Ръководството на МРРБ освети нова схема за предполагаемо източване на средства от държавния бюджет - чрез изкуствено завишаване на парите за поддръжка на съществуващите пътища чрез възлагането на текущи ремонти по отсечки, за които е нужно да се направи основен ремонт.
Обект на проверка са 76 отсечки - вкл. прословутият вълнообразен участък от АМ "Тракия" между Чирпан и Стара Загора - за които АПИ са плащали по цени за текущи, вместо основни ремонти.
От 2018 г. има доклад на Агенция "Пътна инфраструктура", в който са описани 76-те пътя в лошо състояние, чийто ремонт по прогноза е трябвало да струва около 370 млн. лв.
Вместо това между 2018 и началото на 2021 г. са възложени ремонти за обща сума от 956 милиона лева на тези участъци.
За 13 от обектите е имало вече готови проекти за извършване на основен ремонт - включително за пътя София-Пазарджик. Вместо това по тях са направени работи, категоризирани като "текущ ремонт".
В 24 от отсечките има 100% съвпадение на дължината по описанието в доклада на АПИ и изпълнените впоследствие ремонтни дейности. Вместо прогнозната цена от 114,5 млн. лв. според оценката на пътната агенция, се е стигнало до надуване на разходите до 296,8 млн. лв. заради текущи ремонти на същата дължина.
Разликата между основния и текущия ремонт е, че цената при първия е по-ниска, но гаранцията е по-дълга (10 г.), а надзорът по строителството - по-висок, каза служебният министър Виолета Комитова.
Основният ремонт на отсечката Чирпан - Стара Загора по АМ "Тракия" е трябвало да струва 95 млн. лв. според оценката на АПИ в края на 2018 г.
В момента фирмите-изпълнители на текущия ремонт са предявили 207,3 млн. лв. разходи за изпълнението.
"Гаранция за това колко ще изкара този път не може да е повече от 5 години. Никой не е пипал конструкцията отдолу, както е било предвидено в края на 2018 г. това да се случи. Ако беше направен основен ремонт, щеше да се влезе в конструкцията на пътя и всички проблеми с неравностите и пропаданията щяха да бъдат преодолени", каза директорът на ДНСК Влади Калинов.
В един от участъците по пътя Самоков-Ихтиман е имало повреди на асфалта до изравяне на ниво пръст. Но отново е възложен текущ ремонт вместо основен.
На друга пътна отсечка до Лъки, категоризирана като текущ ремонт, е направено отнемане на скали около платното.
"Когато се променя поръчката, се прави, за да се оскъпи строежа, да няма строителни книжа и да се намалят гаранционните срокове. Това е безконтролно харчене на публични пари", каза още той.
Калинов посочи, че за да се спре схемата "ремонт на ремонта", трябва да се възлагат основни ремонти само с обществена поръчка по одобрен проект и приемане на работата само с акт 16.
Вътрешният министър Бойко Рашков, който също присъства на пресконференцията, обяви, че се очаква Петя Аврамова и Николай Нанков да бъдат разпитани и по тези казуси, а не само за съмненията за изчезването на 60 млн. лв. от един от лотовете на АМ "Хемус".
"След 30-годишна следствена практика не съм могъл да си представя, че е възможно да се извърши и то под ръководството на изпълнителната власт. Не може Борисов да не е знаел за тези схеми, защото всички служби са под негов надзор. Борисов е този, който трябва да поеме цялата отговорност - и политически, и с оглед на наказателните процеси. Аврамова и Нанков не могат да правят каквото си искат в това министерство", каза той по повод двата случая.
МВР ще разпита двама бивши министри на ГЕРБ за аферата с АМ "Хемус"
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: