„Най-грозната модификация“ във Формула 1, която спаси живота на Ромен Грожан в неделя Снимка: © Getty Images

„Най-лошо изглеждащата модификация в историята на Формула 1“ – така вече седемкратният шампион във Формула 1 Люис Хамилтън коментира през 2016-а година системата „ореол“, която тогава бе предложена за въвеждане в спорта с цел да намали фаталните инциденти. Това бе само един от многото негативни коментари към структурата. Колегата на Хамилтън Ромен Грожан сподели през 2017-а, че я „мрази“ и само като я види му „се гади“.

Е, три години по-късно мнението на Грожан е доста по-различно, защото в неделя по време на Гран При на Бахрейн „ореолът“ спаси неговия живот. "Не бях за ореола преди няколко години, но мисля, че е най-страхотното нещо, което сме въвеждали във Формула 1 и без него нямаше да мога да говоря с вас днес“, заяви французинът от болничното си легло след оцеляването си.

Оше в първата обиколка след докосване с болида на Даниил Квят, Ромен Грожан влетя право в предпазните ограждения. Скоростта му в този момент е била около 215 км/ч, а самият удар при около 200 км/ч и сила от 53G. Болидът на момента се разполови и избухна в ужасни пламъци. За няколко секунди всички притихнаха, мислейки си за най-лошото. И тогава като по филмите Грожан сам успя да излезе от горящите отломки! Изгаряния по китките и глезените, без нито една счупена кост в тялото и с очакване да бъде изписан от болницата още във вторник. Истинско чудо, което преди няколко години нямаше да бъде възможно. Защото такива инциденти е имало и изходът е бил доста по-различен.

Сблъсък и пламъци: Пилот от Формула 1 се размина със сериозни наранявания след тежка катастрофа

Но тук идва ролята на технологиите - костюмът на Грожан, кокпитът, който остана цял, въпреки бруталния удар, но най-вече - "ореолът", системата, която от 2018-а насам е задължителна част от всеки болид във Формула 1, Формула 2, Формула 3 и Формула Е.

Какво представлява той? Направен от титан, той има формата на ядец с три точки на контакт с болида около главата на пилота - една пред кокпита и две встрани. Разработва се от външни за отборите компании и е еднакъв за всички болиди. Тежи около 9 килограма.

Неговата мисия е да осигури допълнителна защита на пилотите от летящи предмети и тежки травми на главата. И в случая на Грожан го направи: "Няма никакво съмнение, че ореолът бе факторът, който спаси деня и спаси Ромен", коментира директорът във Формула 1 Рос Браун.

За съжаление един фатален инцидент преди 6 години бе това, което доведе до желанието за система като "ореола". Тогава в Гран При на Япония талантливият Жул Бианки загуби живота си, след като изпусна контрол над своя болид Маруся и се заби с огромна скорост в трактор, който в този момент вдигаше болида на негов колега от пистата. Това бе първата смърт в шампионата от тази на Аиртон Сена през 1994 година и отново повдигна въпроса за сигурността на състезателите.

Беше ясно, че по някакъв начин главата на пилотите трябва да бъде предпазена. Но не особено привлекателният външен вид бе причината системата да не бъде харесана от пилоти, а и от фенове. Според много от тях "ореолът" е против духа на спорта за открит кокпит и дори е ненужен. Другата критика идваше от факта, че системата пречи на видимостта на пилотите. Тези критики дори доведоха до година забавяне на въвеждането на "ореола", но след поставянето му на болидите през 2018-а бързо доказа значението си.

Още същата година по време на Гран При на Белгия болидът на Фернандо Алонсо излетя във въздуха и мина над този на Шарл Льоклер, удряйки неговия "ореол" вместо да размаже главата му. Благодарни на системата са и Нирей Фукузуми и Алекс Перони, пилоти от по-ниските класове Формула 2 и Формула 3, които също можеха да не са живи, ако не беше "ореолът".

А ако има един човек, на който всички те да са благодарни до края на дните си, това е директорът на Формула 1 Чарли Уайтинг, който бе този, който се бореше с всички сили и срещу всички критици, за да защити пилотите. От 1997-а Уайтинг отговаряше за сигурността и техническите аспекти на спорта и е свързан с въвеждането на още редица системи, които помагат на състезателите при удари. За съжаление Уайтинг почина преди Гран при на Австралия на старта на сезон 2019, но "ореолът" завинаги ще е неговото най-велико наследство, което ще продължава да спасява животи в автомобилния спорт.

Ден за историята: Люис Хамилтън изравни Михаел Шумахер със седма титла във Формула 1


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024