Над 40% от учениците в България не овладяват дори базовите нива на умения, които практически да приложат в своя живот и професионална реализация.
Според данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), ако всички 15-годишни в страната достигнат поне базово ниво на умения, България би могла да реализира дългосрочен икономически потенциал в размер на 434 милиарда долара – над три пъти настоящия ѝ Брутен вътрешен продукт (БВП).
Данните бяха представени от Андреас Шлайхер, директор на дирекция „Образование и умения“ в ОИСР и създател на международното изследване PISA, по време на кръгла маса в София на тема „Образование и умения: подготовка за бъдещето на пазара на труда”, организирана от Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST).
Шлайхер подчерта, че образователните системи все по-трудно отговарят на реалностите на съвременния свят.
„Онова, което се преподава и проверява лесно, вече е лесно за дигитализация и автоматизация – и постепенно хората, които го правят, изчезват от пазара на труда.“, заяви той. В този контекст образователните системи трябва да променят фокуса си от това “учениците да възпроизвеждат информация, към това да ги подготвят да мислят, да решават проблеми и да се адаптират.”
“Цената на слабите резултати в образованието за икономиката е просто изумителна“, отбеляза още Андреас Шлайхер. Той подчерта, че успехът в днешната икономика зависи не толкова от дипломите, колкото от реалните умения.
„Основната част от възнаграждението се определя от това, което знаете и можете да направите с това знание.“ Той подчерта, че много хора са „свръхквалифицирани, но нямат нужните умения“, а това създава поляризация в обществото.
Според Шлайхер реалната трансформация в образованието не започва с въпроса „какво да се преподава“, а с въпроса „защо го правим“.
„Каквото и да правим, трябва да изграждаме мотивация и лична отговорност", коментира създателят на PISA.
Андреас Шлайхер призова за системна промяна, в която бизнесът има активна роля не само като работодател, но и като създател на среда за учене.
"Само така България може да се възползва от пълния потенциал на човешкия си капитал в икономика, където уменията са валутата на бъдещето", коментира той.
Илия Кръстев, член на УС на AIBEST, също призова за синхрон между политиките на държавата и нуждите на реалната икономика.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: