Цяла епоха ни дели от времето, в което зад витрината на магазина имаше един вид сирене, един вид кашкавал и един вид кайма.

Днес всеки, който реши, че иска за вечеря да направи мусака, се изправя пред драматично разнообразие: дали картофите да са самоковски или френски, дали киселото мляко да е краве или козе, дали яйцата да са от свободни кокошки или от подово отглеждани, дали каймата да е свинска, телешка или смес. И още, и още.

Изборите са навсякъде и ако в наратива на картофите и киселото мляко нещата са „въпрос на вкус“, то когато говорим за кайма, решението засяга здравето ни, и то в значителен план.

Питайте който и да е лекар в токсикологията, ще потвърди.

По думите на проф. д-р Веселка Дулева, национален консултант по хранене към МЗ, тенденцията за ядене на месо в България е нараснала през последните 10 години.

На специално организирано от Kaufland България събитие, тя представи данни от изследване, според което близо 45% от подрастващите до 9-годишна възраст ядат месо между 2 и 4 пъти седмично. При възрастните бройката е средно с 10% по-ниска, a във възрастовия диапазон 19-59-годишни се наблюдава леко намаление спрямо 2014 г.

В общи линии, изследването потвърждава онова, което знаем от всеки семеен празник: у нас на маса без месо не се сяда.

Потребителските нагласи през последните години сочат и друга тенденция: все по-малко хора са склонни да купят някаква пакетирана кайма от кварталната бакалия и все повече българи внимават при избора на кайма и залагат повече на прясно месо със сигурен произход, и то от сертифицирани източници.

Поводът за разговора на тема „Качествена храна“ беше именно връчването на поредния сертификат за качество, който Kaufland България получиха от TÜV AUSTRIA: този път за каймата и мляното месон а собствените марки на ритейлъра: „Брей!“ и „Шеф Месар“, което се предлага на витрината за самообслужване.

Сертификатът гарантира, че каймата и мляното месо минават през тристепенен контрол на качеството, но това не е еднократен, а непрестанно осъществяващ се процес.

„Сертфикатът означава, че отсега нататък на всеки три месеца ще се прави пълен одит на всички тези процеси, а на всеки шест месеца ще се прави и по-дълбока проверка, при която продуктът ще се проверява от чужда сертифицирана лаборатория“, каза изпълнителният директор на Kaufland България Иван Чернев и уточни, че работата по изработването на стандартите е започнала още преди шест месеца.

Контролът върху тези продукти се реализира още от производителя и продължава през транспорта от него до централната складова база на Kaufland в Стряма. После мониторингът оттам до филиала на магазина се осъществява с пълно проследяване на температурата, при която се съхраняват храните.

Дискусията на тема качествено месо беше организирана от Kaufland България като първа стъпка от инициираната по-широка обществена дискусия по темата за качеството. Ритейлърът възнамерява и в бъдеще да организира срещи с журналисти, експерти по хранене, производители и доставчици, с което да помогне на хората по-лесно да се ориентират в голямото разнообразие от продукти на пазара.

А онези, които не искат да полагат усилия да се ориентират и предпочитат специалист да е направил селекцията вместо тях, могат директно да се насочат към сертифицираните търговци, без да се чудят дали розовото на свинската кайма е твърде розово.

Сертификатите на ТÜV не се дават лесно, но със сигурност удостоверяват, че процесите и продуктите, които носят печата им, отговарят на най-високите международни стандарти за качество и безопасност на храните.

„Одитирането и издаването на сертификат ТÜV е дълъг, сложен и много прецизен процес, който не е еднократен акт, а продължава във времето. След първоначалния одит, ние провеждаме последващи непланирани проверки, за да сме сигурни, че добрите практики се прилагат ежедневно.“, каза представителят на TÜV AUSTRIA за България – Димитър Краев.

Витрината в хипермаркета на Kaufland в кв. Банишора, София също е сертифицирана от организацията, като засега такива витрини има само в шепа филиали на веригата в Европа. У нас тя ще се тества в магазина на ул. "Скопие" и ако резултатите посочат, че е успешна, ще се внедри поетапно и в останалите хипермаркети в страната.

На събитието, което се проведе в централата на Kaufand, интересна лекция изнесе и проф. д-р Костадин Василев от Университета по хранителни технологии в Пловдив. Той обясни как изглежда качествената прясна кайма, и съответно как да я различим от месото, което никой не би искал в чинията си.

Например, хубаво е да се знае, че прекалено атрактивният, наситен цвят при някои кайми, които може да срещнем на пазара, вероятно е сигнал, че месото е обработвано с вредни оцветители.

Още по-хубаво е да се знае, че определени търговски вериги очевидно работят с мисъл към клиентите си и им спестяват много чудене и главоболия, като удостоверяват съвестната си работа със сертификати и гарантират безупречното качеството на предлаганите от тях храни.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple слуша руската цензура и спира достъпа до медии

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024