Венеция беше готова за скандал заради включването на Роман Полански в програмата на филмовия фестивал - но май никой не очакваше посоката, от която ще се зададе най-сериозната критика срещу режисьора
Поразително слабите оценки за последния му филм "Дворецът" заглушиха дори протестите срещу допускането на американския режисьор, който вече 45 години живее в изгнание заради обвиненията в сексуално насилие над малолетно момиче.
Hollywood Reporter прави уговорка, че писането на критика за филми на Роман Полански с "преминаване през минно поле от неразрешими въпроси" заради моралния конфликт между съмненията за престъплението от миналото му и възхищението спрямо творчеството му.
"На тези въпроси щеше да е трудно да се отговори, ако 90-годишният Полански беше създал нещо на нивото на "Chinatown" или "Бебето на Розмари"... Но последният му филм "Дворецът" не оставя много място за колебания. Това е най-лошото нещо, което някога е правил", пише Джордан Минцър в HR, който прави уговорката, че е изгледал 21 от общо 23 ленти на Полански.
"Дворецът" събира на едно място актьори като Мики Рурк, Фани Ардан, Джон Клийз, Оливер Масучи и др. Историята разказва за сбирка на ултра богати и разглезени гости, пристигнали в швейцарски хотел за посрещането на Новата 2000 година.
Сервитьори, готвачи и рецепционисти са предупредени, че трябва да изпълняват всяко желание на посетителите - независимо колко е абсурдно - и да разсейват по-параноичните клиенти от страховете им, че светът ще свърши в 00:00 ч. заради предполагаем пълен компютърен срив.
Шампанското, фойерверките и презареждането на масите с хайвер в един момент отстъпват място на повръщано, урина, кучешки изпражнения, разбития нос на порно-актьор, мъртъв тексаски милиардер с вечна ерекция, руски олигарси с куфари, пълни с пари, и "толкова много пластична хирургия, че Полански можеше да отвори собствена клиника за процедури на актьорите си", както пише HR.
Ако сюжетът ви напомня на Triangle of Sadness от 2022 г. (или двата сезона на The White Lotus), това не е случайно - и тук целта е разобличаване на парвенютата от "най-богатия 1%" и засилване на контраста между обезличения обслужващ персонал и техните модерни господари.
Вместо да надгради над социалната сатира на Рубен Йостлунд обаче, Роман Полански произвежда "мъчително лош филм", според Euronews.
Variety описва атмосферата в препълнената зала Дарсена във Венеция по време на премиерата: "В редките случаи, когато някоя реплика от филма предизвикваше смях, той идваше от около шестима души в публиката".
"Не съм сигурен дали някога съм чувал гигантски киносалон да бъде толкова тих при прожекция на филм, който се опитва така напрегнато да разсмее зрителите", коментира авторът на ревюто.
Само четири години по-рано Полански заслужи голямата награда във Венеция със своя исторически трилър "Офицер и шпионин", което повдигна големи очаквания за завръщането му на фестивала.
Един от малкото критици, който открива нещо по-дълбоко в "Дворецът", допуска, че Роман Полански може да е показал как след десетилетието на надеждата през 90-те "декадентският Запад започва да се руши в онази нощ":
"Докато другите гости се тревожат от компютърния бъг Y2K, режисьорът показва как руснаците гледат новините от родината си - реална новинарска емисия, в която тогавашният президент Борис Елцин обявява оттеглянето си и предава щафетата на своя наследник, невероятно срамежливо изглеждащия Владимир Путин".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: