Като синьото на плувен басейн. Като река. Като лятно небе. Като роклята на мама. Като синьо във картина на Пикасо. Като екран, като турски шалвари, като нощ над Сахара... Текстът на Стефан Вълдобрев от парчето "Да" сякаш описва избора на Pantone за цвят на 2020 г., при това с 22-годишно предизвестие. 

Пригответе се за годината на "Класическото синьо" - дълбок, успокояващ, надежден, универсален и вечно модерен цвят. Може би изглежда твърде консервативен избор на фона на фаворита от 2019 г. "Жив корал", но този ефект всъщност е търсен. "Когато не знаеш накъде да поемеш и на кого да се довериш, синьото дава усещането за спокойствие и увереност, което ни помага да намерим самочувствието, за да продължим напред", казват авторите на кампанията от Pantone. 

Синьото е символ на спокойствието, доверието, постоянството - елементи, които стават все по-важни в безкрайното ускорение и стреса на съвременния свят. Той е сред най-често ползваните нюанси в модните колекции, тъй като може да послужи за основа, върху която да се надграждат пластове с по-смели цветове. Цветът улавя светлината по начин, който създава добър контраст и подчертава отсенките на неравните материи. 

Моделите от този цвят рядко излизат от мода, и това е ценно предимство за хората, които желаят да ограничат консуматорските си навици. Класическото синьо пасва както на мъжкия, така и на женския гардероб, като не се влияе от сезона. Индиговият нюанс може да се добие от естествени багрила, което от своя страна отразява стремежа на новите поколения към природосъобразен начин на живот. Затова класическото синьо се приема едновременно като достъпен и търсен нюанс.  

"Този цвят отразява желанието ни да намерим сигурна и стабилна основа, върху която да градим бъдещето си, докато преминаваме към нова ера. Живеем във времена, които изискват доверие, вяра и самоувереност", казват още от Pantone. "Завръщаме се към класиката, защото всичко останало в света е хаотично. Целта не е да повтаряме това, което сме правили в миналото, а да го интерпретираме по нови начини". 

"Цветът на годината" на Pantone си поставя за мисия да предскаже нагласите и да улови духа на времето. В последните години тя действително успява да даде ход на нови тенденции да наложи определени нюанси в модни колекции, интериорен, графичен и продуктов дизайн, опаковане и др. 

Pantone е известна със своята едноименна система за съответствие на цветовете, която се ползва в различни индустрии за пресъздаване на специфичните нюанси при печат, оцветяване или производство на материали. В последните 2 десетилетия компанията създава собствен "Цветови институт", чиито експерти събират данни и анализират тенденциите в киното, развлекателната индустрия, новите произведения на изобразителното изкуство, модата, дизайна, популярните туристически дестинации, спортни събития, тенденции в социалните мрежи, промени в начина на живот и в социално-икономическите условия по света. 

Ето как се променяха цветовете на годината според Pantone: