Plug-in хибридите (PHEV) отделят почти пет пъти повече вредни емисии, които затоплят планетата, отколкото показват официалните данни, сочи нов доклад.
Този тип автомобили могат да се движат както с електрически батерии, така и с двигатели с вътрешно горене, и бяха рекламирани от европейските производители като начин за изминаване на дълги разстояния с по-ниски емисии. Според последните данни на неправителствената организация Transport and Environment обаче PHEV отделят с едва 19% по-малко CO₂ от бензиновите и дизеловите модели. Досега те са смятани за 75% по-малко замърсяващи.
Изследователите са анализирали данни от бордовите компютри на 800 000 автомобила, регистрирани в Европа между 2021 и 2023 г. Те установяват, че реалните емисии на въглероден двуокис на хибридите през 2023 г. са били 4,9 пъти по-високи от тези, отчетени при стандартизирани лабораторни тестове. През 2021 г. разликата е била 3,5 пъти.
„Реалните емисии растат, докато официалните намаляват“, предупреждават от Transport and Environment пред The Guardian. „Това е пропаст, която се задълбочава, и е реален проблем. Оказва се, че PHEV автомобилите замърсяват почти колкото бензиновите.“
Изследователите отдават по-голямата част от тази разлика на надценяването на така наречения „коефициент на използваемост“ - съотношението между изминатите километри в електрически режим и общия пробег. Според реалните данни едва 27% от шофирането на хибридите е в електрически режим, докато официалните оценки предполагат 84%.
Но анализът установява, че дори когато те са се движили в електрически режим, са замърсявали значително повече от официалните оценки. Причината според учените е, че електромоторите не са достатъчно мощни, за да работят самостоятелно, и двигателите с вътрешно горене работят в около една трета от разстоянието, изминато в електрически режим.
Хибридните модели отново влизат в политическия дебат, тъй като автомобилните производители оказват натиск върху ЕС да отслаби целите за намаляване на CO₂. Забраната за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. е подложена на силна критика от индустрията. Държавите с големи автомобилни сектори също са за удължаване на крайния срок.
Изследователите изчисляват, че подценяването на емисиите от PHEV е позволило на четири големи автомобилни групи да избегнат повече от 5 милиарда евро глоби между 2021 и 2023 г. То им е позволило по-лесно да отговорят на средносрочните цели и изисквания на ЕС за CO₂.
Освен това собствениците на тези автомобили плащат около 500 евро повече годишно за гориво, отколкото се предполага по лабораторни данни, става ясно още от доклада.
Според данни от европейските автомобилни асоциации и независими анализатори, през 2025 г. пазарът на PHEV в Европа бележи значителен ръст след няколко по-слаби тримесечия през предходната година.
Само през август продажбите на plug-in хибриди са се увеличили с около 59% в сравнение със същия месец на 2024 г., показват данни на Electric Cars Report. За периода януари–април 2025 г. в ЕС са регистрирани над 365 хиляди нови PHEV автомобила – ръст от около 12% на годишна база.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: