Във вечерта на прякото излъчване на Super Bowl в неделя стотици хиляди телевизионни зрители в САЩ виждат реклама на бранда на Кание Уест - Yeezy.com. В клипа е самият Кание, но няма нищо смушаващо. Видеото показва Уест, който седи на зъболекарски стол и говори несвързано - „Какво става, пичове, похарчих всички пари за рекламата за тези нови зъби. Така че отново трябваше да я заснема с iPhone… Ъм…ъм... отидете на Yeezy.com.”
В това време на сайта на марката му се продават обикновени артикули - неутрални тениски, панталони, якета. Минути след излъчването на рекламата обаче на тяхно място се появява единствен продукт - тениска със свастика на цена от 20 долара.
Оказва се, че Уест е успял да "преметне" компаниите, одобрили излъчването на рекламния му клип. Пуснат е в три телевизионни канала, собственост на Fox, включително KTTV Лос Анджелис, а вероятно и в няколко други местни пазари.
В момента сайтът на Yeezy e неактивен, но тениските с нацистки символ са били в продажба през уикенда.
Промяната в сайта става след излъчването на спота - тоест няма как рекламата на Yeezy.com да бъде спряна. Според източници на Variety тя е била одобрена, тъй като самото видео не съдържало проблематично съдържание. Кание Уест купува локална реклама по време на Super Bowl през 2024 г., но тогава е нямало проблеми.
Как рекламата премина без проверка?
Със сигурност е имало много знаци, че продажбата на реклама на Кание Уест може да се окаже проблемна.
Рапърът публично се самоопределя като нацист, а впоследстие сам деактивира профила си в X (бившият Twitter) след поредица от расистки и антисемитски коментари, включително изказвания като „Аз съм нацист” и „Хитлер е толкова свеж”.
Въпреки тези твърде противоречиви публични прояви, рекламата на Yeezy била одобрена, тъй като вероятно е попаднала в „сива зона” – тя била еднократен локален спот, продаден на ограничен брой телевизии.
По правило, такива реклами се излъчват за местни бизнеси, като адвокатски кантори и автокъщи, и не подлежат на същия контрол като националните Super Bowl реклами.
В Лос Анджелис рекламният спот, излъчен веднага след този на Yeezy, е бил за калифорнийската лотария.
„Рекламата беше толкова малка, че никой не я свърза с потенциален проблем,” казва източникът на Variety. „Текстът беше чист, уебсайтът беше чист, така че всичко мина през одобрение.”
Представители на Fox TV Stations и рекламната агенция USIM, която е позиционирала рекламата, не са отговорили на запитванията за коментар от Variety .
Криза за Shopify
Shopify, платформата, която хоства магазина на Yeezy, също не е коментирала случая.
PR експертът Рон Торосиян критикува Shopify, че позволява продажбата на противоречивия продукт и нарича това „колосална PR грешка”.
„Няма никакво оправдание Shopify да позволява продажбата на тази тениска. Това е емблема на нацизма, която символизира смъртта на 6 милиона евреи. Да се печели от такъв продукт е отвратително,” заяви Торосиян.
В момента остава неясно дали Shopify ще предприеме действия срещу Yeezy, но обществената реакция срещу Кание Уест е бурна и осъдителна.
Антидифамационната лига (ADL) публикува изявление, в което описа продажбата на тениските като "поредно доказателство за антисемитизма на рапъра".
Организацията, създадена за борба с антисемитските предразсъдъци и дискриминация, отново подчерта, че свастиката е „възприета от Хитлер като основен символ на нацистите“.
„Тя обедини неговите последователи през 20-ти век и продължава да заплашва и всява страх у онези, които са мишени на антисемитизма и превъзходството на бялата раса“, заяви ADL. „Ако това не беше достатъчно, тениската е обозначена на уебсайта на Кание като ‘HH-01’, което е код за ‘Heil Hitler’", допълват от организацията.
Кание Уест напълни Х с възхвали на Хитлер и груби обиди срещу евреите
Бианка Ченсори се появи гола на червения килим на „Грами“ 2025
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: