Снимка: © YouTube

Какво е общото между папа Франциск и Цветан Цветанов? Как Милко Калайджиев измести Били Айлиш? И защо най-слабият мач на българския национален отбор по футбол срещу Англия се оказа по-интересен от финала на Шампионската лига? 

Отговорите се крият в новата годишна класация на Google за най-темите, събитията и личностите, които са получили най-висок ръст на търсенията през 2019 г. в сравнение с предходната година.

"Годината в търсене" показва, че темата с най-висок общ интерес през 2019 г. са били резултатите от изборите за Европейски парламент на 26 май. Единственото международно политическо събитие, което влиза в тази категория, е Брекзит - това беше годината, в която Великобритания отложи два пъти срока за напускането на ЕС, а смяната на Тереза Мей с Борис Джонсън на "Даунинг стрийт 10" през лятото не беше достатъчна за избягването на предсрочни избори. 

"Електронна винетка" и "електрическа тротинетка" също попадат в групата на характерните търсения след гафовете при опита за пускане на първата система за платените автомобилни стикери и след първата поява на услугите за е-скутери под наем в София като Lime, Hobo и Brum. 

Търсенето за "Чернобил" се нарежда на 3 място в класацията на Google за България след появата на едноименния сериал на HBO, който провокира нов дебат за последиците от аварията в украинската АЕЦ през 1986 г. 

"Инфлуенсър" също се оказва една от думите на 2019 г. според търсенията в Google. И въпреки това не успява да догони по интерес промените в Закона за мерките за изпиране на пари, които накараха адвокатите да излязат на протести заради изискването да докладват на ДАНС за финансовите операции на своите клиенти. 

Няма как да не направи впечатление, че в топ 10 на най-честите характерни търсения за България присъстват цели три болести - морбили, африканска чума и легионерска болест. Пикът на търсенето за информация по повод дребната шарка е бил през февруари, когато бяха засечени 45 случая на зараза. Най-висок е бил интересът сред жителите на областите Благоевград, Кюстендил и Перник - обяснимо заради близостта им с границата на Северна Македония, където в началото на годината избухна епидемия от морбили.

Щетите от появата на африканска чума по свинете през лятото също са довели до пик на търсенията. Колкото до легионерската болест - интересът към нея е нараснал заради смъртните случаи на британски туристи в Слънчев бряг, при които имаше съмнения за зараза с бактерията легионела. 

Интересът към местните избори не е останал невидим за търсачката на Google, въпреки че видимо липсват от списъка с ключови думи в категорията с характерни търсения. 

Кампанията на Борис Бонев ("Спаси София") на вота в столицата е успяла да го класира сред десетте най-често търсени имена на личности през 2019 г. Кандидатурата на попфолк певеца Милко Калайджиев за кмет на Свиленград му е помогнала да измести по търсения новата звезда на тийнейджърите Били Айлиш.

Списъкът в тази категория се оглавява от папа Франциск, който посети България за първи път, през месец май. Втори по търсения е бившият зам.-председател на ГЕРБ Цветан Цветанов, който се принуди да се оттегли от партията и активната политика след разследването "Апартаментгейт" около съмнителни имотни сделки на висши фигури от управлението, а в края на годината основа свой тинк-танк, наречен "Евроатлантическия център за сигурност". 

В тази компания попада и американката Джени Суши, която се прочу в България заради изненадващата целувка от Кубрат Пулев след боксов мач в САЩ. Случаят се превърна в #MeToo скандал, заради който българският спортист беше наказан. Расистките прояви от ултраси по време на мача България-Англия са качили тежката загуба с 0:6 на първо място в категорията "Спортни събития".

Сред популярните личности са още актьорът Димитър Маринов, който участва в наградения с "Оскар" за най-добър филм "Зелената книга". 

Риалити форматите по националните телевизии остават един от най-големите генератори на интерес към конкренти личности - сред трендинг-имената попада победителят от "Като две капки вода" Стефан Илчев, водещата на "Игри на волята" Александра Сърчаджиева и Силвена Роу от "Мастършеф". 

Личност на годината според TIME Грета Тунберг остава едва на осмо място по брой търсения, като задминава новия стар еврокомисар от България Мария Габриел. 

Ако супергеройските заглавия са най-търсеното кино в глобален мащаб според Google, в България първенството се държи от "Доза щастие" - филмът на Яна Титова по книгата на покойната журналистка Весела Тотева за наркотичната й зависимост. 

Ето как изглеждаше светът през 2019 г. според търсенията в Google: 

Прочети