Свалянето от ефир на „Шоуто на Джими Кимъл“ по ABC е много по-сложен сюжет от версията за санкциониране на комика за коментара му за убийството на Чарли Кърк. И причината е свързана със сделка за милиарди.
Това казва журналистът и водещ на CNN Джейк Тапър във видео, заснето от влака и публикувано в профила му в Instagram.
В анализа си Тапър насочва вниманието към Боб Айгър, изпълнителния директор на Disney – компанията, която притежава ABC.
Айгър е изправен пред стратегически ход с огромен залог: Disney планира придобиването на Fubo, американска платформа за телевизия на живо, известна с богатия си спортен каталог.
Сделката може да промени баланса в индустрията, а преди това трябва да получи зелена светлина от Министерството на правосъдието и от Федералната комисия по комуникации на САЩ (FCC). А това значи, че Disney не бива да ядосва администрацията на Доналд Тръмп.
Сливания от подобен мащаб минават през съгласуване с регулаторите - за да се прецени дали твърде много медийно съдържание ще се концентрира в ръцете на една компания. Това би създало предпоставки за нелоялна конкуренция и може да постави останалите телевизионни канали на колене пред рекламодателите.
Сделката поставя Айгър в деликатна ситуация.
„Той ще трябва да вземе решение – да заеме позиция, която може да се окаже определяща занапред. Решение, което може да го постави в конфликт или с администрацията на Тръмп, или с принципа, че правителството не бива да принуждава частни компании да заглушават гласове, които не харесват - което очевидно се случва“, казва Тапър.
Журналистът насърчава зрителите да „следват парите“ , защото в центъра на тази история не стоят само телевизионни програми и обидени зрители, а милиардни корпоративни интереси и връзките им с политическата власт.
Как администрацията на Тръмп може да влияе върху сделки като тази на Disney с Fubo?
Чрез регулаторите и агенциите, които тя контролира. Федералната комисия по комуникации на САЩ (FCC) регулира телевизионния и радиопредавателния пазар в САЩ. Ако Disney иска да направи промени или разширения, които засягат филиали (например продажби, сливания или промени в лицензите), сделката трябва да получи одобрение от комисията.
Председателят на FCC Брендън Кар (назначен от Доналд Тръмп) директно обвини Джими Кимъл, че с коментара си за Чарли Кърк прави „целенасочен опит да се лъже американският народ“ — и че комисията ще реагира. Той отправи критиките си директно към компанията-майка на телевизията Disney, а не просто към ABC.
Администрацията на президента може да оказва непряко влияние, като подкрепя или критикува медийни компании публично — пример е изказването на Тръмп от четвъртък за "отнемане на лицензите" на някои телевизионни мрежи, които са критични към него.
Неотдавна поддръжници на Тръмп яростно критикуваха администрацията на Джо Байдън, че е принудила компании като Meta да цензурират определено съдържание, включително по време на кризата с Covid-19. В момента обаче ситуацията е различна: големи медийни компании цензурират предварително — свалят от екран хора, които са потенциални дразнители за президента.
Случаят със свалянето на Джими Кимъл от ефир и реакцията на Федералната комисия по комуникации ясно демонстрираха как публично изразени позиции могат да окажат косвен натиск върху корпоративни решения. А медийните сделки могат да бъдат силно зависими от политическо и регулаторно влияние, а не само от финансови и бизнес аргументи.
Случаят с Кимъл изглежда като повторение на скандала в CBS, които спряха излъчването на "The Late Show" със Стивън Колбер.
Това стана две седмици, след като компанията майка на CBS – Paramount, се съгласи да плати 16 милиона долара на Доналд Тръмп, за да спре негов иск за гигантско обезщетение. Тръмп се жалваше, че публицистичното предаване на CBS "60 Minutes" е извършило предизборна манипулация с репортаж по интервю на Камала Харис.
Paramount беше подложена на сериозни критики, че се е поддала на натиск от Тръмп дело, което вероятно е медийната компания е щяла да спечели в съда. Истинската причина Paramount да не желае повече неприятности с президента на САЩ беше нуждата от одобрението на FCC за сливането на студиото със Skydance.
В същия контекст следва да се разглежда и потенциалната покупка на Warner Bros Discovery (включително HBO, DC Studios и CNN) от новите собствениците на Paramount.
При друга политическа обстановка обединението Paramount – Warner Bros би повдигнало сериозни антимонополни въпроси. Вливането на CBS News и CNN под шапката на една компания би било трудно за одобрение в предишни управления в Белия дом. Но според източници, близки до регулаторите, администрацията на Доналд Тръмп може да прояви по-голяма гъвкавост в конкретния случай.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: