Италия разглежда възможността да ограничи публичния достъп до информация за държавни полети, след като самолетът на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен изгуби GPS сигнал по време на пътуване към България.
Инцидентът се случи в неделя, когато чартърният самолет на фон дер Лайен загуби сателитна навигация и кръжеше около летището в Пловдив близо час, преди да кацне. Случаят бе определен като поредна електронна атака в Европа, с най-вероятен източник - Русия.
След инцидента страните от ЕС започнаха обсъждания за по-строги мерки за сигурността на полетите на висши политици. Заглушаването на GPS сигнал и т.нар. „spoofing“ – подвеждане на навигационните системи с неверни данни – зачестиха след началото на войната в Украйна и достигнаха нови мащаби през последната година.
Българският премиер Росен Желязков обаче заяви, че България няма да разследва смущенията около самолета на председателката на ЕК, защото „такива неща се случват всеки ден".
В Рим не гледат толкова спокойно на инцидента и вече обсъждат планове за класифициране на държавните полети, ограничаване на информацията, публикувана на сайта на премиерската канцелария, както и блокиране на достъпа на специализирани сайтове за проследяване на въздушния трафик.
Италианският министър на отбраната Гуидо Крозето повдигна този въпрос още преди няколко месеца, заради зачестилите смущения в близост до руското въздушно пространство, припомня Guardian.
Въпреки че по закон Италия е задължена да публикува информация за пътуванията на министрите, властите може да спрат да я правят публично достояние, уточняват източници, цитирани от Guardian. През февруари самолетът на италианския премиер вече беше премахнат от Flightradar, но остава видим на други платформи.
Сходни случаи са регистрирани и в други държави. Латвия съобщи за три „горещи точки“ на заглушаване по границата с Русия, финландска авиокомпания временно спря полети до естонския град Тарту, а самолет на британския министър на отбраната загуби сигнал при полет край Русия.
Associated Press е отчела близо 80 подобни инцидента из Европа, приписвани на Русия. Москва отрича да има връзка със случая с фон дер Лайен. „Вашата информация е невярна“, заяви говорителят на Кремъл Дмитрий Песков след инциндента.
Генералният секретар на НАТО Марк Рюте определи заглушаването на GPS сигналите като „много сериозно“ и увери, че алиансът работи „денонощно“, за да предотврати бъдещи атаки.
НАТО работи за противодействие на руските смущения в GPS сигнали при полети
Предполагаема руска намеса е заглушила GPS сигнала за самолета на Урсула фон дер Лайен в Пловдив
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: