Ако управлявате бизнес или отговаряте за корпоративен бюджет, добре знаете, че служебният автопарк е голямо перо, което трябва сериозно да се обмисли.
Оперативният лизинг променя подхода обаче – от „притежаване на коли“ към „управление на мобилността“.
Срещу фиксирана абонаментна такса всеки месец, компаниите получават не просто автомобил по техен избор, но и освобождават средства, тъй осчетоводяват услугата като месечен, а не капиталов разход и по този начин не блокира фирмени пари.
Когато срокът на договора изтече - автомобилът може да бъде върнат, а компанията лесно да избере по-нов, по-ефективен или по-екологичен – според нуждите и стратегията си.
Джон Сафрет е зам.-изпълнителен директор на най-големия доставчик на оперативен лизинг в света - Ayvens, част от групата на Société Générale.
Компанията управлява повече от 3,4 млн. автомобила в 41 държави. Ражда се след сливането на два от глобалните лидери – ALD Automotive и LeasePlan през 2023 година и има конкретен план как да посрещнат промените в сферата на мобилността, свързани с електрификацията, технологиите и устойчивостта.
Разговаряме с Джон Сафрет в офиса на Ayvens в България и разбираме защо след 28 години в компанията той продължава да е ентусиазиран за бъдещето на мобилността.
За кого са подходящи решенията, които предлагате - само за големи корпоративни играчи ли са, или и за по-малки фирми?
Нашето предложение е подходящо за всички. В зависимост от зрелостта на пазара работим с големи международни клиенти, големи местни корпоративни автопаркове, малки и средни компании.
В някои страни работим и с частни клиенти. Ако погледна българския пазар, виждам сериозен потенциал в големите корпорации. Но над 50% от нашия автопарк е с размер под 50 автомобила – тоест става дума за малки и средни предприятия, където виждаме голям потенциал за преминаване към оперативен лизинг.
Затова трябва да подпомогнем пазара в разбирането какво е оперативният лизинг и какви са неговите предимства.
Какви са предимствата на оперативния лизинг в дългосрочен план спрямо покупката на автомобил?
Пазарът все още е ориентиран към финансов лизинг, но смятам, че ние можем да допринесем с експертизата, която имаме. Пълната стойност да притежаваш автомобил далеч не се изчерпва с лихвения процент – колко струва поддръжката на автомобила, колко струва смяната на гумите.
Така например, благодарение на мащаба на компанията, ние купуваме гуми на по-ниски цени от тези, които човек би платил, ако отиде сам в сервиз.
Обслужваме автомобилите по-евтино, отколкото ако го направите самостоятелно.
Можем да предложим и застраховки, които са по-изгодни.
Финансовият лизинг е проектиран така, че да дава възможност на клиента да придобие автомобила в края на договора – след 4–5 години. Нашите наблюдения обаче показват, че когато един автомобил с вътрешно горене – бензинов или дизелов – достигне тези 4–5 години, започват да се появяват проблеми, частите се износват, разходите се увеличават.
За малките и средни предприятия автомобилът е от ключово значение. И затова все по-голяма част от този сегмент в други европейски страни преминава към оперативен лизинг. Често става въпрос за лекотоварни автомобили, които са от съществено значение за доставката на стоки, материали или услуги.
И тогава клиентът си казва: „Така или иначе плащам 350 евро на месец за този автомобил, по-добре да продължа с фиксиран разход от 350 евро месечно и да получа нов автомобил, отколкото да се сблъскам с проблеми, ако го купя и после той влезе в сервиз - тогава няма да мога да обслужвам клиентите си, да доставям стоките си или да посетя обектите си.“
Виждаме тази крива на развитие на всеки пазар – от покупка към финансиране, после към финансиране тип финансов лизинг и след това към оперативен лизинг. Не очаквам България да бъде по-различна, но вярвам, че този преход ще се ускори с навлизането на още повече инвестиции, които можем да очакваме с еврозоната. Това ще стимулира възприемането на оперативния лизинг и ще промени мисленето на хората.
Оперативният лизинг всъщност е една от първите форми на абонаментна услуга - имаш автомобил за 4–5–6 години, плащаш фиксирана месечна сума, ползваш го, всичко е включено с изключение на горивото. После го връщаш и взимаш нов.
Ayvens е нова международна компания, част от Societe Generale, утвърдена като световен лидер в оперативния лизинг с пълно обслужване. Марката Ayvens се ражда през 2023 г. от обединението на водещите глобални компании за устойчива мобилност ALD Automotive и LeasePlan, формирайки нова идентичност. Услугите на Ayvens са насочени към широк кръг от клиенти – от мащабни международни корпорации до малки и средни предприятия и индивидуални професионалисти.
Джон Сафрет, заместник-изпълнителен директор на Ayvens, с впечатляващ 28-годишен опит в компанията, е безспорна ключова фигура в сектора на мобилността. Той е дълбоко ангажиран с бъдещето на индустрията, сподели своята визия относно основните предимства на оперативния лизинг в бизнес сектора и решаващата роля на компании като Ayvens в ускоряването на зеления преход в мобилността.
Г-н Сафрет ясно очертава как оперативният лизинг може да бъде катализатор за позитивни промени и как Ayvens активно допринася за изграждането на по-устойчиво и технологично напреднало бъдеще за всички нас.
Нямаш ангажименти по купуване, продаване, поддръжка – всичко е включено.
И с навлизането на новите поколения, които предпочитат именно такъв модел на ползване, този продукт ще става все по-привлекателен.
Значи можем да кажем, че България е в началото на този път?
Да, мисля, че сте в ранните етапи на този път. В България сме малко над 10 години, а опитът ни на други пазари показва, че развитието е постепенно. Понякога правителствени данъчни политики или стимули могат да ускорят този преход.
Обикновено започва от корпоративния сектор. Големите компании и малките и средни предприятия са първи, а впоследствие и частни купувачи също проявяват интерес.
И тази тенденция ще продължи, защото много корпорации ще кажат: „Аз съм специалист в управлението на супермаркети, или в дистрибуцията на безалкохолни напитки, или в фармацевтичната индустрия. Но не съм специалист по управление на автопаркове – затова ще се обърна към професионалист, който да го направи вместо мен.“
И това е напълно логично – в живота винаги търсим най-добрите експерти, за да ни помогнат в това, в което не сме силни.
И вярвам, че точно това ще ускори прехода и в България, както към оперативен лизинг, така и към по-екологичния автопарк.
Могат ли големи компании като вашата да допринесат в подкрепа на зеления преход – и как?
Разбира се. Ние вече работим с редица местни и национални власти в други държави, където предоставяме съвети как да се управлява преходът към устойчива мобилност. Какви данъчни стимули работят – както за покупка на нови електрически и plug-in хибридни автомобили, така и за пазара на употребявани коли.
Ако погледнем автомобилния парк в България – значителна част от него е много стара.
А това означава, че той е доста замърсяващ.
Затова трябва да се заменят тези автомобили и хората да преминат към по-нови и по-чисти превозни средства. Лизингът често може да бъде ефективен инструмент в този преход.
Потребителите може да се колебаят да купят електромобил, защото не знаят какво точно е изживяването. Може да не искат и нов такъв на лизинг, защото изглежда скъп.
Но ако могат да вземат на лизинг употребяван електромобил на 4–5–6 години, това ще улесни навлизането на такива превозни средства сред широката общественост. Това е начин да се демократизира достъпът до електромобили – защото, както вече казахме, те все още са скъпи.
Лизинговите продукти всъщност правят електромобилите по-достъпни за хората и затова можем да работим с правителства и местни власти по такива програми, както и с банки и местни доставчици, които искат да предложат решения за мобилност на своите клиенти.
Как оценявате инфраструктурата в България?
Зарядната инфраструктура — да, това винаги е първото голямо препятствие за преминаване към електромобили. И тя е важна както у дома, така и на обществени места.
Много хора надценяват колко километра изминават на ден. А вече има електромобили с пробег от 300 до 400 км с едно зареждане.
Нашият анализ на пътуванията на клиентите показва, че ако човек има зарядно устройство у дома и зарежда през нощта, 80% от хората никога няма да имат нужда от обществено зареждане, защото дневният им пробег е по-малък. А ако стигнат до дестинация, често има зарядна станция и там.
Трябва да се мисли за останалите 20%, но те са „шумната“ част – тези, които казват „няма къде да заредя“, „не мога да пътувам“, „на магистралата няма станции“ и т.н.
Но това ще се промени. Eldrive, например е една от основните компании, които инвестират в зарядна инфраструктура в България.
С нарастването на търсенето все повече компании ще се включват в развитието на тази инфраструктура. Ще видим и все повече еволюция към бързо зареждане — сесии, при които батерията се зарежда до 80% за 15 минути вместо за три часа.
Тогава зареждането ще започне да прилича на обикновено спиране за гориво: спираш, зареждаш, взимаш кафе, нещо за хапване, отиваш до тоалетна — и се връщаш в колата. С бързото зареждане вече навлизаме в този сценарий, при който можеш да направиш кратка спирка и да продължиш.
За разлика от дизеловите и бензиновите автомобили електрическите могат да се зареждат на много повече места у дома, в магазини, по магистралите.
България със сигурност вече достига до това ниво.
Ayvens е водещата световна компания в областта на мобилността. Какви са вашите прогнози за развитието на оперативния лизинг и за предизвикателствата в този сектор?
Визията ни е преди всичко свързана с подкрепата на нашите клиенти. Започваме от техните нужди – какво им е необходимо сега и какво ще им е необходимо след 5–10 години и как можем да им помогнем да се справят с предизвикателствата на бъдещето.
Първото от тях е преходът към електрическа мобилност.
Той не е лесен, защото представлява съвсем различен модел на използване на автомобилите в сравнение с това, което познаваме през последните 50–60 години с бензиновите и дизеловите коли.
Има предизвикателства, свързани с инфраструктурата за зареждане. Много европейски държави променят своите данъчни системи и въвеждат стимули, за да насърчат електрификацията. Има и ценови ефект – тези автомобили, особено първото поколение, обикновено са по-скъпи, отколкото пазарът може да понесе или хората да си позволят.
Затова ние трябва да помогнем на клиентите да преминат през целия този процес. Понеже работим на толкова много пазари, ние разполагаме с повече информация от всеки друг и можем да предоставим необходимата експертиза.
Компаниите са подложени на натиск да действат по-отговорно и да намалят екологичния си отпечатък върху планетата, с цел да я запазим за бъдещите поколения.
Това означава, че трябва да помагаме на корпорациите не само по отношение на служебния автопарк, но и с цялостната мобилност на техните служители — било то при пътуването до работа, избора на транспорт до клиенти или осигуряването на устойчива мобилност за всички техни служители.
Пред целия сектор на мобилността стои огромно предизвикателство за трансформация – това е една от последните индустрии, които тепърва трябва да се дигитализират.
В нея има много физически контактни точки - получаване и предаване на автомобили, сервиз, поддръжка, ремонти и други подобни. Всички те имат огромен потенциал за дигитализация.
Стандартите днес са изключително високи. Ако хората използват платформи като Uber или Bolt и получават безупречно дигитално изживяване, или Revolut за банкиране, те очакват същото качество на цифровите услуги във всяка друга сфера на живота си.
И нашата амбиция е да дигитализираме процесите, така че на водачите и флийт мениджърите да им бъде по-лесно да управляват автопарка си.
Очаква се до 2030 г. над 60% от новите автомобили в Европа да са електрически. Как България се вписва в този преход?
Виждаме, че сега започва втора вълна от държави, които усещат предизвикателството на електрификацията.
В България се сблъсквате с всички предизвикателства, които вече наблюдавахме на други европейски пазари: високата цена на електрическите автомобили, недостатъчната зарядна инфраструктура, несигурността у обикновения купувач.
Преходът обикновено започва от корпоративния сектор. Компаниите имат изисквания и ангажименти да бъдат по-устойчиви.
А това, което е вълнуващо за България, е, че с влизането ви в еврозоната през януари догодина, очакваме ръст на инвестициите от големи компании.
Смятам, че те ще дойдат с изисквания за устойчивост и това ще ускори навлизането на електромобилите и ще задвижи устойчивата трансформация.
По отношение на дигитализацията, България е една от страните, които се развиват по-бързо в тази посока, може би защото не носите толкова много наследено „старо“ – усещането тук е за иновативност и нова икономика.
Какъв е вашият съвет към бизнеса?
Компаниите трябва да мислят за „общата цена на притежаването на автомобила“, когато обмислят как да финансират автопарка си.
Не бива и автоматично да отхвърлят възможността за лизинг на употребявани автомобили – особено когато говорим за електромобили. Защото електрическите коли имат по-дълъг живот и по-проста механика.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: