Министерството на вътрешните работи отказва достъп до ключови данни за "Черна писта" - интерактивната карта на най-опасните пътища в България, разработена от 18-годишния Мартин Атанасов и посещавана от над 300 000 души само за два месеца
Самият Атанасов описва как отказът на МВР да съдейства на доброволческия проект "постепенно прерасна от неофициално мълчание в официална административна блокада".
Министерството на Даниел Митов е отказало достъп на Атанасов до пълни и актуални данни за: ПТП-та, местоположение, заобикаляща среда, информация за участващите ППС-та и водачи и други.
Искането е направено по Закона за достъп до обществена информация.
Аргументът: същите вече били достъпни чрез тяхната собствена карта и нямало нужда да се предоставят допълнително. В тяхната платформа такива обаче отсъстват, отбелязва Мартин Атанасов.
„Вместо действията на институциите да насърчат развитието на граждански инициативи и да демонстрират готовност за откритост, усещането е по-скоро за опит такова участие да бъде заглушено. Вместо сътрудничество, получавам отказ. Вместо диалог – мълчание. Това вече не е само институционално бездействие. Това е послание към всички хора, че не си струва дори да се опитват", казва той в позиция, разпространена до медиите.
За разлика от МВР - авторът на "Черна писта" е подписал споразумение за партньорство с Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) и получава "частична" подкрепа от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Регионалното министерство.
Единствените получени до момента данни са от АПИ и ДАБДП, като това са набори за инфраструктура – настилка, състояние, характеристики. Те са важни, но без връзката с детайлна информация за реалните инциденти, позволяват едва повърхностно обяснение на тревожните отсечки.
Контактът с Министерството на вътрешните работи остава едностранен, иницииран изцяло от Мартин, без покана, без партньорска заявка.
Началото на „Черна писта“ беше провокирано от трагичната смърт на 12-годишната Сияна, загинала в жестока катастрофа през март тази година.
Тогава Мартин Атанасов, ученик в 127 СУ „Иван Николаевич Денкоглу“, решава да действа. След седмици на самообучение по географски информационни системи, с подкрепа от IT компании и доброволци, той създава интерактивна карта на катастрофите – граждански проект, какъвто до този момент не съществува в България.
Едва когато "Черна писта" заработи, Министерството на вътрешните работи представи собствена онлайн карта на пътнотранспортните произшествия.
Сега тя е използвана като оправдание да не даде достъп на Атанасов до още по-конкретни данни, каквито липсват във ведомствената карта.
Въпреки всички трудности, създателят на „Черна писта“ не се отказва.
"Ще продължа да правя това, което мога, за да помагам по онези обществени теми, които засягат всички ни. Защото когато институциите мълчат, толкова по-важно е да не мълчим ние. Научих, че една идея има значимост, когато я следваш докрай с постоянство, с воля и с увереност. Вярвам, че всяко усилие има смисъл и че макар промяната да не идва веднага, тя започва в мига, в който някой реши да не се откаже.“
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: