Законопроектът на ПП-ДБ за съкращаване на комисионните за търговците на винетки се сблъска с очаквана съпротива от страна на основния засегнат играч в сектора - "Интелигентни трафик системи" (ИТС).
Това се случва няколко дни след като съсобственичката на дружеството Станислава Арнаудова беше въвлечена в разследване на BIRD, което уличава финансовият министър Асен Василев и Даниел Лорер в предполагаем конфликт на интереси с нея и ИТС заради имотна сделка.
В деня, в който публикацията се появи в сайта на BIRD, 12 депутати от групата на ПП-ДБ начело с Кирил Петков внесоха предложение за сериозно намаляване на законово гарантираните отчисления за доставчиците на винетки, какъвто е ИТС.
- В момента тази услуга струва 7% от стойността на винетката. От ПП-ДБ предложиха да поевтинее значително - до 3%.
- Мотивът са високите разходи на държавата за комисионни на частните доставчици: 17-23 млн. лв. на година само от продажбата на винетки, според данни на МРРБ.
- Предвижда се и разделяне на продажбите на винетки от тол таксите, така че търговец, който иска да продава винетки, да не бъде длъжен да сключва партньорство с един от малкото частни национални доставчици, а да може да го прави сам.
- Ограничава се и правото им да се рекламират в търсачки като конкуренти на АПИ през интернет страници, защото "не предоставят реални пазарни услуги, а само посредничество". Запазва се рекламата през мобилни интегрирани приложения, защото много от телекомите предоставят възможността за покупка на е-винетка като част от цялостна услуга за удобство на гражданите.
Това е вторият случай, в който от ДБ предлагат тези промени - през януари 2023 г. не бяха одобрени от мнозинството в краткото 48 Народно събрание.
От "Интелигентни трафик системи" атакуват проекта, като твърдят, че промените ще "влошат качеството на пътното таксуване, противоречат на европейското и националното законодателство и са технически несъвместими с тол системата".
ИТС са най-големият доставчик на винетки в България, като до 2023 г. се конкурираше само с един друг търговец. През 2023 бяха сключени договори с още два национални доставчика на услуги.
Ето как изглеждат приходите им от комисионни по данни на МРРБ към януари 2023.
Те са против и намаляването на комисионната до 3%, което смятат за "недостатъчен таван за изпълнение на високите изисквания" за продажба на електронни винетки.
Забраната за реклама в интернет на частните доставчици също е атакувана като дискриминационна, ако това право се запази за Националното тол управление BGToll.
"Остават съмненията за лобизъм", пише в позицията, защото забраната за реклама ще важи само за малкото национални доставчици на услуги, но не за други търговци.
Най-много критики отправят от ИТС по повод разделянето на продажбите на винетки и тол таксите.
Те твърдят, че съществуващата в България смесена система прави невъзможно диференцирано предоставяне на услугите за таксуване по време (винетки) и по разстояние (тол).
"Законопроектът предпоставя изграждането на нова система за продажба на електронни винетки с нови инвестиции от държавния бюджет, като не се използват вече въведените софтуерни решения на тол системата и националните доставчици на услуги", твърдят от ИТС.
Според тях отварянето на конкуренцията можело да доведе до "реален риск от понижаване на качеството на услугата поради множество интеграционни процеси с лица без доказана експертиза".
Те цитират и европейска директива, според която тол таксуването трябва да се извършва от независими оператори, защото ако се прави от държавните органи, които определят правилата и размера на таксите, това се превръща в държавен монопол и дава възможност за злоупотреби на пазара".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: