През 2011 г. най-натовареното германско летище - във Франкфурт - откри нова самолетна писта, което доведе до масови протести сред местното население. Всеки понеделник, в продължение на години, граждани се събираха край летището, призовавайки за премахването ѝ. „Това разрушава живота ми. Всеки път, когато изляза в градината, чувам само и единствено самолети“, каза пред Reuters тогава един от демонстрантите.

Новата писта доведе до още по-голям шум и над къщата на Томас Мюнцел – кардиолог в медицинския център на Университета в Майнц. „Живял съм близо и до германския аутобан, и до жп линии, но шумът от самолетите е най-дразнещ“, казва той. През 2009 г. Мюнцел попада на доклад на Световната здравна организация, според който шумовото замърсяване може да се свърже с проблеми със сърцето. Доказателствата обаче са малко. Загрижен за здравето си, две години по-късно специалистът решава да направи собствено изследване.

Излагането на силен шум дълго време е сочено като причина за загуба на слуха. Но децибелите на самолетите и автомобилите водят не само до проблеми с ушите. През последното десетилетие все повече изследователи свързват самолетния шум с висок риск от сърдечно-съдови заболявания.

Според данни на СЗО – една трета от жителите на Европа и САЩ редовно са изложени на такива шумови нива, които вредят на здравословното им състояние. Те започват от около 70-80 децибела. За сравнение – нормалният разговор между хората се води при 60 dB, колите и камионите вдигат шум от 70 до 90 децибела, а сирените и самолетите могат да достигнат до над 120 dB.

Няколко изследвания смятат, че постоянното излагане на подобни шумове води до увеличен риск от проблеми със сърцето. При хората, живеещи в близост до летището във Франкфурт, например, съществува 7% по-голям шанс да получат инфаркт в сравнение с тези, които живеят в по-тихи квартали в околността. Това показват данните от проучване сред повече от 1 млн. души, проведено през 2018 и публикувано в сайта на Националния център за биотехнологична информация на САЩ.

Друго изследване, проведено в Швейцария и публикувано в „European Heart Journal“, прави анализ на събитията около 25 хиляди смъртни случая, свързани със сърдечни проблеми на живеещи в Цюрих (където има голямо летище) между 2000 и 2015 г. Екипът от учени открива повишение на смъртните случаи през нощта и прави заключение, че част от причините за настъпването им се крие в нощното излитане на самолетите.

Доказано е, че шумът влияе на т. нар. ендотел – тънък слой клетки от специален вид епителна тъкан, които покриват вътрешната повърхност на кръвоносните съдове. Той може да се възпали и да предизвика сериозни последствия.

Когато звукът достигне мозъка, активира слуховата кора, която го възприема, и амигдалата, регулираща емоциите и реакциите в отговор на външен дразнител. Когато шумът се увеличава, особено по време на сън, амигдалата (или бадемовидното тяло) активира отговор на организма, дори когато човек не го усеща, пише сп. „Knowable Magazine“.

Тази стресова реакция води до освобождаване на хормони като адреналин и кортизол в тялото. В резултат на това някои артерии се свиват, други се разширяват, кръвното налягане се увеличава, а храносмилателната система се забавя, защото захарите и мазнините влизат в кръвния поток, за да бъдат използвани от мускулите.

Тази реакция създава молекули, които причиняват оксидативен стрес (б.а. – изчерпване на антиоксидантите) и възпаление във вътрешния слой на кръвоносните съдове. Ендотелът се смесва с потока на кръвта и това може да доведе до сърдечно-съдови заболявания, включително високо кръвно налягане, затлъстяване и диабет.

Проучване от 2013, публикувано в „European Heart Journal“, показва, че високият шум може да създаде проблеми на всеки човек, не само на тези с висок риск от сърдечни и метаболитни проблеми.

Мюнцел и екипът му са направили изследване през 2019, в което са пускали записи с шум от влакове до ушите на здрави хора по време на съня им и са установили, че функцията на кръвоносните им съдове веднага е била нарушена.

„Бяхме изненадани, че дори при млади хора се наблюдаваше нарушена функция на ендотела само за една вечер под влиянието на тези звуци“, казва ученият от Майнц. „Винаги сме си мислели, че това е нещо, което отнема години“.

Все още остават много неизяснени въпроси, но шумовото замърсяване се свързва все повече с влошеното физическо здраве. Доклад на СЗО от 2018 показа, че всяка година жителите на Западна Европа губят общо над 1,6 млн. години живот заради шума от трафика. Това изчисление е направено на база на случаите на преждевременна смърт, причинена директно от излагане на шум. Числото най-вероятно ще се покачва, смятат експертите.

Някои държави, под натиска на протестиращи граждани, са наложили забрана на нощните полети и вкарват в употреба нови технологии, за да намалят шума от самолетите. Най-лесният начин човек да се предпази е да си поставя тапи за уши по време на сън, казват изследователите.

Матиас Баснер, който е епидемиолог в Университета на Пенсилвания и президент на Международната комисия за биологичните ефекти от шума, смята, че всеки трябва да предприеме тази стъпка, независимо дали е подложен на високи нива на шум.

„Ако живееш в Манхатън, няма да усетиш колко висок е той, защото там това е нещо нормално. „Но ако си свикнал да живееш така, не означава, че шумът не влияе негативно на здравословното ти състояние“.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Весела Казакова, Мина Милева и "наказателният вот" срещу филмите им в България

"Това е наказание срещу успеха на всички, които светът призна - и то западният свят"

Изследване от Швеция: Covid-19 засяга по-малко хора, ако близките им са ваксинирани

Ваксините играят ключова роля не само за индивидуалната, но и за колективната защита във високорискова среда

Вирусолозите предлагат по-строги мерки: "Ние сме в извънредна ситуация"

"Излизането от тази вълна зависи от нашето разумно поведение като общество"

Евростат: България е втора по бедност в ЕС след Румъния

Над 1/3 от населението на страната е изложено на бедност и материални лишения

Меркел посети Ердоган за последно - разбраха се за бежанците и за преговори с талибаните

Германският канцлер беше на визита в имение в Истанбул

Елтън Джон оглави британските чартове за първи път от 16 г. със съдействието на Дуа Липа

Първата му поява на върха беше през 1976, а последната - през 2005 г.

Най-скъпоплатените баскетболисти и бизнес начинанията им

ЛеБрон Джеймс води класацията на Forbes за осма поредна година