Снимка: © Getty Images

Авиационните служби в САЩ все още не могат да установят причината за катастрофата, при която загина баскетболната звезда Коби Брайънт и още осем души на борда на вертолет Sikorsky S-76. Първите версии за инцидента се фокусират в две посоки: неправилна преценка на пилота в условията на гъста мъгла или евентуална техническа повреда в машината, която е довела до загуба на контрол. 

Малко преди катастрофата пилотът на хеликоптера е съобщил на диспечерите по въздушния контрол, че ще набере височина, за да избегне участък с висока облачност, съобщават от Националната служба за транспортна безопасност на САЩ. Това е била последната комуникация между него и диспечерите. 

Пилотът е поискал предварително разрешение да лети в гъстата мъгла, в която е навлязъл 55 минути след излитането от Ориндж каунти. Условията в района на Калабасас са били толкова влошени, че полицейската служба на Лос Анджелис е решила да приземи всички свои хеликоптери от съображения за сигурност. Въпреки това екипажът на Коби Брайънт е продължил да лети към баскетболната академия, където е предстоял мач на дъщеря му Джианна и още две от момичетата на борда. 

Данните от радарите показват, че хеликоптерът е започнал да се издига на няколкостотин метра, преди да направи ляв завой и да се спусне надолу. При снижаването обаче машината се е разбила в планински масив на север от Лос Анджелис. 

Инцидентът се е случил около 9:45 ч. сутринта в неделя, като при сблъсъка със земята S-76 е избухнал в пламъци. Първият сигнал за катастрофата е подаден в 9:47 ч. на телефон 911. Местни жители, които са чули взрива от хеликоптера, свидетелстват, че мъглата в неделната сутрин е била "гъста като басейн, пълен с мляко". 

Според информация на NYT - пилотът на S-76 не е получил разрешение да лети по правилата за полети по прибори. Специалното разрешение от диспечерите е дадено за контролираното въздушно пространство около населените райони на Бърбанк и Ван Нуйс, но не и извън тях. 

Служител на Федералната авиационна служба, чието име не се споменава в репортажа на NYT, посочва, че пилотът е отговорен за преценката на безопасността на полета в съществуващите и очакваните метеорологични условия. 50-годишният летец Ара Зобаян, който също загина при трагичния инцидент, е имал сертификат за летене по прибори и е обучавал свои колеги на мерките за сигурност при влошено време. 

Негови колеги го описват като изключително предпазлив и интелигентен професионалист, който е познавал климатичните особености на района около Лос Анджелис и за когото би било нетипично да допусне подобна фатална грешка. 

Разследването е показало, че останките от хеликоптера са разпръснати на много широк терен. Парче от опашката на самолета е намерено в ниските части на възвишението, корпусът му е паднал от другата страна на върха, а главният ротор е на 91 метра встрани от него, съобщават още говорителите на авиационната служба. 

Хеликоптерът не е разполагал с черна кутия, която да записва данните за полета - федералните власти в САЩ не изискват това от операторите на този тип летателни средства. 
 
Следователите не изключват версията за механична повреда на борда на хеликоптера, която да е направила полета неконтролируем. От агенцията за транспортна безопасност призовават всички свидетели на инцидента да предадат снимки, клипове или аудиозаписи от случилото се, за да помогнат на разследването. Възможно е издирването на релевантна информация да продължи с месеци. 

Прочети