Китай завърши своята алтернатива на GPS

Китай изведе успешно в орбита последния сателит от своята навигационна система "BeiDоu". С него бе отбелязано официалното завършване на един огромен и изключително амбициозен проект, за чието осъществяване се работи от около 20 години.

Системата "Beidou"е създадена като алтернатива на американската GPS, като по този начин Китай цели да намали своята зависимост от други държави и най-вече Щатите.

BeiDou е най-новата алтернатива на GPS. Преди нея се появиха руската Glonass и европейската Galileo, които отново бяха създадени с цел да бъде разрушен монополът на САЩ в сферата на глобалните навигационни услуги. Индия и Япония също създадоха свои създадоха свои системи за сателитна навигация - съответно NavIC и Michibiki.

Какво е BeiDou?

През годините проектът Beidou бе реализиран в общо 3 фази. BeiDou-1 бе изградена през 2000 г. с експериментален статут. Тя функционираше до 2012 г. и се състоеше от три сателита, които покрвиаха единствено територията на Китай. През 2012 г. проектът навлезе във втората си фаза. BeiDou-2 разполагаше с 10 сателита и покриваше територията на цяла Азия. Изграждането на BeiDou-3 започва през 2015 г., а три години по-късно влиза в употреба. Системата вече е изцяло завършена, като се състои от общо 35 сателита, покриващи цялото земно кълбо.

Според експертите, осъществили проекта, BeiDou ще може да работи до 2035 г., без да се налага допълнителен ъпгрейд. В същото време не се планира добаване на нови сателити преди края на този период.

Също като GPS китайската система може да се използва не само за научни и военни цели, но за нуждите на бизнеса и крайните потребители. Според различните източници между 70% и 80% от смартфоните в Китай вече поддържат BeiDou. Освен това платформата вече е задължителна за товарните камиони и превозните средства от градския транспорт.

Общо благо или ново оръжие?

Функциите на различните навигационни системи до голяма степен се припокриват взаимно. По отношение на нуждите на бизнеса и крайните потребители значими разлики няма, стига системата да има работеща мрежа от сателити в орбита. Ситуацията обаче значително се променя на други два фронта - политическия и военния. Завършването на системата BeiDou се случва в момент, в който отношенията между САЩ и Китай са доста обтегнати.

Бушуващата търговска война и непрестанният напредък на китайската технологична индустрия, съчетани с все по-агресивната реторика на двете страни, карат някои междунардони анализатори да се опасяват сериозно от наближаващ военен конфликт.

В контекста на тази ситуация фактът, че Китай вече притежава своя собствена навигационна система, придобива съвсем различно значение. През последните години страната все повече се опитва да затвърди имиджа си на водеща световна сила, като това включва огромни инвестиции и засилено развитие в няколко ключови сектора, като един от тях е военният.

Китай работи активно по концепцията за "самодостатъчност", т.е. интензивно икономическо и технологично развитие, което да направи страната напълно независима от външни фактори. Завършването на BeiDou е поредният израз на този стремеж, тъй като то означава, че Китай вече е напълно независим от останалите доставчици на сателитна навигация.

При това положение няма как да не се запитаме дали и как китайската армия би се възползвала от наличието на новата система. Тези подозрение се потвърждават от историческите факти: GPS и Glonass са създадени по времето на Студената война специално за военни цели.

Едва десетилетия по-късно системите стават достъпни за цивилните потребители. Цивилната версия обаче не може да се прилага по същия начин не само заради голямото отклонение, а и защото при нея не съществува възможността за кодиране на сигнала.

Още по-притеснителното за САЩ е, че Китай вече осъществи успешен експеримент по отношение на разсейването на сигнала на вражески системи. Миналата година китайските военни експериментираха със заглушаването и заблуждаването на гражданските GPS системи.

Обект на експеримента бяха няколко танкера от ключови петролни терминали, разположени на китайското крайбрежие. След намесата на армията гражданската навигация показваше, че танкерите се намират на сушата, а не в пристанището.

Това е само един от многобройните примери, показващ повече от красноречиво, че развитието на модерните технологии, в това число и на навигационните системи, трябва да бъде следено с огромно внимание. Сателитната навигация е от огромно значение за вътрешната сигурност на всяка държава, но не бива да забравяме, че подобни технологии могат да бъдат използвани не само за отбрана.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Бонуси от $75 хил. за всяко родено дете. Как Южна Корея се бори с демографската криза

Компании обещават хиляди долари бонуси за тези свои служители, които решат да станат родители

17:22 - 28.03.2024
Важно днес

Хванаха дипломатическа кола с мигранти на "Капитан Андреево"

По информация на телевизията зад волана на автомобила е бил виетнамски гражданин с дипломатически имунитет.

17:06 - 28.03.2024
Важно днес

Нова предизборна рокада в Митниците: Павел Манченко поема столичната служба

Герой от записите "Ало, Ваньо" ще управлява Митници София

16:30 - 28.03.2024
Важно днес

Независими журналисти бяха арестувани и тормозени в Русия

Една от тях е отразявала съдебните дела срещу Алексей Навални

14:06 - 28.03.2024