Създателят на PISA: Ниските образователни резултати може да струват на България над 400 млрд.  долара

Абонирайте се за нюзлетъра на "Булевард България", за да получавате селекция с най-интересните теми на седмицата през погледа на нашия екип:


Над 40% от учениците в България не овладяват дори базовите нива на умения, които практически да приложат в своя живот и професионална реализация.

Според данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), ако всички 15-годишни в страната достигнат поне базово ниво на умения, България би могла да реализира дългосрочен икономически потенциал в размер на 434 милиарда долара – над три пъти настоящия ѝ Брутен вътрешен продукт (БВП).

Данните бяха представени от Андреас Шлайхер, директор на дирекция „Образование и умения“ в ОИСР и създател на международното изследване PISA, по време на кръгла маса в София на тема „Образование и умения: подготовка за бъдещето на пазара на труда”, организирана от Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST).

Шлайхер подчерта, че образователните системи все по-трудно отговарят на реалностите на съвременния свят.

„Онова, което се преподава и проверява лесно, вече е лесно за дигитализация и автоматизация – и постепенно хората, които го правят, изчезват от пазара на труда.“, заяви той. В този контекст образователните системи трябва да променят фокуса си от това “учениците да възпроизвеждат информация, към това да ги подготвят да мислят, да решават проблеми и да се адаптират.”

“Цената на слабите резултати в образованието за икономиката е просто изумителна“, отбеляза още Андреас Шлайхер. Той подчерта, че успехът в днешната икономика зависи не толкова от дипломите, колкото от реалните умения.

„Основната част от възнаграждението се определя от това, което знаете и можете да направите с това знание.“ Той подчерта, че много хора са „свръхквалифицирани, но нямат нужните умения“, а това създава поляризация в обществото.

Според Шлайхер реалната трансформация в образованието не започва с въпроса „какво да се преподава“, а с въпроса „защо го правим“.

„Каквото и да правим, трябва да изграждаме мотивация и лична отговорност", коментира създателят на PISA.

Андреас Шлайхер призова за системна промяна, в която бизнесът има активна роля не само като работодател, но и като създател на среда за учене.

"Само така България може да се възползва от пълния потенциал на човешкия си капитал в икономика, където уменията са валутата на бъдещето", коментира той.

Илия Кръстев, член на УС на AIBEST, също призова за синхрон между политиките на държавата и нуждите на реалната икономика.

Важно днес

Почина актьорът Пат Фин, познат от „Приятели“ и „Доктор Хаус“

Пат Фин остава в паметта на зрителите с участия в култови телевизионни сериали

16:52 - 25.12.2025
Важно днес

Тръмп отново атакува Стивън Колбер, призова телевизия CBS да „го приспи“

Решението на CBS да спре шоуто на Колбер предизвика критики и недоволство

16:45 - 25.12.2025
Коледен булевард

Най-известните коледни песни на всички времена

Това са онези парчета, които се завръщат всяка зима

15:08 - 25.12.2025
Коледен булевард

Кейт Мидълтън и принцеса Шарлот изпълниха изненадващ коледен дует на пиано

Изпълнението беше част от коледния концерт "Together at Christmas"

14:47 - 25.12.2025
галерия

Най-добрите коледни филми според IMDb

Класацията на IMDb събира най-добрите коледни филми за всички времена

13:57 - 25.12.2025
Важно днес

В София пътищата се обработват, възможни са временни затваряния към Витоша

В страната обстановката остава усложнена на места

11:52 - 25.12.2025
Важно днес

Папа Лъв XIV: На земята няма място за Бога, ако няма място за човека

Папа Лъв XIV отправи послание с призив за състрадание към бедните и непознатите

11:01 - 25.12.2025
Важно днес

Патриарх Даниил отслужи празничната литургия за Рождество Христово в „Св. Александър Невски“

Патриарх Даниил отправи послание за единство

10:35 - 25.12.2025
Пътуване

4 пътешествия с кола до края на декември, които си заслужават да организирате

Идеи за пътуване в един уикенд между Коледа и Нова година

09:55 - 25.12.2025