Всичко започва с тътен и пожар в електрическа подстанция на около 2,4 км разстояние от Хийтроу.
Два часа по-късно най-натовареното летище в Европа прекратява всички полети.
120 самолета, които вече летят към Великобритания, са принудени да се върнат обратно или да се отклонят извънредно. И това е само началото.
Над 200 000 пътници бяха засегнати от затварянето на Хийтроу в петък, което продължи 16 часа и доведе до отмяна или отклоняване на най-малко 1350 полета.
Търговските доставки на стоки за стотици милиони паунди беше нарушена. Всички си задават въпроса как е възможно една авария в електростанция да доведе до толкова сериозни последствия.
Хийтроу има повече от един източник на електрозахранване, но подстанцията в Норт Хайд e особено важен елемент в системата, съобщава BBC, като цитира свой източник от компанията National Grid, която управлява мрежата в Англия и Уелс.
Не само летището, но и хиляди други домакинства са останали без ток заради повредата.
Системите за резервно захранване, които би трябвало да заработят след подобно изключване на тока, се оказват неефективни при пожара в трансформатора.
Хийтроу консумира електроенергия колкото "един малък град", коментира BBC. Няма как летището да се снабди с толкова много генератори, колкото биха били нужни, за да продължи да работи без прекъсване.
Самото летище е частна собственост на Heathrow Airport Holdings, създадено след приватизацията на бившата Британска авиационна служба.
Някои ключови системи разполагат с резервно захранване, но задействането на алтернативни източници на електроенергия за цялото летище е отнело цял ден.
В близост до Хийтроу има две подстанции на National Grid - първата е в Норт Хайд и именно тя се запали, а втората е на юг в Лейлхам. Само една от тях е свързана с Хийтроу чрез локална разпределителна мрежа и това е подстанцията, която изгоря.
Директорът на компанията Montel Group, която се занимава с анализи на енерийния пазар, посочва, че е притеснително как толкова голямо и важно летище като Хийтроу може да бъде толкова уязвимо на повреда в една-единствена точка.
Оказва се, че Хийтроу е едно от двете летища (наред с Гетуик) във Великобритания, които изобщо са подлагани на регулация за стандарти за издръжливост при извънредни ситуации.
Почти половината от целия въздушен транспорт на карго от Великобритания минава през този хъб. Всяка година Хийтроу обработва стока за близо 200 милиарда паунда, или средно оттук преминават товари за над 500 млн. паунда на ден.
Близо 84 000 000 пасажери са пътували през лондонското летище през 2024 г.
Това го прави най-голямото в Европа по пътнически трафик и пето в света след летищата в Атланта, Дубай, Далас и Токио.
Летището обяви, че ще започне вътрешно разследване за причините за спирането на работа.
"Надяваме се, че всички засегнати разбират, че решението за затварянето беше взето, защото поставяме сигурността на пътниците и колегите ни на първо място. Ще извлечем поуки от безпрецедентния случай", се казва в позиция на летището.
Правителството на Киър Стармър също започва спешна проверка на обстоятелствата около спирането на тока към Хийтроу и съседните селища.
За момента властите твърдят, че няма данни за умишлена атака при пожара. Но както коментира Spectator: "злонамерените страни получиха много полезен пример за това колко уязвима е инфраструктурата на Великобритания".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: