Кой е собственикът на катастрофиралия Boeing в Иран Снимка: © Getty Images

Украинският бизнесмен Игор Коломойский, приближен до президента Володимир Зеленски, е основен акционер в авиокомпанията "Международни авиолинии на Украйна" (МАУ).

Нейният Boeing 737-800 катастрофира малко след излитането си от летището на Техеран, като при инцидента загинаха всички 176 души на борда.

МАУ е най-големият авиопревозвач на Украйна, създаден през октомври 1992 г. като първата авиокомпания с участието на частен капитал. Към 2011 г. всички акции от дружеството са приватизирани.

Официални собственици на МАУ са кипърското дружество "Онтобет Промоушънс Лимитед" и украинската "Капитал Инвестмънт Проджект" (собственост отново на "Онтобет"). Компанията е част от групата "Приват", която се контролира от Игор Коломойский.

Самият Коломойский посочва, че притежава 25% от акциите на авиопревозвача, а сред останалите акционери са директорът на енергийната "Укртатнефт" Павел Овчаренко и Арон Майберг, гражданин на Израел и почетен консул на Украйна в Хайфа.

Авиопаркът на МАУ наброява 42 самолета, като компанията свързва Украйна с над 50 летища в Европа, Азия, Америка, Африка, Близкия Изток и др. Средната възраст на самолетите й е 12 години. Катастрофиралият Boeing 737 е бил сред по-новите машини на МАУ, произведен през 2016 г.

Зам.-министърът на инфраструктурата на Украйна Александър Кава посочва пред сайта "Страна.уа", че МАУ страда от сериозни финансови затруднения.

"Авиокомпанията не плаща таксите си на украинските авиодиспечери и на киевското летище "Бориспол". Дългът се изчислява на милиарди гривни. Дългът към летището е приблизително съпоставим", казва той. Кава посочва, че "технически проблеми могат да възникнат и в самолетите на компании, които имат нормално финансово положение", като призовава да се разследват всички версии за причината за катастрофата.

Кой е Игор Коломойский?

Коломойский е роден през 1963 г. в Днепропетровск, Украйна. Основател е на най-голямата индустриално-финансова група в страната "Приват", като притежава активи в банковия сектор, нефтената индустрия, металургията, земеделието и производството на храни, авиопревозите, медийния пазар и др.

По данни на Forbes богатството на Игор Коломойский възлиза на 1,1 млрд. долара.

Инженер по образование, той започва да се занимава с бизнес още в средата на 80-те години след създаването на възможността за кооперативна търговия в СССР. Заедно с партньорите си Алексей Мартинов и Генадий Боголюбов той се включва в няколко кооператива, които се занимават с препродажба на различни стоки - офис техника, горива, суровини за металургията и др.

През 1992 г. Коломойский става съосновател на "Приватбанк", която разширява значително активите си по време на масовата приватизация в Украйна. Сред предприятията, свързани с "Приват", влизат компанията "Укрнафта", коксохимически завод "Калинин", завод за феросплави и други индустриални обекти.

През март 2014 г. - малко преди анексирането на Крим от Русия - Игор Коломойский е назначен за областен управител на Днепропетровск. По информация на руски и украински медии, той подкрепя финансово няколко доброволчески въоръжени отряди, създадени през 2014 г. за подпомагане на силите за сигурност в Украйна след избухването на войната в Донецк и Луганск. Според репортаж на Wall Street Journal, Коломойский е обещавал по 10 000 долара награда за залавянето на някои проруски сепаратисти.

Сред подкрепяните от него отряди е и батальона "Азов", който се смята за ултранационалистическа организация. Критиците на Коломойский смятат, че той е един от първите олигарси в Украйна, които допълват бизнес- и политическите си структури с военизирани крила.

Национализацията на "Приватбанк"

В началото на 2015 г. Коломойский влиза в остър конфликт с президента Петро Порошенко - формалният повод е спор за изплащането на дивиденти от "Укрнафта", в която държавата притежава 50% + 1 акция. Върховната рада приема закон, който допуска снижаване на кворума, нужен за провеждането на общи събрания на акционерите; след влизането му в сила представителите на държавата в борда на нефтената компания отстраняват хората на Коломойский и поемат контрол над управлението й. Бизнесменът отговаря, като блокира сметките на фирми на Порошенко в своята "Приватбанк".

На 25 март 2015 г. Порошенко подписва указ за отстраняването на Коломойский от длъжността му на областен управител в Днепропетровск. През декември 2016 г. "Приватбанк" е обявена в несъстоятелност от Централната банка на Украйна, а веднага след това правителството одобрява план за национализирането й. До решението се стига след провеждането на стрес тест, според който "Приватбанк" има капиталов недостиг от 5,6 млрд. долара. Одитът показва още, че 97% от корпоративните й заеми са раздадени на компании, свързани с акционерите на финансовата институция.

Национализацията на "Приватбанк" е подкрепена от Международния валутен фонд като стъпка за оздравяване на банковата система на страната. МВФ, който отпусна 17,5 млрд. долара на Украйна през 2015 г., настоява пред властите да възстановят загубите, натрупани от собствениците на фалирали банки.

Спорът за собствеността на "Приватбанк" се превръща в повод за стотици съдебни искове между частните акционери и държавата. През април 2019 г. в последните дни преди втория тур на президентските избори в Украйна, съдът в Киев решава, че национализацията на банката на Коломойский е била незаконна.

Телевизията зад внезапния успех на Володимир Зеленски

Съвпадението между изборите и внезапния успех на бизнесмена в съда прави впечатление по много причини. Една от тях е връзката между Коломойский и новоизбраният държавен глава на Украйна - Володимир Зеленски.

Звездата на комедийния актьор изгрява именно благодарение на телевизионния канал на Коломойский "1+1", по който се излъчва сериалът на Зеленски "Слуга на народа" и други предавания с негово участие. Студиото на актьора "Квартал 95" сътрудничи с телевизията на бизнесмена от 2012 г.

В "Слуга на народа" бъдещият президент играе ролята на редови учител по история, който по случайно стечение на обстоятелствата става популярен в социалните мрежи със своя критична реч срещу политическата ситуация в страната. Група "анонимни" олигарси се възползват от славата му и го издигат за кандидат-президент, а новоизбраният държавен глава започва да реформира Украйна по свой план.

Така както героят от сериала на Зеленски печели изборите, така и самият актьор изненадващо детронира Петро Порошенко със 73% подкрепа на втория тур. Малко след победата на Зеленски - Игор Коломойский се завърна в Украйна след 2-годишно изгнание в чужбина.

Президентът, който дойде на власт с обещание да се бори с корупцията, се опитва да се дистанцира от бизнесмена, когото мнозина смятат за "сив кардинал" на новата администрация. Зеленски твърди, че отношенията между двамата не излизат извън старото им бизнес-партньорство.

Въпреки това съмненията за връзки между двамата остават силни, включително заради решението на Зеленски да назначи за началник на кабинета си Андрий Богдан, бивш адвокат на Коломойский. Основният проблем на бизнесмена - връщането на "Приватбанк" - все още не е разрешен.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Казусът Благовест Георгиев: Може ли Столичният общинският съвет да изключи съветник?

В началото на април Георгиев участва в пътен инцидент, а впоследствие се опита да избяга от местопроизшествието.

16:23 - 20.04.2024
Живот

Тейлър Суифт и разбитите сърца, или какво казват терапевти за 5-те фази на скръбта

Скръбта в действителност е по-малко предвидима

11:05 - 20.04.2024
Важно днес

Със 75 км/ч. над допустимата скорост е шофирал убиецът на треньора Ферарио Спасов

Футболният треньор Ферарио Спасов (61 г.) загина в катастрофа край Велико Търново през ноември миналата година.

10:23 - 20.04.2024
GEN Z дневници

VOL. 18: 40 години България на Еверест, каква република сме всъщност, Грузия с урок по бунт

Кои са 5-те новини от седмицата, направили впечатление на представителите на поколение Z* в редакцията на "Булевард България"?

09:57 - 20.04.2024
Важно днес

11 души са пострадали при катастрофа на автобус с българска регистрация в Турция

В превозното средство е имало 14 пътници, сред които и двама български граждани.

09:17 - 20.04.2024