Кой е най-модерният полицейски автомобил? От W Motors могат да отговорят веднага. „Beast Patrol“ (в превод - "Патрулът звяр") е джип, който разполага с камери, разпознаващи лица и регистрационни номера, вградени дронове, направени по поръчка поставки за оръжия и камери със сензори за поведението на шофьора на пътя, които да гарантират, че водачите са будни и винаги нащрек. Той ще кръжи из улиците на Дубай и ще подпомогне местната полиция по най-добрия начин.

„Работим с полицията вече две години, за да сме сигурни, че можем да покрием всичките им изисквания само с един автомобил“, казва роденият в Ливан изпълнителен директор на W Motors - Ралф Дебас. „Това вече не е кола, това е оръдие“.

Моделът вече е влязъл в употреба и Дебас споделя, че в следващите няколко години ще бъдат произведени около 2000 патрула и силите на реда в Обединените арабски емирства и региона ще бъдат снабдени с най-модерния полицейски автомобил.

Всичко това е част от новия завод на W Motors, чиито основи бяха поставени през януари в Dubai Silicon Oasis – предградие на Дубай и зона за свободна търговия. Ливанско-арабската компания е първият разработчик на високопроизводителни луксозни спортни автомобили в Близкия изток. Създадена е през 2012 г. и вече години наред продължава да задава световните тенденции в производството на хиперколи.

Още през 2015 W Motors придоби голяма популярност в световен мащаб, след като любителите на екшъна „Бързи и яростни“ видяха как в седмата част от филма Вин Дизел прелита през прозорците на небостъргач с червената си спортна кола.

Въпросният автомобил е Lykan Hypersport, струващ 3,4 милиона долара. Той разполага с диамантени фарове и получи прозвището „първата арабска хиперкола“, въпреки че базираната в Дубай компания я произвеждаше в чужбина.

Сега обаче нещата се променят и W Motors ще прави шедьоврите си на своя територия.

Заводът край Дубай е на стойност 100 милиона долара и към него има лаборатория за проучване и развитие, както и академия, която изгражда таланти в автомобилостроенето. Всичко е почти готово, за да бъде дадено началото, а официално това предстои да се случи преди последното тримесечие на 2020 г.

Надеждата на всички, замесени в проекта, е заводът да бъде катализатор за бързото развитие на автомобилната индустрия в региона, която до момента не е функционирала на високо равнище.

„Някой трябва да направи първата крачка“, казва Ралф Дебас, цитиран от CNN. „Нашата цел е да положим основите и да изградим индустрията“.

Компанията W Motors започна своето съществуване, създавайки лимитирана серия от хиперколи за богати колекционери. В историята ѝ са произведени едва седем модела на Lykan Hypersports, а от втория ѝ модел - Fenyr Supersport, съществуват 110 автомобила. Той е и повече от два пъти по евтин – около 1,4 милиона долара.

Новата цел на W Motors е в завода да се произвеждат около 200 хиперколи на година, от които 25 да бъдат Fenyr Supersports. Останалите ще бъдат разпределени между полицейски джипове, електромобили и безпилотни коли.

Компанията вече работи с китайски партньори при производството на електрическия миниван Iconiq Seven и безпилотния автомобил Muse, който бе представен миналата година. Дебас казва, че W Motors сега ще представи първата си изцяло собствена електрическа суперкола. Това ще се случи до края на годината. Изпълнителният директор не даде допълнителни детайли, но подготви любителите да очакват „футуристична естетика“, струваща по-малко от 1 милион долара. Точно този тип модели ще попаднат във фокуса на компанията в бъдеще.

„Производството на стандартния Fenyr ще продължи, но малко по малко ще се насочим към напълно електрически автомобили“, споделя амбициите си Ралф Дебас.

Втората фаза от проекта за новия завод е утвърждаването на академия, която да обучава студенти в дисциплини по автомобилостроене. Приоритет ще бъде машинното инженерство, електрозахранването и изкуственият интелект, казва Дебас. 

Академията ще търси колаборация с водещи образователни институции на по-високо ниво в САЩ и Европа. Според изпълнителния директор тя представлява стъпка към изграждането на автомобилна индустрия в страната и региона, имайки предвид настоящия дефицит на кадри.

„Пред нас стоят много предизвикателства – първо, липсата на знание“, споделя Дебюс. „После е нужно време да създадеш култура и цяла индустрия около нея. Надяваме се, че след 10 години ще имаме много повече компании“.

И докато Обединените арабски емирства по-скоро няма как да се противопоставят на западните заводи, произвеждащи стандартни автомобили, изпълнителният директор смята, че страната може да бъде лидер сферата на електрическите коли и безпилотните автомобили.

Според Саймън Дювал Смит, експерт по автомобилна индустрия и редактор на списание „eVISIONS“, държавата притежава нужните предимства за това.

„Обединените арабски емирства са добър район за производство на автомобили. Предимствата включват евтина работна ръка, евтини енергийни източници, много налично пространство за разширяване, както и много привлекателен данъчен режим, който да присламчи инженери от целия свят“, казва той.

Смит смята, че единственият малък проблем е логистиката, тъй като ОАЕ не е пресечна точка на маршрутите за доставки, което е предпоставка за трудности относно снабдяването с нужните ресурси.

Ако няколко производители се обединят и привлекат доставчици в региона, то този проблем може да бъде преодолян, смята Саймън Дювал Смит.

„Преди 30 години в южните щати на САЩ нямаше и следа от автомобилна индустрия, а сега тя е по-голяма в сравнение с целия регион на Детройт“.