Черноморските общини ще могат да получат до 240 хил. лв. от държавата за реклама Снимка: © Getty Images

Общините по българското Черноморие ще могат да получат финансиране от държавата за маркетингови дейности и реклама на туристическите си услуги. Това ще става по нова програма на Министерството на туризма, по която те ще трябва да кандидатстват с проекти.

За целта са предвидени общо 5 млн. лв., като максималната стойност на един проект не надвишава 400 хиляди евро. Министерството покрива 60% от стойносттс на проекта, а общините осигуряват останалите 40%. Идеята е да се създаде публично-частно партньорство между държавата, местните власти и частния сектор.

Проектите, които ще се финансират, трябва да рекламират не само туризма по Черноморието, но и България като дестинация. С идеи могат да кандидатстват общо 21 общини, сред които са Варна, Бургас, Каварна, Балчик, Поморие, Несебър, Созопол, Шабла и Царево.

Основната цел е да се повиши туристическата заетост в тези области, но и "имиджа и престижа на България като привлекателна туристическа дестинация сред чуждестранните гости и партньори".

На практика общините ще трябва да кандидатстват с проекти в партньорство с туроператори или други общини, като могат да се фокусират върху разлини неща за рекламата - например посещения на забележителности, фестивали, спортни състезания, спа туризъм и други, които могат да разширят потока на чуждестранни туристи.

От Министерството на туризма са убедени, че това е стъпка в правилната посока и програмата е новаторска за сферата на рекламата и туризма. С нея на практика държавата осигурява част от средствата, а общините и техните партньори ще трябва да покажат инициативност и креативност.

"Ръководихме се от факта, че местните власти на място имат много по-добра картина как да се развие туризма, защото туризмът освен в национален, глобален и световен мащаб, има и своите локални и месни черти. В случая целяхме да въвлечем общините в изпълнението на тези проекти, защото когато си въвлечен, когато участваш с някакво финансиране, ти придобиваш чувство за собственост към проекта и към идеята", обясни Кордова.

Рекламите трябва да са насочени за промотиране на региона като цяло, затова от ведомството уточняват, че няма да бъдат финансирани проекти, чийто дейности са насочени към популяризирането на конкретни места за настаняване, морски атракционни и заведения.

Всеки един проект може да бъде на стойност до 400 хил. лева, като, съгласно условията, държавният бюджет ще покрива 240 хил. лв. от тях. 50% от средствата ще бъдат изплащани авансово още преди изпълнението на кампанията, а останалата част след нея. Общините могат да си партнират в рамките на процедурата с туроператори и юридически лица, които са оператори на граждански летища. Минималното изискване е в проекта да има поне една община като допустим кандидат и една туроператорска организация и/или оператор на гражданско летище.

"Съфинансирането от страна на бизнеса дава възможност да се обединят и увеличат средствата, което означава, че парите на данъкоплатците са насочени за развитие на бизнеса и повече приходи. Това е важно предимство, заложено в Програмата, и ресурсите не се разпиляват", заяви министърът на туризма Зарица Динкова на брифинг пред медиите.

Идеята се хареса на представители на бизнеса. Концесионерът на летищата в Бургас и Варна "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД и Алианс Българско Черноморие харесаха новата процедура, но обясняват, че към нея има нужда от ясни обяснения и разбираеми правила за всички, които искат да се възползват от нея.

"Програмата е стъпка в правилната посока и има потенциала значително да разшири маркетинговото присъствие на страната ни на ключови входящи пазари, които все още не са възстановили нивата си от преди пандемията от COVID-19", казват от "Фрапорт", цитирани в позиция от БТА.

Положителна е оценката и на представители от туристическия сектор. Според председателя на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА) д-р Сийка Кацарова, новата програма ще увеличи конкурентоспособността на туристистическата индустрия.

"Без подкрепата на държавата няма как да се прави бранд, който има претенции да се конкурира на европейския и на световния пазар.... Чуждестранните гости, пристигайки в България, разходват средства не само в хотела или в спа центъра на инвеститор Х. Те започват да харчат пари от кацането на летище, такси, трансфери, сувенири, посещения на музеи, хранене в местни заведения и т.н. В този ред на мисли, този модел на финансиране е разумен и е работещ в конкурентни на България туристически дестинации", посочва д-р Кацарова през сайта за новини от туристическия бранш "BgTourism.bg".

В момента целевата група по процедурата са Черноморските общини, но има възможност стратегията да бъде разширена и да насочена към други конкретни региони, сред които Родопите, Дунавските пристанища и Розовата долина.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Никола Минчев отрича да има нещо общо с казуса "Корал"

Прокуратурата призна, че от август 2023 г. се занимава с казуса

14:32 - 29.04.2024
Технологии

Няма ляво, няма дясно - Huwei FreeClip и синия океан от възможности 

Дизайнът не е случаен – този модел попада в нова категория - т.нар. open fit

13:00 - 29.04.2024
Важно днес

Отказва ли се Санчес от премиерския пост след разследването за корупция срещу жена му

Премиерът на Испания обяви своето решение, след като пет дни спря да изпълнява публичните си задължения

12:22 - 29.04.2024
Важно днес

От "Корал" до Пашата: Скандалът с документите на Кирил Петков и взаимните обвинения

Кирил Петков замеси Румен Николов-Пашата в скандала с предполагаемите фалшиви подписи

10:29 - 29.04.2024