Италианският производител на спортни коли Ferrari обяви, че ще намали наполовина целта си за производство на електромобили до 2030 г.
Новите планове на компанията са 20% от моделите ѝ да бъдат изцяло електрически до 2030 г., вместо 40%, както беше обявено преди три години. В рамките на новата стратегия 40% от автомобилите ѝ ще запазят двигателите с вътрешно горене (ДВГ), а още 40% ще бъдат хибридни. През първата половина на 2025 г. 53% от доставките на компанията са били бензинови модели, а останалите — хибридни.
Според изпълнителния директор Бенедето Виня сегашните технологии не позволяват създаване на електрически суперавтомобил.
„Не можете да направите Ferrari суперкола с днешната електрическа технология“, казва той, цитиран от Financial Times.
Все пак Ferrari представи и основните технологии зад първия си изцяло електрически спортен автомобил, който ще излезе на пазара в края на следващата година. Моделът ще разполага с просторно купе, високоефективни батерии и електрически двигател със специфичен звук, а шасито ще бъде изработено от рециклиран алуминий.
Обратно към ДВГ
Ferrari не е единствената автомобилна компания, която прави подобен завой. Въпреки милиардните инвестиции в електрически автомобили, традиционни производители като Ford и General Motors сега връщат обратно фокуса си върху бензиновите и хибридните модели. Във Ford определят този завой като „мултимилиардна възможност“, а GM инвестира 900 млн. долара в разработката на по-чист V8 двигател за пикапи и SUV.
Джим Фарли, изпълнителен директор на Ford, казва пред Financial Times, че делът на електромобилите на американския пазар може да падне от около 10% на 5%. Причините - отмяната на данъчните облекчения за електромобили и идеята на администрацията на Доналд Тръмп за премахване на правилата за емисии.
Други производители също преосмислят стратегията си: Stellantis възроди двигателя Hemi V8, а Honda отложи инвестиция от 11 млрд. долара в завод за електромобили и батерии в Канада.
В Европа се обсъжда възможност за отлагане на забраната за бензинови автомобили (тя трябва да влезе в сила през 2035 г.), като се разрешат и хибридните технологии.
Иначе европейските потребители видимо подкрепят алтернативите на твърдите горива. През първата половина на 2025 г. продажбите на хибридни превозни средства в Европа нарастват с 16,4%, докато пазарният дял на напълно електрическите автомобили се увеличава до 15,8%, спрямо 12,6% през същия период на 2024 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: