Абонирайте се за нюзлетъра на "Булевард България", за да получавате селекция с най-интересните теми на седмицата през погледа на нашия екип:
Няколко дни мисля по въпроса защо голфът и електрическите автомобили ми се струват толкова подходяща комбинация. Стигнах до извода, че и двете споделят една и съща философия.
На първо място е тишината - на голф игрището шумът е нежелан. Голф количките от десетилетия са електрически, много преди електромобилите да станат масови. Същият принцип важи и за електрическите автомобили - движение без шум, без вибрации и без вреда за околната среда.
Следва ритъмът. Голфът не е спорт на бързането, а на правилното темпо и контрол. Същото важи и за шофирането на електрически коли – плавно ускорение, линейна мощност, предсказуемо поведение.
Сходни са и потребителите. Хората, които играят голф, често търсят комфорт, качество и дългосрочна стойност, а не показност. Това е същата аудитория, към която са насочени модерните премиум електромобили – клиенти, които избират технологията не заради модата, а защото тя логично пасва на начина им на живот.
Размислите по сходствата между голфа и електромобилите дойдоха естествено заради мястото, на което прекарах последните дни - Коста дел Сол, красивият район около Малага и Марбея, който предлага над 300 слънчеви дни годишно. Някои наричат това прелестно пространство в Южна Европа „Коста дел Голф“ заради огромния брой голф игрища. Броят им е около 70, което прави района истински рай за голфърите, които пък са предпочитани гости на луксозните хотели, които се радват на целогодишен туризъм.
Точно тук BMW реши да направи премиерата на един модел, който спокойно можем да определим като най-важния за бъдещето на германския автомобилен гигант – компактния електрически SUV iX3.
За BMW това не е просто нов модел, а началото на Neue Klasse – проект, в който компанията е инвестирала над 10 милиарда евро през последните пет години. Това е най-голямата инвестиция, правена някога от германския производител, и тя далеч не се изчерпва с един модел. Безпрецедентното финансиране обхваща укрепване на инфраструктурата за производство на батерии и създаването на електродвигатели от шесто поколение.
За iX3 BMW изгради буквално от нулата нова фабрика в унгарския град Дебрецен, откъдето електромобилите ще тръгват към своите собственици.
Neue Klasse на практика ще бъде новата „операционна система“ на BMW. Целта е до края на 2027 г. тя да бъде пренесена в над 40 нови и обновени модела, като тук говорим не само за електрически автомобили. С други думи – iX3 до голяма степен показва бъдещето на BMW като електрическа архитектура, философия на управление, дизайн и обновена инфотейнмънт платформа iDrive X. Още преди представянето на iX3 от германската компания го обявиха за най-добрия електромобил в индустрията, така че очакванията бяха наистина големи.
Самото име Neue Klasse не е избрано случайно. В началото на 60-те години така се нарича серията модели, които буквално спасяват BMW от финансов колапс и поставят основите на модерната марка – спортни, динамични седани като BMW 1500 и 2000, от които по-късно се ражда и легендарната Серия 3. Днес ситуацията е коренно различна – BMW не се бори за оцеляване, а инвестира рекордни средства в бъдещето си. Както подчертава изпълнителният директор Оливер Ципзе, въпреки над 10-те милиарда евро вложени в Neue Klasse, компанията остава на печалба благодарение на настоящото си портфолио.
За Neue Klasse от 60-те години напомня и дизайнът на предната част с по-тесни „бъбреци“, които са в синхрон с продълговатите фарове. Като говорим за дизайн, всеки може да има свое мнение, но тук първото ми впечатление се запази и впоследствие – автомобилът изглежда различен от обичайното BMW и определено ме грабна с подчертано аеродинамичния си вид и приятни линии. Нещо друго, което загатва за новата ера за компанията, е обновената емблема – признавам, първоначално дори не я бях забелязал. Веднага успокоявам настоящите притежатели на BMW, които искат да имат най-актуалната версия – доколкото разбрах, срещу около 70 евро ще можете да я поставите и на по-стар модел. Но да се върнем към iX3.
По коефициент на челно съпротивление единственият по-аеродинамичен електромобил от iX3 се оказва Tesla Model Y. Само че в случая говорим за значително по-висок автомобил. Настъпвайки газта, впечатлението се потвърждава – усещането е за много лека и повратлива кола. На моменти спокойно може да забравиш, че си в SUV. Мощността е 469 к.с., а максималната скорост – 210 км/ч.


При електрически автомобил обаче друг показател е по-важен – пробегът. Стандартният въпрос е дали ще стигне до морето без спиране за зареждане. В случая отговорът е категоричен, защото максималният пробег, който посочва производителят, е 805 км. В зависимост от това откъде тръгвате, това означава, че можете дори да се върнете, без да зареждате. Разбира се, всичко зависи от стила на каране, скоростта и маршрута, но спокойно можем да предположим, че около 600 км са напълно реалистични.
От BMW илюстрират възможностите на батерията с интересен експеримент – двама служители избират щадящ маршрут и икономичен стил на шофиране от завода в Дебрецен до централата в Мюнхен. Резултатът е впечатляващ: 1000 изминати километра с оставащи 2% заряд.
По време на теста в Испания не се наложи да зареждаме, но и тук германците правят сериозна заявка – за около 10 минути могат да се добавят приблизително 350 км пробег при наличие на 400-киловатова зарядна станция.
Споменах ви, че в Коста дел Сол 300 дни от годината са слънчеви. Е, ние случихме на малко по-нетипични за района условия. Точно в деня на карането беше валяло като из ведро, а впоследствие разбрахме, че в най-близкото градче е преминало торнадо със скорост от 130 км/ч.
За нас това означаваше мокри планински пътища и още по-реален тест за способностите на iX3. Истината е, че в днешни дни качественият автомобил повишава и уменията на човека зад волана чрез съвременните асистиращи системи.
В тези условия iX3 много бързо ми показа, че не съм сам на пътя. Асистентът за поддържане на лентата работеше деликатно, но уверено – особено по тесните планински отсечки с дълги и слепи завои, където асфалтът беше хлъзгав, а видимостта далеч не идеална. Корекциите бяха почти незабележими, но достатъчни, за да дадат усещането за спокойствие, че автомобилът „чете“ пътя заедно с теб, а не просто реагира в последния момент.
Освен това около 98% от спирането се извършва чрез рекуперация, което на практика означава, че автомобилът през по-голямата част от времето се управлява с един педал. Комбинацията от сензори, радари и камери идентифицира препятствията и другите участници в движението, за да подпомогне безопасността. В съчетание със стабилното шаси и предсказуемото поведение в завоите усещането е, че iX3 не се опитва да впечатлява с агресивна намеса, а да подпомага точно там, където условията го изискват.
Има възможност и за полуавтономно шофиране – например смяна на лентата чрез поглед встрани, с който „подсказваш“ на автомобила намерението си. Не го изпробвах лично, но колеги споделиха, че работи убедително. Можете да видите и как функционира автономното паркиране от видеото на румънския колега, с който бяхме заедно в Андалусия:
Интериорът на iX3 също ясно показва накъде гледа BMW с визията си за бъдещето.
Първото впечатление е, че има всичко необходимо и нищо излишно. Седалките са удобни и предлагат изненадващо приятен масаж, а салонът е изключително просторен, включително и на втория ред. Физическите бутони са сведени до минимум и реално присъстват основно при вратите, докато управлението на всички функции е концентрирано в централния 18-инчов екран, извит леко към шофьора, така че да е максимално удобен за използване по време на движение.


От BMW поставят специален акцент върху 110-сантиметровия панорамен дисплей, разположен под предното стъкло по цялото му протежение.
Над кормилото – което се предлага в три варианта – са изведени основните данни за шофирането, които остават фиксирани, докато останалата информация може да бъде персонализирана според предпочитанията.
Признавам, че първоначално гледах скептично към това решение, но няколко часа зад волана бяха напълно достатъчни, за да променят мнението ми. Особено като навигация панорамният дисплей се оказва безценен – в комбинация с останалите екрани на практика няма как да объркаш къде точно трябва да завиеш. А това го казвам от личен опит, защото иначе не рядко ми се случва да се чудя „тук ли беше, или на следващата“.
Единствено с виртуалния асистент не успяхме да намерим общ език от първия път. На няколко пъти не разбираше точно какво искам от него, но съм склонен да приема, че вината може и да е в мен и че при по-дълго съжителство ще се разбираме значително по-добре.


Що се отнася до практичността, още при първия поглед към багажника си казах, че спокойно бих побрал в него двете детски колела и пак ще остане място за останалия багаж. Ако трябва да съм конкретен – обемът достига до 1750 литра. Под предния капак, разбира се, има и допълнително място за багаж, типично за електромобилите.




След всички тези километри по мокрите пътища на Андалусия дойде моментът да се разделим с автомобила – поне засега.
От пролетта той ще се появи и по българските пътища, като предварителните продажби на iX3 50 xDrive вече са в ход, а цените започват от 66 340 евро за базовата версия. Допълнителният пакет M Sport е малко над 4000 евро, а M Sport Pro струва 6 821 евро.

Доколкото разбрах, интересът вече е сериозен, а показателен беше един кратък разговор по време на теста в Испания. На колега му се обади познат с простия въпрос какъв електромобил да си купи, с уточнението, че няма ограничение в бюджета. Отговорът не изискваше много мислене – препоръката беше именно този модел и „новата класа“ на BMW.