Германският автомобилен производител Volkswagen обяви, че митата, наложени от американския президент Доналд Тръмп, са донесли на компанията загуби от 1,3 млрд. евро само през първата половина на 2025 г..
В резултат се очтита сериозен спад в печалбите и до понижение на финансовите прогнози за годината. Това е първата конкретна оценка от страна на гиганта за щетите от търговската война на Тръмп.
Компанията, която освен Volkswagen, произвежда и марките Audi, Porsche, Skoda, Seat, Bentley и Lamborghini, отчита спад от 29% в оперативната си печалба за второто тримесечие на 2025 г. – до 3,8 млрд. евро срещу 5,4 млрд. евро за същия период миналата година.
Това обаче не се дължи само на ефекта от новите мита, но и по-високите разходи за преструктуриране - около 700 млн. евро, включително за реорганизация на производството и съкращения. Отчита се и слабо представяне на премиум брандовете Porsche и Audi, които разчитат основно на износ.
Ускорения преход към електрически автомобили, както и засилващата се конкуренция от страна на Китай в европейската индустрия, също допринасят за тези резултати..
Volkswagen понижи прогнозата си за печалбата и паричния поток за 2025 г., като уведоми инвеститорите да очакват оперативна печалба между 4 и 5% от приходите – спрямо предишната прогноза от 5,5 до 6,5%..
Финансовият директор на гиганта Арно Анлиц предупреди, че колкото по-дълго се задържат високите мита, толкова по-сериозен ще бъде натискът върху маржовете и паричния поток. Компанията вече очаква нетни парични постъпления между 1 и 3 милиарда евро, което е рязък спад спрямо предходни години.
Американските мита удариха най-силно луксозните марки на Volkswagen Group. Доходността на Porsche се срина от 16,4% на 5,2%, а общата рентабилност на групата, в която влизат още Audi, Bentley, Lamborghini и Ducati, падна до едва 3,3%. Това е сериозен проблем, тъй като тъкмо този сегмент досега беше двигателят на печалбите в компанията.
В допълнение, доставките на автомобили за САЩ, които са най-големият външен пазар на германската автоиндустрия, са намалели с почти 10% за първата половина на годината.
На фона на тези финансови загуби, ръководството на Volkswagen и други европейски автомобилни производители в момента искат Европейската комисия спешно да постигне търговско споразумение с Вашингтон.
Те настояват за ставката от 25% върху вноса на европейски автомобили да се върне в нивата преди ерата на Тръмп, когато търговските тарифи бяха едва 2,5%.
В момента САЩ и ЕС продължават с преговорите по темата, като поставеният краен срок за сключване на сделка е 1 август. Администрацията на Тръмп обаче не е дала сигнал, че двете страни са близо до подписване на споразумение.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: