има голямо значение. „Често забравяме, че престъпните организации и социалните медии имат едно общо нещо – мрежа“, казва той. И докато Камората продължава да действа в TikTok, нейната членска база ще нараства.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Катастрофиралият автобус е минал през сервиз и в Турция

Собственикът на "Беса транс" твърди, че машината не е имала технически проблеми

Kaufland започва да предлага хляб с жива квас

Три нови продукта ще допълнят богатото портфолио на пекарните в София и Варна

Как Витоша се "размина" с 4-етажен подпорен хотел

"Уникалният иновативен нов проект" за "Щастливеца" се оказа визуализация на 4 г.

Община Белица вдига заплатите на всеки ваксиниран служител с 20%

Кметът Радослав Ревански от ДПС призова за масова имунизация

Джак Дорси се оттегля като директор на Twitter

Основателят на Twitter напуска оперативното ръководство за втори път

Спецпрокуратурата не откри престъпление на Гешев по сигнала на Рашков за СРС-тата

Държавното обвинение няма да разследва главния прокурор

От 2022 София пуска билети за 30 и 60 минути в градския транспорт

Цената на първия остава 1,60 лв., вторият ще е 2,20 лв. Има и още промени, предложени от ГЕРБ-СДС

Преговорите за новата власт: Лидерите ще обсъждат спорните въпроси по програмата

Очаква се програмата и имената на министрите да се изяснят през следващата седмица