Пари има (много). Автомобили има (залежали). Мигранти (вече) няма. Поръчката е пита и платена. Скандалът е налице.

Това е историята зад първата голяма предизборна схватка между ГЕРБ и Президентството. Ден след като Румен Радев обяви намерението си да се кандидатира за втори мандат, за да гради "нова България", беше разпространен доклад на ОЛАФ, който открива нарушения при възлагането на обществена поръчка за 290 автомобила за "Гранична полиция" и препоръчва връщане на 6 млн. евро, похарчени още през 2017.

Сагата с джиповете придоби сладко-кисел вкус заради намесата на името на обвиняемия президентски съветник Пламен Узунов, бизнесмена Гриша Ганчев (собственик на някогашния завод за сглобяване на китайските автомобили Great Wall) и иронията на съдбата, че българската полиция гони нелегални имигранти с автопарк, поръчан по процедура със съмнителна легитимност.

Пари има и са много: 38,5 милиона евро са договорени за грант за България в края на 2016 г., като мотивът е нуждата от реакция на "непропорционалния мигрантски натиск" и "бързото идентифициране и регистриране на миграционните потоци на външните граници" (тези с Турция, Сърбия и Македония).

2016 г. е годината с едни от най-високите показатели по т.нар. мигрантски натиск в България, но все пак не е най-тежкият период за "Гранична полиция". В предходната 2015-а са арестувани над 31 000 души, които нямат законно основание за влизане на територията на страната. Една трета от тях са хванати "на входа" - т.е. при пресичането на границата. 8481 души са задържани при опит да избягат от България в западна посока.

През 2016 г. натискът върху границите вече е двойно по-слаб, но рискът от повторение на кризата е достатъчно сериозен, за да принуди ЕС да сключи споразумение с Турция през март и да се гарантира спирането на незаконната миграция към европейските държави срещу финансова помощ. Шест месеца по-късно, Европейската комисия, МВР и Министерството на отбраната подписват грантовото споразумение за инвестиции в силите за сигурност.

Две от подусловията му са свързани с покупка на нови коли: 70 патрулни all terrain vehicles за полицейските части по българо-турската граница, още 290 за "Гранична полиция" плюс 60 за Жандармерията.

Ако за първата партида (sub-action 4) се описват по-конкретни технически условия (задвижване 4х4, 4+1 седалки, блокиране на диференциала, около 2 л дизелов двигател и all terrain гуми), втората обособена част (sub-action 12) за покупка на общо 350 коли не поставя никакви изисквания извън формулировката all terrain vehicles - поне не и в текста на грантовото споразумение.

Точно тя обаче се превърна в повод за наднационално разследване и прехвърляне на отговорността за похарчените милиони между "Дондуков" 1 и 2.

Докладът на ОЛАФ не е публичен, но "24 часа" цитира неназовани източници, запознати с проверката, според които нарушението е установено в неоснователно променените изисквания на обществената поръчка преди самото й публично обявяване.

Твърди се, че е занижена нормата на емисиите (от Евро 6 на Евро 5), променено е изискването за самоносеща конструкция на джипа и вместо техническото качество да носи по-голямо предимство за избора на комисията в МВР, по-ниската цена е избрана за водещ индикатор.

Резултатът: явяват се 11 кандидати, като "Българска автомобилна индустрия" печели търга (приемник на Литекс Моторс, който по това време е в процедура по несъстоятелност). Техническите оценки на моделите им Great Wall Hover са най-слаби измежду конкуриращите се предложения, но никой друг не представя толкова ниска ценова оферта. Предимство се оказва и фактът, че колите се сглобяват в България.

Автомобилите вече са готови. Заводът на Great Wall в Баховица спира да работи още през 2016 г. По-голямата част от инвестицията в него е кредит от фалиралата КТБ. Производствената база в ловешкото село в момента е собственост на VOSS Automotive, които се занимават с компоненти за автомобили.

Моделите, които МВР купува за "Гранична полиция", са от първото поколение на Hover H6, което се произвежда между 2011 и 2019 г.

Гриша Ганчев е подсъдим за укриване на данъци в големи размери и организиране на престъпна група (делото засега приключи на 1-ва инстанция с оправдателна присъда). Това не пречи на министерството да се договаря с "БАИ". Формалният собственик на фирмата е Андон Димитров (р. 1984).

Нещо повече: МВР ползва автомобили на Great Wall от години. Още в първия мандат на Бойко Борисов Вътрешното министерство "тества безплатно" леки коли от завода в Баховица, брандирани с надписи POLICE. През 2014 г. китайските модели са част от автопарка на "МОСВ, МВР и Пожарната, Столична община, ВиК дружества в цялата страна, горски стопанства" (по думите на изпълнителния директор на работещия по това време завод Илия Терзиев).

През есента на 2016 г. дори Германия дарява 12 автомобила Steed 5 от Great Wall ("предназначени за използване за операции по трудните от топографска гледна точка граници на България", според Хелмут Тайхман от вътрешното министерство в Берлин) на българските граничари за подсилване на операцииите на Фронтекс.

На 3 февруари 2021 г. обаче вътрешният министър Христо Терзийски изразява недоумение пред Министерски съвет "какво е наложило да се изберат не толкова качествени автомобили" при поръчката за "Гранична полиция" и "Жандармерията".

Парите са осигурени по време на мандата на Румяна Бъчварова. Предварителната подготовка е направена от административния секретар на МВР Бойко Славчев, който беше началник на кабинета на Цветан Цветанов като министър.

Търгът и окончателните условия по него са обявени по времето на служебния ръководител на МВР Пламен Узунов, а ръководител на комисията по оценка на офертите е неговата съветничка Вера Митрева. Изборът е обжалван от един от конкурентните производители "КИА МОТОРС БЪЛГАРИЯ", но заради несъответствие с условието за таблетите към джиповете и заради липса на проверка за евентуално нарушение на норми, свързани с опазването на околната среда, социалното и трудовото право.

КЗК отхвърля жалбата, ВАС потвърждава решението на Комисията, договорът е подписан от вътрешния министър на ГЕРБ Валентин Радев, а най-висшето ръководство на службите за сигурност и прокуратурата приемат с църковен водосвет внушителната поръчка през октомври 2018-а, когато шеф на МВР вече е Младен Маринов.

Останалите джипове, които държавата би трябвало да купи с парите от ЕС (60 коли за "Жандармерията" + 70 за полицейските управления по турската граница), са поръчани в отделен общ търг. Претенции на ОЛАФ към тази процедура засега няма.

Поръчката за Жандармерията е съкратена до 51 модела и по нея са доставени Volkswagen Tiguan по едно и също време с Hover-ите на Great Wall. Втората позиция е връщана от КЗК два пъти заради нарушения и се осъществява едва през март 2019 г., когато Младен Маринов връчва ключовете на 70 броя Land Rover Discovery на граничарите.

Но по това време нелегални мигранти вече няма. Поне - не и толкова, че да претоварят българската гранична полиция.

2019 г. е периодът с най-слаб миграционен натиск върху България. Според статистиката на МВР само 489 "граждани на трети страни" са задържани на входа на държавната граница. От тях - 312 са уловени при проникване през зелена граница, а не през ГКПП-тата. Още 805-ма мигранти са хванати при бягство от българска територия (599 - на зелена граница).

Общият брой на арестуваните нелегални чужденци за цялата година е 2184 (включително при акции във вътрешността на страната), което е под 7% от нивото на задържаните през 2015.

Данните за 2020 г. показват леко покачване (3487 арестувани, от които над 1300 - във вътрешността на страната и само 510 задържани при нелегално влизане в България), но отново няма помен за натиска от кризисните 2015-2016.

При малко над 1700 заловени души на зелена граница (вход и изход) през 2020 г., се падат средно по 5 арестанти на джип (Hover и Land Rover). За цялата година.

Пред БНР адвокатът на Гриша Ганчев Татяна Дончева твърди, че "купуването на джиповете на Great Wall е дало възможност на вътрешното министерство да си купи още 70 + 51 джипове Rover и Volskwagen, което при друга цена щеше да бъде невъзможно".

Това обаче не отговаря на фактите около първоначалната заявка на България по грантовото споразумение - помощта за допълнителните автомобили е била обещана. Проблем на България е да реши как точно да оползотвори парите си.

Кога се разбра за разследването на ОЛАФ?

Първата публична информация по случая е още от март 2019 г., когато тогавашният зам.-министър на вътрешните работи Красимир Ципов съобщава за проверката на европейската служба за борба с измамите, започнала няколко месеца по-рано.

Пресконференцията в МВР всъщност е свикана в реакция на тогавашния кандидат-евродепутат на БСП Елена Йончева, която обвинява правителството, че "крие информация за предстоящ нов наплив на мигранти към България" и че смятало да строи тайни бежански центрове в Елхово, Любимец и Малко Търново.

Два месеца по-рано Йончева е атакувала културния министър Боил Банов с аудиозаписи, с които го уличава в корупция с еврофондове заради ремонта на Ларгото.

Неслучайно тя и връзките й с президентството са основна тема на разговора.

"По време на това правителство (служебното) беше приключена една друга процедура. Беше сключен договор за доставка на 290 високопроходими автомобила. Същата процедура в момента е обект на проверка на ОЛАФ. Хубаво е Елена Йончева да отиде да поговори със служебния министър (Пламен) Узунов и да попита защо в момента ОЛАФ проверява тази поръчка", казва Ципов през март 2019.

Не е ясно дали българската прокуратура е работила самостоятелно по този казус, но Узунов е обект на интереса на Иван Гешев от юли 2020, когато беше обвинен за търговия с влияние. И до момента няма официална информация да е повдигано друго обвинение срещу бившия служебен министър, който все още съветва Румен Радев.

Парите са усвоени. Автомобилите са продадени. Мигрантите са последният проблем на българската предизборна кампания през 2021 г. А скандалите продължават да се раждат от дълбоките дъна на прокурорските чекмеджета, където папки със сигнали за нарушения втасват с години в очакване на правилния момент за удар.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

Новият треньор на ЦСКА дебютира с равенство срещу бившия си тим

“Лудогорец” започна с разгром

00:00 - 20.07.2025
Спорт

България сломи отбор №1 в света пред 12 000 фенове в Гданск

"Лъвовете" триумфираха срещу поляците за първи път след 8-годишна пауза

21:55 - 19.07.2025
Бизнес

Скандалът с хванатия в изневяра шеф на Astronomer може да струва скъпо на тех компанията

Под въпрос са репутацията и бъдещите инвестиции в една от най-бързо развиващите се софтуерни компании

19:15 - 19.07.2025
Важно днес

Кола се вряза в хора пред нощен клуб в Лос Анджелис и рани десетки

Пострадали са най-малко 30 души, един от тях е с огнестрелна рана

18:06 - 19.07.2025
Важно днес

IT срив блокира полските летища, службите разследват евентуален саботаж

Инцидентът засегна основни летища, включително във Варшава, Катовице и Гданск

17:32 - 19.07.2025
Важно днес

След вълна от публикации: Община Варна с обяснение по поръчката за храна в социалните услуги

Фирмите на Пламенка Димитрова и обвинения в корупция Ивайло Маринов участват в общо рамково споразумение за доставка на храна

16:36 - 19.07.2025
Живот

Massive Attack ще защитава музиканти, цензурирани заради подкрепата си за Газа

Към инициативата вече са се присъединили Kneecap, Fontaines D.C., Брайън Ино и Garbage

14:29 - 19.07.2025
Важно днес

Атанас Атанасов: Свидетели сме на пълзяща диктатура, налагана от Борисов и Пеевски

Атанасов обясни, че действията на властта имат дългосрочен характер и целят „узурпиране на репресивната власт“ в страната.

12:38 - 19.07.2025
Важно днес

Карадимов започва проверки на цените на лекарствата

След като КЗК обследва цените на храните, идва ред и на фармацевтичната индустрия

12:38 - 19.07.2025