Германското правителство ще разреши на държавната китайска компания Cosco да придобие 24.9% дял в един от трите терминала на оператора Hamburger Hafen und Logistik AG от пристанището в Хамбург.
Сделката е посрещната с много високо неодобрение сред гражданите на страната - според изследване на Spiegel 81% от хората се обявяват против допускането на китайския концерн в пристанището. Против е и Християндемократическия съюз, чийто лидер Фридрих Мерц определя ситуацията като "фундаментален проблем от гледна точка на интересите на Германия в сферата на сигурността".
Канцлерът Олаф Шолц, който е бивш кмет на Хамбург, е човекът, който стои най-стабилно зад сделката, която не може да стане факт без правителственото съгласие, тъй като пристанището е критично важна инфраструктура.
Разследване на регионалните обществени медии NDR и WDR преди дни показва, че именно Шолц е настоявал споразумението да получи одобрение от федералното правителство - въпреки че дори вицепремиерът и министър на икономиката Роберт Хабек ("Зелените") е отправил предупреждения към лидера на Германските социалдемократи за риска от създаване на икономическа свръхзависимост от Пекин.
Spiegel също твърди, че шестима министри в правителеството са се обявили против разрешаването на сделката, но въпреки това Шолц е настоявал тя да мине.
Китайската Cosco е четвъртият по големина оператор на морски товарни превози в света.
Пристанището в Хамбург е най-голямото в Германия, второто по трафик в Европа и е сред най-важните търговски хъбове на континента.
Сделката е част от по-мащабната стратегия на Пекин да контролира критично важна инфраструктура в рамките на инициативата "Един път, един пояс". Китайската компания вече притежава дялове в пристанищата Ротердам и Антверпен, държи контролен пакет в пристанище Пиреус в Атина и планира да инвестира в разширяване на жп-терминал в Дуисбург - още една особено важна пресечна точка за търговските маршрути в Европа.
Според Handelsblatt - още в петък ЕК е изпратила предупреждение до Берлин, че не бива да се съгласява на условията на Cosco. По първоначален план китайската компания е можела да получи 35% дял в терминала.
В сряда dpa и Reuters обявиха, че коалицията в Берлин все пак е постигнала "компромис", като е съкратила до 24.9% потенциалната собственост на Cosco. Няма да се допусне предоставяне на право на вето върху "стратегически решения за бизнеса или назначенията". Cosco няма да има право и да назначава членове на ръководството.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: