Министерството на околната среда обвини собственика на кораба Vera Su в това, че е нарушил всички стъпки в одобрения метод за претоварване на плавателното средство по време на аварийната операция.
В понеделник сайтът Maritime.bg показа как кран разсипва големи количества азотен тор при опита си да освободи част от товара на заседналия кораб край Яйлата. Разпиляването на химикала в морската вода беше опасността, заради която еколози предупреждаваха за сериозни щети върху флората и фауната край резервата.
"Приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ. На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, проведена късно вчера в БД „Черноморски район“, е решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки. Пакетираният товар да бъде транспортиран с баржи при засилени мерки за безопасност за морската околна среда.
Предложеният метод от Морска администрация, който МОСВ одобри, е разтоварване чрез платнени денкове, които се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение (фуния) и последващото им пренасяне с кран до баржата.
На срещата е обърнато специално внимание, че между заседналия кораб и баржата трябва да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика са приложени коренно различни действия от одобрените", се казва в позицията на МОСВ.
От МОСВ са разпоредили да се прекратят всички действия по разтоварване на кораба, докато не се осигури природосъобразна технология за операцията.
Междувременно служебният министър на транспорта Христо Алексиев обяви, че готви уволнения в "Морска администрация" заради допуснатото нарушение.
"Това е задължение на корабособственика. Учудващо за мен "Морска адмнистрация" му е дала твърде много време за действие - една седмица за съставяне на план и един месец за извеждане на кораба. За мен това е безумно. С моя заповед спрях тези действия и мобилизирахме всички налични ресурси - не само в държавата, но и в частните компании. Каквито и действия да извършват оттук нататък, трябва да бъдат съгласувани с МОСВ, защото ние трябва да пазим природата и здравето на хората. Доста съм разочарован, затова тръгнах по най-бързия начин и да видя какво се случва. Ще проверя по веригата кой е спал и кой не си е свършил работата. Но това е работа, която не е свършена назад във времето ", каза той пред журналисти в Яйлата.
Алексиев не спомена името на фирмата, но коментира, че тя се е занимавала с мисията по извеждането на останките от руската подводница "Курск". Вероятно става дума за нидерландската компания SMIT Salvage, която е работила по този случай.
Христо Алексиев обвини предшествениците си в Министерството на туризма за това, че не са осигурили ресурси и процедури за бърза реакция в подобни аварийни ситуации. Той коментира, че е използвал личните си контакти с чуждестранна salvage-фирма, която се занимава със спасяване на кораби. Очаква се тя да представи свой план за действие днес. Междувременно Военноморските сили ще осигурят 4-тонни котви, с които Vera Su да бъде стабилизиран, за да не се разбие в скалите при очакваното бурно вълнение на морето тази вечер.
Азотен тор от заседналия кораб Vera SU е разсипан при разтоварването
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: