Резултатите от матурите и националното външно оценяване на зрелостници и ученици всяка година предизвикват дискусии за качеството на образованието. Обикновено остава усещането, че учениците нямат умения и компетентности, за да се влеят безпроблемно в професионалния свят, а темата заглъхва след няколко дни.
Но така ли е, или има училища, които трябва повече да говорят за постиженията си? Практиките и иновациите в някои от най-успешните училища в България показва, че промяната е възможна и не е задължително човек да избере частно образование за детето си, за да положи солидна основа за бъдещето му.
В търсене на върхови постижения в образователния сектор всяка година Асоциацията на Кеймбридж училищата в България обявява своите Годишни награди за образование.
Асоциацията на Кеймбридж училищата е създадена през 2005 г. от издателство “Клет Българияя” и обединява вече близо 200 училища от цялата страна, които се стремят към по-високо ниво на преподаване на английски и немски език.
На първо място тя е общност от визионери с общи цели и ценности, които споделят опита си едни с други. Участниците в организацията получават безплатен достъп до консултации, семинари за повишаване на квалификацията на преподавателите по чужди езици, както и до всички издания на най-старото издателство в света - Cambridge University Press.
Неговият представител за България, издателство “Клет България”, всяка година провежда най-голямото събитие за учители по английски език в страната - Cambridge Day, както и международното състезание Kangaroo Global Linguistics (KGL) и други събития за учители и ученици.
Но наградните категории не се ограничават само до чуждоезиковото обучение - позволяват на работещите в образователния сектор да получат признание за постигнатото в различните аспекти на своята работа.
До 24 октомври тече подаването на кандидатурите за наградите за 2025 г., а церемонията по връчването на отличията ще е на 4 декември в Старосел.
Говорим с част от победителите в миналогодишните награди - тримата отличени в категория “Директор на годината” - за да разберем кое прави едно училище успешно днес.
Лилия Тодорова
Лилия Тодорова е директор на 108. СУ „Никола Беловеждов” в София и през 2024 г. стана “Директор на годината”. В ръководеното от нея училище информационни технологии и предприемачество се изучават от начален етап, а училището е първото, което открива професионална паралелка “Икономическа информатика”.
Тодорова вярва, че всяко училище, независимо от специализацията си, трябва да учи младите хора да мислят стратегически: “Да умеят да виждат възможности, да поемат отговорност и да превръщат идеите си в реалност”.
За разлика от класическата представа за училището като среда, в която няма място за грешки, Тодорова смята, че именно през тях минава пътят към истинското учене. “Учителите трябва да бъдат водачи в това пътуване – хора, които не просто преподават, а водят учениците към открития, грешки и осъзнавания.”
По думите ѝ предприемаческата култура у тийнейджърите не се изгражда с уроци, а с възможности за действие. “Даваме на учениците реални ситуации, в които те мислят и изследват, учат чрез правене, презентират решения. Работят в учебни компании, участват в доброволчески и социални каузи – всичко, което им помага да усетят, че могат да бъдат автори на промяната. Най-ценното е, че те започват да виждат връзката между училището и реалния живот, а това е най-силният мотиватор за учене”.
Според директорката учениците вече се нуждаят не толкова от информация, която така или иначе ги залива отвсякъде, а от умения да я преценяват, свързват, анализират и прилагат. “Училищата трябва да имат повече автономия.
Иновацията не е проект за 3-4 години, а начин на мислене. Бих искала да видя в политиките повече възможности за подкрепа за училищните екипи и финансиране, обвързано с резултати, а не с брой отчетени дейности,” смята тя.
Като директор залага и на мотивацията на учителите, за която не може да се “издаде заповед”. Тя минава през отчитане на усилията им не само при успехи, но и в трудни ситуации.
Асоциацията на Кеймбридж училищата в България е не само партньор в постигането на целите на училището, но е и среда за споделяне на добри практики. Затова “всеки опит, всяка идея, която е променила дори едно дете, заслужава да бъде разказана”, казва Тодорова.
Емил Терзийски
Емил Терзийски (носител на втора награда в категория “Директор на годината” през 2024 г.) е директор на Земеделска професионална гимназия “Климент Тимирязев” в Сандански вече 33 години - време, в което тя се превръща в Център за високи постижения и първото училище в страната, което продава електроенергия от собствената си фотоволтаична система.
На територията му има учебен хотел и СПА център, мандра, винарска изба, вертикална оранжерия, агролаборатории и сервизи за земеделска техника - база, подобаваща на малък университет.
Зад всичко това стои категоричната увереност на Емил Терзийски, че не трябва да има граници между професионално образование и бизнес реалността. “Нашата задача е да подготвяме бъдещи предприемачи, лидери и специалисти, които могат да започнат своя кариера веднага след завършване”. Това е концепцията за учете, които излиза извън класната стая.
Споделя, че не се страхува да експериментира и винаги се опитва да предвиди бъдещите тенденции. Смята, че мотивацията на преподавателите в екипа му идва от доверието, което им гласува. “Учителите трябва да чувстват, че трудът им е ценен и че имат свобода за творчество и професионално развитие,” споделя Терзийски.
Да използваш иновациите, които обаче стъпват на традициите, и да си способен на бърза промяна и адаптация - това е формулата на успешното училище днес според Емил Терзийски. То трябва не просто да преподава знания, а да изгражда умения за критично мислене, работа в екип, предприемачески дух.
В наградите на Асоциацията на Кеймбридж училищата най-ценното според него е споделянето на опит - възможността всяко училище да покаже своята история и принос към българското образование, за да се превърне в пример и мотивация за другите.
Елеонора Владимирова
Вече пет години Елеонора Владимирова ръководи СУРИЧЕ “Д-р Петър Берон” в град Перник, като за това време училището е признато за иновативно. Гимназията подготвя ученици не само със засилено изучаване на чужди езици, но след 8-и клас и в професионално направление туризъм.
В този етап от обучението учениците провеждат учебни пътувания и се срещат с представители на местния бизнес. “Това им дава възможност да видят на практика как работи една организация и как се прилагат знанията от училище. Тези преживявания им помагат да направят информиран избор за бъдещата си кариера,” споделя Елеонора Владимирова, носителката на трета награда в категория “Директор на годината” през 2024 г.
За нея понятието “успешно училище“ днес включва няколко ключови фактора: “училище, което подготвя за живота, а не само за изпити”, “място на вдъхновение и подкрепа” и “интеграция на технологии и иновации”.
Смята, че дигиталните инструменти трябва да спрат да бъдат помощно средство, а да се използват за индивидуализиране на обучението. Училището трябва да се промени от институция, която преподава знания, в общност, която развива качества и умения, за да подготви учениците за бъдещето.
Според Елеонора Владимирова учителите трябва да участват във вземането на решенията, които засягат учебния процес, а не да бъдат просто изпълнители.
А в СУРИЧЕ “Д-р Петър Берон” преподавателите се обучават редом с учениците. Директорката казва, че инвестицията в професионално развитие се отплаща: “След участията в обученията колегите са по-уверени, по-креативни и мотивирани да прилагат нови подходи в класната стая. Това повишава не само качеството на преподаването, но и удовлетвореността им от работата."
Владимирова призовава училищата да не се колебаят да кандидатстват за наградите на Асоциацията. “Това е шанс да се свържем с общност от училища, които гледат в една посока – към качествено и модерно образование”
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: