След години на прототипи и концепции, BMW показа първия си сериен модел електромобили от новото поколение - iX3. Той се очаква да излезе на пазара през 2026 г. и ще изминава до 800 километра с едно зареждане

Това не е просто поредният електрически SUV, той бележи началото на изцяло нова ера, казват от германския производител.

Вдъхновение за нея той черпи от историята си - през 60-те години на миналия век компанията почти фалира, но успява да промени съдбата си със серия нови модели, наречени BMW Neue Klasse.

Именно така е наречена и настоящата концепция на BMW за модели с шесто поколение електрическо задвижване. Най-скъпият трансформационен проект на германският производител е определян от изпълнителния директор Оливер Ципсе като „нова ера“ в неговото развитие.

А iX3 е лицето на новото издание на Neue Klasse.

Той разполага с по-леки мотори и батерии, а енергийната му ефективност е увеличена с 20%. В същото време BMW е успяла да намали производствените разходи с 20%. Нови кръгли батерийни клетки дават по-голяма енергийна плътност и по-ниска загуба на енергия, а 800-волтовата архитектура позволява зареждане до 400 kW. Това означава, че за около 21 минути iX3 може да бъде зареден от 10% до 80%, а за 10 минути натрупва достатъчно енергия за изминаването на 350 километра.

Новият модел използва два електромотора – синхронен отзад и асинхронен отпред – с обща мощност 463 к.с. iX3 ускорява от 0 до 100 км/ч за 4.9 секунди, а максималната му скорост е 210 км/ч.

По отношение на екстериора, от BMW определят новия дизайн като „чист, харизматичен и вечен“. Аеродинамиката е значително подобрена – коефициентът на съпротивление е намален от 0.29 на 0.24, благодарение и на нови 20-инчови джанти. Вертикалната решетка напомня на класическите модели от 60-те, но вече е осветена, а нови вертикални LED фарове придават футуристична визия.

В купето промените са още по-впечатляващи. Изчезва старият контролер iDrive и отделният панел, а на тяхно място се появява 17.9-инчов сензорен екран с висока резолюция, наклонен към водача.

Най-голямата иновация обаче е системата Panoramic Vision – дълга 43-инчова проекция върху долната част на предното стъкло, която заменя традиционното табло с виртуални панели и уиджети. Това позволява на вадача да прехвърля съдържание от централния екран директно върху Panoramic Vision с плъзване с пръст.

Към базовата модификация може да се добави 3D head-up дисплей, който съчетава информацията за навигацията и асистиращите системи. Воланът използва shy-tech технология – бутоните светят само когато са активни, а централната конзола запазва няколко физически бутона (за звук, скорости, аварийни светлини, климатик).

В същото време iX3 разполага с новата електронна и софтуерна архитектура с четири високопроизводителни компютъра Superbrains. Това прави първия модел от Neue Klasse по-интелигентен, обясняват от BMW, и „по-подготвен за бъдещето“.

Само няколко дни след глобалната си премиера, новията електромобил на германският производител беше показан и у нас. По време на представянето стана ясно, че до 2027 г. BMW ще пусне на пазара повече от 40 нови или обновени модели без значение от технологията на задвижване - от електрически, през плъг-ин хибридни до автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Въпреки че гледа изцяло към бъдещето със своето ново издание на Neue Klasse, BMW продължава да настоява, че двигателите с вътрешно горене трябва да имат по-дълъг хоризонт.

Дори при представянето на iX3 главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе е категоричен пред POLITICO, че ЕС прави „огромна грешка”, като принуждава автомобилните производители да преминат към продажба единствено на електрически автомобили до 2035 г.

„Мисля, че си правим лоша услуга, като избираме почти произволна точка в бъдещето, в която казваме, че всички индустрии трябва да се приведат в съответствие с нея до тогава“, казва той пред изданието.

И все пак BMW прави всичко по силите си да е в крак с бъдещето и да навакса изоставането си от някои конкуренти. И за целта ще се довери на изпитаната рецепта от миналото – Neue Klasse.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Проливни дъждове парализираха Русе и наводниха част от града

За по-малко от 24 часа са паднали над 120 литра дъжд на квадратен метър

13:43 - 08.10.2025
Важно днес

Уволнението на Александър Морфов от Народния театър е незаконно

Това потвърждава втора съдебна инстанция

13:41 - 08.10.2025
Важно днес

Бойко Борисов се скара на коалиционен партньор заради Румен Радев

Лидерът на ГЕРБ и Делян Пеевски не искат да пречат на президента да прави партия

13:03 - 08.10.2025
Политика

Тръмп отново използва Националната гвардия, този път в Чикаго

Войниците пристигнаха в щата Илинойс въпреки опитите на губернатора и местната власт да спрат плановете на президента

10:29 - 08.10.2025
Политика

ЕК налага 50% мита и по-ниски квоти за внос на стомана в Европа

Новите мерки са в полза на европейската индустрия, но могат да ударят и Великобритания

10:05 - 08.10.2025
Политика

Борисов “обеща” помощ на Терзиев, ако сам си я поиска, правосъдният министър праща затворници да чистят

Лидерът на ГЕРБ не вярва на твърденията на ПП-ДБ, че мафията изнудва Столичната община

09:40 - 08.10.2025
Важно днес

"Въоръжени" с чували и ръкавици доброволци събират боклука в "Люлин" и "Красно село"

Гражданите съветват останалите да събират разделно отпадъци и да не трупат чували по тротоара

08:27 - 08.10.2025
Важно днес

Делото срещу Иван Демерджиев вече е в съда и тръгва по същество

Бившият министър първо беше обвинен в безстопанственост, после - за умишлено сключване на неизгодна сделка

08:22 - 08.10.2025
Важно днес

Парламентът извади шест НПО-та от обществения съвет „заради стотинки“

Според БХК мярката представлява политически произвол с цел да се ограничи ролята на гражданския сектор

08:19 - 08.10.2025